آفتاب

سخنگوی دولت: توافق ژنو اعتبار خود را از دست نداده است

سخنگوی دولت: توافق ژنو اعتبار خود را از دست نداده است

ایسنا نوشت:

محمدباقر نوبخت صبح امروز (سه‌شنبه) در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان که در شهرستان تویسرکان برگزار شد، اظهار کرد: امسال سومین سال برنامه پنجم توسعه محسوب می‌شود. این برنامه که از سال 90 آغاز شده تا سال 1394 استمرار خواهد یافت و دومین برنامه پنجساله‌ای است که در راستای دستیابی به اهداف چشم‌انداز 20 ساله طراحی شده است.

نوبخت با بیان اینکه "صندوق توسعه ملی یکی از منابع دولت در بودجه 93 محسوب می‌شود"، گفت: هم‌اکنون این صندوق بیش از 20 میلیارد دلار به صورت ارزی و 10 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی موجود دارد و آماده توزیع است. البته بر اساس برنامه پنجم توسعه، بخش دولتی اجازه هزینه‌کرد از این صندوق را ندارد و مبالغ موجود در صندوق به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری تعلق می‌گیرد.

وی اضافه کرد: برخی بر این باورند که این رقم از تسهیلات خارجی، عدد خوشبینانه‌ای است و دولت از طریق مذاکرات ژنو برای این میزان تسهیلات خارجی کیسه دوخته است، در صورتی که این منابع قرار نیست از سوی دولت‌های غربی به جهت مطلوب شدن روابط در اختیار ما قرار گیرد.

نوبخت با اشاره به مذاکرات ژنو و توافق با 1+5، اظهار کرد: در مرحله نخست به توافق رسیدیم و قرار است مفاد این توافقنامه از ماه ژانویه اجرایی شود. این توافقنامه در حد خود برای نظام، توافقنامه‌ای ارزشمند محسوب می‌شود. مقام معظم رهبری نیز با فراست و دقت از مجموع مواضع مذاکره‌کنندگان در این مذاکرات ابراز رضایت کردند و این دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.

معاون رییس‌جمهور همچنین اظهار کرد: در پیش روی توافق، موانع بسیاری وجود داشت که توسط رژیم صهیونیستی ایجاد شده بود و مشاهده کردید که پس از توافق نیز سران این رژیم اعلام کردند که بزرگترین خطای تاریخ اتفاق افتاد و البته پس از توافق نیز بیکار ننشسته‌اند و تلاش کردند تا نظر کشورهای 1+5 را تغییر دهند.

وی با بیان اینکه "این صحبت‌ها یکطرفه است و برای تضعیف روحیه ملت و مردم ایران گفته می‌شود"، تصریح کرد: ما تنها توافقات مکتوب شده را مدنظر قرار می‌دهیم و برای دستیابی به حق و حقوق نظام تلاش خواهیم کرد. قرار نیست اختلاف و شکافی که همراه به بدبینی وجود دارد در این مدت برطرف شود و اینکه برخی اعلام می‌کنند که توافقنامه اعتبار خود را از دست داده است، حرف درستی نیست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه "ما در عین حال به خوشبینانه‌ترین شرایط در ماه‌ها و سال آینده امیدواریم"، افزود: خود را برای بدبینانه‌ترین شرایط کشور نیز آماده کرده‌ایم و نظام از ظرفیت‌هایی در داخل کشور برخوردار است که می‌تواند در بدترین شرایط با سرلوحه قرار دادن اقتصاد مقاومتی با ثبات به راه خود ادامه دهد.

/27295

کد N18080

وبگردی