آفتاب

ابوترابی‌فرد: آمریکایی‌ها از فرصت ژنو استفاده نکنند، اجرای کامل NPT را پیگیری می‌کنیم

ابوترابی‌فرد: آمریکایی‌ها از فرصت ژنو استفاده نکنند، اجرای کامل NPT را پیگیری می‌کنیم

تسنیم نوشت:

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی در خصوص ادعای اتحادیه اروپا مبنی بر از سرگیری هرچه سریع‌تر مذاکرات هسته‌ای با ایران اظهار داشت: به‌گمانم به‌دلایل متعدد امروز آمریکا و متحدین غربی او تنها راه برون‌رفت از مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را مذاکره و رسیدن به یک راه‌حل مورد قبول جمهوری اسلامی می‌دانند و این از جایگاه فاخر جمهوری اسلامی به دست می‌آید، یعنی جایگاه فاخر سیاسی و قابل قبول اقتصادی و ظرفیت‌هایی که نظام و کشور از آن برخوردار است و توانسته در طول دوره ارجاع پرونده جمهوری اسلامی به شورای امنیت و افزایش تحریم‌ها خود را از این چالش‌ها با موفقیت به بیرون ببرد و به خلق یک حماسه سیاسی اقدام کنند و جایگاه خود را ارتقا ببخشد.

وی ادامه داد: بنابراین آنها تنها راه‌شان آن است که با گفت‌وگو مسئله هسته‌ای ایران را به جای قابل قبولی برسانند و با جمهوری اسلامی به توافق برسند. این حاشیه‌ای که اعمال می‌شود، اقدامات تحت تأثیر لابی صهیونیست‌ها و لابی رادیکال آنهاست و مطالبه جامعه جهانی و دنیای غرب حل و فصل صحیح مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است و رسیدن به نقطه‌ای که منافع ایران تأمین شود و این مذاکره را به یک نقطه قابل قبولی هدایت کنند.

نایب‌رئیس اول مجلس تأکید کرد: من امیدوارم آمریکایی‌ها عاقلانه حرکت کنند و از این فرصتی که جمهوری اسلامی ایجاد کرده، استفاده کنند. ما واقعاً برای تداوم مسیر خویش و تأمین منافع ملی خود در حوزه‌های مختلف و در مسئله هسته‌ای و در اختیار داشتن چرخه کامل سوخت در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی هیچ مشکلی نداریم و می‌توانیم با قدرت و با استفاده از توان ملی و ظرفیت‌های نظام تنها در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی با دنیا صحبت کنیم. بنابراین این ظرفیت را جمهوری اسلامی ایران دارد، لذا آمریکایی‌ها این را بدانند.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد تصریح کرد: آمریکایی‌ها اگر از این فرصتی که پیش آمده استفاده معقول نکنند ما به همان معاهده ان‌پی‌تی برخواهیم گشت و فقط در چارچوب این معاهده که از دیرباز وارد این حوزه بوده و آن را قبول داشته‌ایم، عمل می‌کنیم. ما به این معاهده وفادار هستیم و اعتقاد داریم که باید چرخه کامل سوخت در چارچوب ان‌پی‌تی را برای اهداف صلح‌آمیز در اختیار داشته باشیم، لذا آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اگر از این فرصت به‌صورت عاقلانه و در راستای نقطه نظرات جمهوری اسلامی استفاده کردند، یک فرصت است، والّا ما هستیم و معاهده ان‌پی‌تی و جمهوری اسلامی هیچ‌چیز فراتر از آن را قبول نخواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس قصد ورود و بررسی مجدد توافقنامه ژنو برای شناسایی نقاط قوت و ضعف را ندارد، گفت: اینکه یک فرصتی است و یک فرصت چندماهه است که به نقشه راه قابل قبول جمهوری اسلامی و 1+5 برسیم و امیدوارم آنها از این فرصت عاقلانه استفاده کنند. چرا که این فرصتی است که جمهوری اسلامی فراروی دنیای غرب قرار داده است و امیدواریم قدمهای اصولی برداشته شود.

نایب‌رئیس اول مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اگر در این فرصت روی اصول حرکت شد و نظر نظام جمهوری اسلامی به‌صورت کامل در راستای در اختیار داشتن چرخه کامل سوخت و منافع ملت ایران تأمین شود، فرصتی است که استفاده می‌شود. و اگر در این راه موانعی ایجاد شد ما هستیم و معاهده ان‌پی‌تی و در همان مسیر حرکت می‌کنیم.
/27220

 

کد N17873

وبگردی