آفتاب
ظریف در دانشگاه تهران: /۱/

کارنامه ۳۵ سال جمهوری اسلامی؛ مدلی برای تشخیص چالش‌‌ها است

کارنامه ۳۵ سال جمهوری اسلامی؛ مدلی برای تشخیص چالش‌‌ها است

امریکای‌ها مجبورند حتی در نیروهای نظامی خودشان برای تسخیر قلب‌ها و مغز سربازان هزینه‌هایی صرف کنند که برای ساخت و ‌تجهیز تسلیهات نظامی خود صرف می‌کنند.

وزیرامور‌خارجه کشورمان وی خطاب به اساتید و روسای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها عنوان کرد: آنچه که توانسته ۳۵ سال از آزمایش زمانی موفق به بیرون بیاید یک مدل است و باید این را مبنای خود بدانیم و با مطالعه آن می‌توانیم چالشهای پیش روی نظام را تشخیص دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجوادظریف پیش از ظهر امروز-چهارشنبه- در گردهمایی سراسری مسئولان دفا‌تر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دبیران هم‌اندیشی استادان در سخنرانی و نشست پرسش و پاسخ خود ابراز کرد: همه دنیا به این وا قعیت پی برده‌اند که دوران جنگ سرد که ابعاد رابطه‌ها و رقابت‌ها مشخص و البته تنگ بود، به پایان رسیده است.

وی افزود‌: ‌پس از فرو‌پاشی شوروی و بلوک شرق، برای آمریکا یک توهم ایجاد شد که نظام دو قطبی به نظام تک‌ قطبی تبدیل شده است، ولی با فاصله اندک نمایان شد، آن تصور یک توهم بیش نبوده است و یک دوران انتقال از یک نظالم دو قطبی به نظامی که ویژه گی‌های آن مشخص نیست، تبدیل شده است.
وی ادامه داد: امریکای‌ها مجبورند حتی در نیروهای نظامی خودشان برای تسخیر قلب‌ها و مغز سربازان هزینه‌هایی صرف کنند که برای ساخت و ‌تجهیز تسلیهات نظامی خود صرف می‌کنند.
وی ادامه داد: ما در جمهوری اسلامی باید تولید کننده نظریه برای دوران گذر و دوران پس از آن باشیم.
وی ادامه داد: همین که ما این ادعا را داریم و به این خودباوری رسیده‌ایم که در برابر آمریکا می‌توانیم روی پای خود بایستیم، بایددارای نظریه‌ها و مدلهای خاص خود برای نظام آینده جهانی باشیم.
وی با بیان اینکه به برکت انقلاب، اسلام، امام‌خمینی (ره)، رهبری و خون شهدا توانسته‌ایم روی پای خود بایسیتم، گفت: با همین اتکا به ارزشهای خود محیط دانشگاهی باید فهم بومی مبتنی بر منافع ملی، از شرایط داشته باشد، نه اینکه از مبانی قدرتهای سایر کشور‌ها کپی برداری کند، زیرا این عمل خود موجب قدرتمند شدن مبانی ابرقدرت‌ها خواهد شد.
وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه حماسه سیاسی در انتخابات شکل گر فت، ابراز کرد: این حماسه به جمهوری اسلامی اطمینان داد با فرمایش مقام معظم رهبری که رای مردم را حق‌الناس تلقی کرد این مدل ما برای ارائه به جهان است و بندی است که باید به حقوق بشر اضافه شود.
وی افزود: پس از سخنان مقام معظم رهبری مسئولان حق الناس را رعایت کردند و رای مردم را پاس داشتند، این بزرگ‌ترین سرمایه ا جتماعی ماست، وهمواره در ۲۰ یا ۳۰ سال گذشته شاهدیم پس از پایان یافتن زمان قانونی هر رئیس ‌جمهور رئیس جمهور بعدی که بر سر کار می‌آید مخالف نظرات هم پای پیشین خود است، که این یک برجستگی بی‌نظیر برای جمهوری اسلامی می‌باشد.
وی ادامه داد: دیدیم پس از اقای هاشمی رفسنجانی آقای خاتمی بر سر کار آمدند و پس از ایشان نیز احمدی‌نژاد رئیس جمهور شد و این در حالی بود که پس از پایان یا فتن دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد اقای روحانی با نظراتی متفاوت از وی رئیس جمهور مردم ایران شد.
وی خطاب به اساتید و روسای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها عنوان کرد: آنچه که توانسته ۳۵ سال از آزمایش زمانی، موفق به بیرون بیاید، یک مدل است وباید این را مبنای خود بدانیم و با مطالعه آن می‌توانیم چالشهای پیش روی نظام را تشخیص دهیم.

کد N18838

وبگردی