آفتاب
ولایتی در مراسم هفته پژوهش:

مرکز تحقیقات مجمع با مراکز علمی ممالک اسلامی مرتبط می شود

مرکز تحقیقات مجمع با مراکز علمی ممالک اسلامی مرتبط می شود

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه یکی از وظایف ما در این مرکز این است که با مراکز علمی و پژوهشی دنیا به خصوص در ممالک اسلامی ارتباط برقرار کنیم، از اینکه این ارتباط اکنون برقرار نیست انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر ولایتی ، امروز سه شنبه در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وظایف این مرکز اظهار کرد: توقعی که کشور از مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع دارد بسیار فراتر از وضع موجود است؛ البته اگر زحمات قبلی نبود به اینجا نمی رسیدیم.

وی افزود: یکی از وظایف ما در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که با مراکز علمی دنیا به خصوص مراکز علمی که در ممالک اسلامی قرار دارد ارتباط برقرار کنیم و اکنون این ارتباط برقرار نیست. به عنوان مثال در حوزه سیاسی در کشور مصر صرف نظر از شلوغی های فعلی کارهای ارزشمندی انجام شده است، در مالزی و هند هم چنین اقداماتی صورت گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه این مرکز باید نسبت به مراکز آموزشی، پژوهشی و پژوهشگران حالت پدرانه داشته باشد، گفت: آغوش مرکز تحقیقات باید برای پژوهشگران باز باشد و موضوع برون سپاری در پژوهش نیز بسیار اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

ولایتی ادامه داد: به برکت جمهوری اسلامی اکنون به افراد زیادی مجال آموزش و پژوهش داده شده است، آمارها و اعداد و ارقام در این زمینه گویا هستند چرا که اکنون تعداد دانشجویان ما حدود 4.5 میلیون نفر است در حالیکه این رقم در اوایل انقلاب 180 هزار نفر بوده است.

وی تصریح کرد: به لحاظ سرعت پیشرفت در حوزه پژوهش، کشور شرایط بی نظیری دارد که باید از آن به بهترین شکل استفاده کنیم، اگر ذهن پژوهشگر برای تلاش و خلاقیت بیشتر آماده باشد شرایط تاریخی گذشته ما که بیشترین سهم را در حوزه پژوهش و تالیف در جهان اسلام داشته ایم، بار دیگر بروز پیدا می کند.

ولایتی با بیان اینکه هدف اصلی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع این است که در حوزه جهان اسلام بتواند پایه های تمدن نوین اسلامی را به لحاظ پژوهشی بگذارد، یادآور شد: یکی از رسالت های مرکز باید اوج گیری در حوزه پژوهش در بین ممالک اسلامی باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ویژگی های یک مرکز تحقیقاتی کارآمد را پویا و زنده بودن، رشد، به سمت کمال حرکت کردن، تکثیر شدن و انحصاری نبودن، تغذیه شدن و تغذیه کردن و همکاری با سایر مراکز پژوهشی خواند.

وی با بیان اینکه یکی از الزامات داشتن یک مجموعه پژوهشی خوب دارا بودن بودجه کافی است، گفت: البته وجهه ما باید باعث اعتمادآفرینی شود و اگر کسی پژوهشی انجام می دهد به قدر وسع به او کمک کنیم، ما اگر کار را عرضه کنیم آنهایی که باید کمک کنند، کمک خواهند کرد، ما باید تحقیق کنیم برای تصمیم گیری و کاری انجام بدهیم که به درد نظام بخورد.

ولایتی با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات استراتژیک بخش مهمی از مجمع تشخیص مصلحت نظامی است که رئیس آن هم اهل تحقیق است، اضافه کرد: این نکته بسیار اهمیت دارد که همه ما باید بازوی مشورتی رهبر معظم انقلاب باشیم چرا که در قانون اساسی هم این موضوع پیش بینی شده است. بنده نیز در صحبتی که با ایشان داشتم متوجه شدم که ایشان هم همین توقع را از مرکز دارند.

وی رصد کردن را یکی دیگر از اهداف مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خواند و یادآور شد: ما در سال 1404 باید به قدرت اول منطقه در همه حوزه ها تبدیل شویم که خوشبختانه در برخی حوزه ها این موضوع محقق شده است مثلا در بحث هسته ای ما اکنون حرف اول را در منطقه می زنیم و یا از حیث تعداد مقالاتی که از کشور ما در آی اس آی منتشر و پذیرفته می شود از بقیه کشورها جلوتر هستیم از طرفی در سرعت رشد و فرستادن سفینه به فضا و کارهای دفاعی نیز جلوتر هستیم اما در برخی قسمت ها مثل اقتصاد فاصله زیادی با اهداف پیش بینی شده داریم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی دیگر از موضوعاتی که باید در این مرکز مورد بررسی قرار گیرد را مسئله هویت اسلامی ایرانی خواند و عنوان کرد: این موضوع تا تدوین نشود نمی توان در مورد آن تصمیم گیری کرد از طرفی هم بدون هویت جمعی چیزی نخواهیم بود و باید سعی کنیم از هر چه به این موضوع ضربه می زند پرهیز کنیم.

ولایتی در عین حال خاطر نشان کرد: در دنیای امروز نباید بگذاریم ابتدا با تحولات مواجه شویم و بعد از آن ببینیم که باید در خصوص آن چه کنیم. این موضوع ما را به انفعال می اندازد و لذا در این باره نیاز به آینده پژوهی داریم.

وی با بیان اینکه منطقه ما قلب سیاسی عالم است، گفت: این منطقه محل اتصال سه قاره است و جایی است که آرمان های الهی در آن محقق شده و تمامی پیامبران از آن برخاسته اند ضمن اینکه نفت هم به آن اضافه شده است اکنون تحولات منطقه، سرعت گرفته است لذا ما باید ببینیم چه اتفاقی می افتد و با پیش بینی شرایط ابتکار عمل را در دست بگیریم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما باید بررسی کنیم و ببینیم که چرا برخی پیش بینی می کنند آمریکایی ها در سال 2016 از واردکننده به صادرکننده نفت تبدیل خواهند شد، گفت: ما در پژوهش به سه بخش بنیادی، راهبردی و کاربردی می پردازیم بنابراین باید برای موفقیت در امر پژوهش در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، بین المللی و ... به این سه بخش مهم توجه ویژه داشته باشیم.

کد N17931

وبگردی