آفتاب

ارزش بازار سهام به ۲۰۰ میلیارد دلار رسید

ارزش بازار سهام به ۲۰۰ میلیارد دلار رسید

گروه بورس: با ادامه رشد شاخص‌ها، ارزش کل بازار سهام ایران، شامل بورس اوراق بهادار و فرابورس، به ۲۰۰ میلیارد دلار رسید.

بورس > اخبار‌ بورس- گروه بورس:
با ادامه رشد شاخص‌ها، ارزش کل بازار سهام ایران، شامل بورس اوراق بهادار و فرابورس، به ۲۰۰ میلیارد دلار رسید.

به گزارش همشهری، این روزها همانطورکه قیمت سهام شرکت‌ها در بورس تهران و فرابورس رشد می‌کنند، ارزش کل بازار سهام هم در حال صعود است. آمارها نشان می‌دهد که در بورس تهران شرکت‌هایی مانند هلدینگ خلیج‌فارس یا پالایش نفت بندرعباس وجود دارند که ارزش سهامشان از 10میلیارد دلار فراتر رفته است.

4سال پیش رئیس سازمان بورس واوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری پیش‌بینی کرده بود که ارزش بازار سرمایه ایران به 600 و سپس 1000میلیارد دلار می‌رسد. در آن زمان قیمت هر دلار آمریکا 1000تومان بود. اگر قیمت هر دلار آمریکا 1000تومان باقی می‌ماند پیش‌بینی علی صالح آبادی جامه حقیقت می‌پوشید.

این روزها با محاسبه هر دلار 2650تومان (قیمتی که در لایحه بودجه سال93 درنظر گرفته شده) یا 2950تومان (قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد) ارزش کل بازار سهام ایران بین 180 تا 200میلیارد دلار درنوسان است. براساس تازه‌ترین اطلاعات پردازش شده، ارزش کل بورس و فرابورس درمجموع به 530هزار میلیارد تومان رسیده است.علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم که دیروز در چند همایش وبرنامه تلویزیونی و رادیویی شرکت کرده بود آمار‌های جالبی از شرایط جدید بازار سرمایه ایران ارائه کرد.

به گفته صالح آبادی، ارزش بورس تهران و فرابورس ایران ابتدای امسال 220هزار میلیارد تومان بود که هم‌اکنون با رشدی 2.5برابری به 530هزار میلیارد تومان رسیده است. او با اشاره به اینکه ارزش دادوستدهای بازار سهام به 92هزار میلیارد تومان رسیده، تأکید کرد: ارزش معاملات در مدت مشابه سال گذشته 22هزار میلیارد تومان بود که این رقم از رشد 4برابری متغیر مزبور حکایت دارد.
آمارها نشان می‌دهد دفعات معاملات که نشان‌دهنده نقدشوندگی بازار سهام است به 13میلیون و 500هزار دفعه رسیده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 3برابر شده است.

همچنین شاخص کل بورس تهران که بیانگر بازده سرمایه‌گذاری در بورس است از ابتدای امسال 130درصد و شاخص فرابورس 100درصد رشد کرده است. صالح آبادی ضمن تأیید این آمارها، پرده‌ای دیگر از تغییرات دربازارسرمایه را به نمایش گذاشت. به گفته او در ماه‌های اخیر 70درصد معاملات بازار سهام را سهامداران حقیقی انجام داده‌اند.

به باور کارشناسان این رقم حاکی از آن است که بازار سرمایه موفق شده در شرایط رکود سایر بخش‌های اقتصاد، سرمایه‌های سرگردان را جذب کند. رئیس سازمان بورس گفت: در سال‌جاری سرمایه‌های سرگردان به جای بازار سکه، دلار، ارز و مسکن جذب بورس شده‌اند. او پا را از این هم فراتر نهاد و حتی پیش‌بینی کرد که این روند سال آینده با رشد بیشتری همراه شود. آمارهای بورس کالا نشان می‌دهد که ارزش کل معاملات بازار آتی سکه امسال 34درصد کاهش یافته، این آمار می‌تواند ادعای رئیس سازمان بورس را تأیید کند.

کد N18367

وبگردی