آفتاب

ظریف: از رهبری خرج نمی‌کنم، مسئولیت مذاکره با من است

ظریف: از رهبری خرج نمی‌کنم، مسئولیت مذاکره با من است

مهر نوشت:

وزیر امور خارجه با بیان اینکه بعضی گفتند من در زمینه امنیتی و دفاعی صلاحیت ندارم ولی من 20 سال امنیت بین الملل تدریس کردم و متون امنیتی آمریکا را خوانده‌ام، گفت: نگرانی آمریکا از سلاح ما نیست از ملت ما است، بزرگترین مانع آمریکا خودباوری و فرهنگ ایثار و شهادت مردم است که این سرمایه را نمی توانیم با سلاح عوض کنیم.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در نشست گردهمایی سراسری مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و دبیران هم اندیشی استادان که امروز چهارشنبه در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: امیدواریم در دستگاه سیاست خارجی محیطی فراهم شود تا بتوانیم از نظرات نخبگان استفاده کنیم که حتماً چنین کاری برای تبیین سیاست خارجی مهم است.

وی در ادامه سخنرانی خود در پاسخ به سئوالات مکتوب اساتید حاضر در جمع مبنی بر اینکه مردم انتظار دارند درباره یاوه گویی اوباما موضع گیری کنید، گفت: اخلاق ما مبنای دیدگاه ما است اما در برابر حرف بی مورد موضع محکم اتخاذ می کنیم با این حال  ممکن است این موضع را به زبان دیپلماتیک بیان کنیم، ما نمی گذاریم منافع ملی و حقوق کشور را زیر پا بگذارند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه سردار جعفری گفته است در مذاکرات و توافقنامه امتیاز زیادی دادیم و امتیاز کمی گرفتیم، گفت: نظر ایشان محترم است البته من کارم بیشتر مذاکره است و اعتقادم این نیست آن چه که ما به دست آوردیم این بود که ساختمان تحریم ها فروریخت.

ظریف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا مقام معظم رهبری در جریان کامل مذاکرات قرار داشتند، گفت: من قصد ندارم از مقام معظم رهبری خرج کنم ولی هر لحظه مقام معظم رهبری تصمیم بگیرند این تصمیم در مذاکرات اعمال می شود.

وی ادامه داد: رهبری چارچوب کلی را تعیین می کنند و مسئولیت مذاکره با من است، ایشان صحبت کردند و بزرگواری شان نسبت به من را مطرح کردند، من نیز قدردان این بزرگواری هستم، فقط به احترام سوالی که پرسیده شد می گویم ما باید خرج نظام و رهبری شویم نه اینکه رهبری خرج ما و نظام شود.

وی ادامه داد: بعضی ها گفتند من صلاحیت ندارم ولی من می گویم من 20 سال امنیت بین الملل تدریس کردم و متون امنیتی آمریکا را خوانده ام، نگرانی آمریکا از سلاح ما نیست از ملت ما است، یعنی اینکه اگر سلاح های ما را بزنند دوباره می سازیم و این بسیار مهم است زیرا اگر مبانی دولت خودمان را نفهمیم به قدرت طرف مقابل اضافه می کنیم و شعارهای انقلاب نیز مبتنی بر همین واقعیت است.

وی به دلایل شکل گیری حماسه سیاسی مورد نظر مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: به این دلیل معتقدیم که حماسه سیاسی فرموده مقام معظم شکل گرفت که چون مردم نشان دادند علیرغم همه تهدیدها و تحریم ها به جمهوری اسلامی اطمینان دارند و دیدگاه شان را در پای صندوق های رای می گویند.

وزیر امور خارجه  کشورمان در مورد سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه رای مردم را حق الناس دانستند گفت:  به عنوان دانشجوی حقوق بشر می گویم این که رای مردم را حق الناس بدانیم یک چیزی به حقوق بشر اضافه شده است یعنی یک مفهوم عالی تر را اضافه کردیم و اینکه مسئولین این مساله را رعایت کرده اند و رای مردم را پاس داشتند و از آرا آن حفاظت کردند بزرگترین سرمایه جمهوری اسلامی است. در این منطقه چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی ادامه داد: در طول 20-30 سال گذشته در تمام دوره های ریاست جمهوری مشاهده کردیم که رئیس جمهور بعدی دیدگاه هایش متفاوت نسبت به رئیس جمهوری قبل از خود بود یعنی بعد از ریاست جمهوری آقای هاشمی ریاست جمهوری آقای خاتمی، آقای احمدی نژاد و حالا آقای روحانی به همین ترتیب شکل گرفته است.

ظریف در ادامه به واکنش های تحلیلگران بین المللی در مورد مسایل جهانی اشاره کرد و گفت: چرا می گویند در این 100 روزه در جهان زلزله به راه افتاده است؟ چون تمام مطالبی که داشتند برنامه ریزی می کردند دارد فرو می ریزد در حالی که همسایگان نگران شدند مگر چه اتفاقی افتاده است که نگران شوند؟ آن فضاسازی به هم خورده دیگر نمی شود به ایران به چشم خطر نگاه کرد. ایران خطر ندارد. البته ما حرف داریم برای گفتن ما می ایستیم در برابر سلطه، ما با خودباوری و اصل تفکر سلطه را زیر سوال می بریم و آنها می خواهند به خاطر این تفکر این نگرانی را ایجاد کنند که ایران تهدید هسته ای است.

وی در مورد توافق نامه نیز گفت: در برنامه اقدام مشترک ژنو در دو جا گفته شده برنامه هسته ای شامل غنی‌سازی ادامه پیدا می کند و هر راه حل نهایی شامل غنی سازی خواهد بود این یعنی احترام به اجرای حق غنی‌سازی ما.

وزیر امور خارجه سپس به یکی از قوانین کشور آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکا قاعده ای دارد به اسم قاعده 321 یا 123 که بر اساس این قاعده هر کس بخواهد برنامه هسته ای را ادامه دهد، نمی شود. امروز امارات که نزدیک ترین دوست آمریکا است نتوانسته برنامه هسته ای داشته باشد، عربستان پنج سال است که مذاکره می کند دولت پهلوی سال ها با آمریکا مذاکره کرد که در سال 76 شورای امنیت ملی آمریکا سندی را در این باره بیرون داده و منتشر کرد ولی نتوانستند برنامه هسته ای داشته باشند.

ظریف ادامه داد: ما دچار برخی دروغ پردازی ها شدیم حالا در دو جای سند آمده یکی در مقدمه و یکی در انتها که ما اجازه غنی سازی داریم باور کنید من آدم دروغگویی نیستم اگر حرف های من را باور نمی کنید من باید از واشنگتن پست مطلبی را بگویم که گفت دولت آمریکا به مردم آمریکا در مورد حق غنی سازی دروغ گفته من اولین کسی بودم که توافق را در اختیار رسانه ها قرار دادم.

وی با بیان اینکه بسیاری از مطالبی که درباره متن موافقتنامه منتشر شده صحیح نیست، ادامه داد: ما نیازمند نقد هستیم اما به همدلی بیش‌تر نیاز داریم و همه باید  بدانیم که در یک کشتی نشسته‌ایم و این کشتی جناحی نیست و ملی است و هر جایی از آن سوراخ شود همه با هم در وضعیت مشابه قرار می‌گیریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در این توافقنامه سه گام پیش بینی شده و هر کدام از گام ها قابل تمدید است، آیا اگر طرف غربی اصرار به تمدید کرد چه می کنید؟، گفت: اولا اینکه فاصله رسیدن در توافق نهایی یکسال است و قابل تمدید نیست و در مدت یکسال باید به توافق نهایی برسید، نه تنها مرحله اول بلکه مرحله نهایی هم باید مدت‌دار باشد و گفتیم بعد از پایان مرحله نهایی مثل برنامه هسته ای هر کشوری که سلاح ندارد، برخورد می شود، مثل ژاپن و آلمان.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: یعنی این محدودیت موقتی است اما اینکه چه تضمینی وجود دارد، هیچ تضمینی وجود ندارد. ما خیالمان جمع است که روند قابل بازگشت است می دانید ما 450 کیلو اورانیوم 20 درصدی تولید کردیم ولی بدون کمترین مابه ازایی 250 کیلو را به اکسید تبدیل کردیم.

ظریف افزود: اورانیوم 20 درصد ما در ماه سپتامبر از 200 کیلو بیشتر شده حالا کسانی که با شما صادق بودند نباید هزینه صداقت را بپردازند میزان اورانیوم 20 درصد مشخص است، علت تبدیل به سوخت و رقیق کردن هم مشخص است. من حاضرم تهمت و افترا بشنوم ولی منافع ملی را فدای دفاع از خود نکنم.

ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه در این توافقنامه برخی از فعالیت های ما درباره غنی سازی کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: ما الان 19 هزار سانتریفیوژ داریم که حدود هشت تا 9 هزار آن با اورانیوم می چرخد و بقیه آنها یا نمی چرخد یا بدون اورانیوم غنی شده می چرخد که همین وضعیت هم ادامه پیدا خواهد کرد، لذا چیزی متوقف نمی شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظام و کشور بعد از شش ماه چه چیزی برای معامله کردن دارند، در حالی که بسیاری از امتیازها در همین توافق اولیه واگذار شده است، گفت: اولا آنچه که الان توافق می کنیم قسمتی از توافق نهایی است برنامه هسته ای ما مشخص است و معلوم است غنی سازی ادامه پیدا می کند ما هم باید نگرانی های جامعه بین المللی را برطرف کنیم البته من در جلسه ای که با آنها داشتم به آنها گفتم من الان از ریاست جلسه ای می آیم که 120 کشور عضو آن هستند یعنی ما اعتقادی به این نداریم که آنها جامعه بین المللی هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جلسات محرمانه ای که آقای اوباما لو داده اند، با نظر مقام معظم رهبری بوده است؟، گفت: اولا اوباما چیز را لو نداده است و آن چیزی که بوده این است که در کنار مذاکرات 1+5 با آمریکا نیز مذاکره کردیم.

ظریف ادامه داد: چرا اینقدر چشممان به زبان اوباما است؟ تماس من با آقای جان کری را چه کسی گفت؟

وی در مورد سوال دیگری مبنی بر اطلاع رهبر انقلاب از جلسات محرمانه نیز گفت: من از رهبری خرج نمی‌کنم ولی اگر ایشان نظری داشته باشند، خودمان را ملزم به رعایت آن می کنیم هم من و هم آقای روحانی.

17219

 

 

کد N19224

وبگردی