آفتاب
سازمان ملل هشدار داد:

احتمال بروز جنگ داخلی در سودان جنوبی

احتمال بروز جنگ داخلی در سودان جنوبی

سازمان ملل متحد با اشاره به ادامه ناآرامی ها در سودان از احتمال بروز جنگ داخلی در این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد در این رابطه اعلام کرده امکان بالقوه یک جنگ داخلی در این کشور وجود دارد. پیشتر، دولت سودان جنوبی گفته بود ۱۰ مقام ارشد سیاسی از جمله وزیر بازرگانی سابق دستگیر شده اند.

ژرارد آرود، نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد که دبیر دوره ای شورای امنیت است اعلام کرد نزدیک 20 هزار نفر به نمایندگی سازمان ملل متحد در جوبا، پایتخت سودان جنوبی، پناه آورده اند.

به گفته این دیپلمات سازمان ملل متحد، شورای امنیت صرفا "اطلاعاتی جسته و گریخته" از طریق رئیس نیروهای حافظ صلح این سازمان دریافت کرده است.

به گفته این مقام سازمان ملل متحد "این درگیری ها بالقوه می تواند میان دو قبیله اصلی دینکا و نوئر جنگ داخلی به راه بیندازد." با این همه از قول سیمون کن پوچ، فرماندار نیل غربی، در وب سایت دولت نقل شده است که درگیری ها ارتباطی با مسائل قبیله ای ندارند.

سازمان ملل متحد بر اساس گزارش های دریافتی از منابع محلی از کشته شدن بین 400 تا 500 نفر در جریان کودتای نافرجام سودان جنوبی خبر داد.

بر اساس اعلام سازمان ملل 800 نفر نیز در جریان این ناآرامی ها زخمی شده اند. دو روز قبل برخی گزارش ها از کودتایی نافرجام علیه دولت "سالوا کی یر" حکایت داشت و در پی آن سودان جنوبی صحنه درگیری هایی خونین بوده است.

سالوا کر رئیس جمهوری سودان جنوبی گفته است گروهی از سربازان وفادار به ریک ماکار، معاون رئیس جمهوری سابق کشور یکشنبه شب تلاش کرده اند قدرت را به زور به چنگ بیاورند اما شکست خورده اند. رئیس جمهوری این کشور دستور حکومت نظامی شبانه در کل پایتخت داده است.

جزئیات درگیری ها هنوز مشخص نیست اما آنگونه که روز سه شنبه در یکی از جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح شد زد و خوردها عموما میان قبایل رقیب بوده است.

دولت آمریکا به دلیل این خشونت ها از کارکنان غیر ضروری سفارت خانه های خود خواسته سودان جنوبی را فورا ترک کنند. سودان جنوبی اعلام کرده درگیری زمانی آغاز شد که نیروهای یونیفورم پوش در ملاقات حزب حاکم (جبهه آزادی بخش مردم سودان) اقدام به شلیک گلوله کردند .

در پی این اتفاق درگیری به روز دوشنبه کشیده شد و نیروهای حامی رئیس جمهوری کنترل کامل اوضاع را به دست گرفتند. با این همه روز سه شنبه هم درگیری مسلحانه در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری و مناطق دیگر جوبا روی داد.

روز سه شنبه دولت سودان جنوبی اعلام کرد، کوستی مانیبه وزیر سابق بازرگانی، و جان لوک، وزیر سابق دادگستری، گیر چانگ الونگ، وزیر سابق کشور، در میان ۱۰ مقام دستگیر شده اخیر هستند. بسیاری از بازداشت شدگان از اعضای دولتی بودند که تابستان امسال برکنار شده اند.

در همین رابطه سازمان ملل متحد بر اساس گزارش های دریافتی از منابع محلی از کشته شدن بین 400 تا 500 نفر در جریان کودتای نافرجام سودان جنوبی خبر داد.

بر اساس اعلام سازمان ملل 800 نفر نیز در جریان این ناآرامی های زخمی شده اند.  دو روز قبل برخی گزارش ها از کودتایی نافرجام علیه دولت "سالوا کی یر" حکایت داشت و در پی آن سودان جنوبی صحنه درگیری هایی خونین بوده است.

سالوا کر رئیس جمهوری سودان جنوبی گفته است گروهی از سربازان وفادار به ریک ماکار، معاون رئیس جمهوری سابق کشور یکشنبه شب تلاش کرده اند قدرت را به زور به چنگ بیاورند، اما شکست خورده اند. رئیس جمهوری این کشور دستور حکومت نظامی شبانه در کل پایتخت داده است.

کد N18895

وبگردی