آفتاب
کامرون :

نیروهای انگلیسی با افتخار می توانند افغانستان را ترک کنند

نیروهای انگلیسی با افتخار می توانند افغانستان را ترک کنند

در پی خروج نظامیان استرالیایی از ولایت اروزگان، نخست وزیر انگلیس نیز در سفر به افغانستان از عقب نشینی نیروهای کشورش از این کشور در پایان سال 2014 خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اینترنتی الجزیره، تنها دو روز پس از خروج کامل نظامیان استرالیایی از ولایت اروزگان، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در سفر به افغانستان و در جمع نظامیان در کمپ "باستیون" در هلمند از خروج نیروهای انگلیسی در زمان مقرر در پایان سال 2014 از این کشور خبر داد و گفت: ثبات نسبی در افغانستان برقرار شده است و نیروهای افغانی توانایی لازم را برای برقراری امنیت در این کشور دارند.

پایگاه اصلی استرالیا در ولایت اروزگان در افغانستان با خروج کامل نظامیان در روز یکشنبه رسما بسته شد و از ابتدای جنگ تاکنون 40 سرباز استرالیایی کشته و 261 نفر زخمی شدند. البته حدود 400 نظامی استرالیایی برای آموزش و حمایت از سربازان افغانی در شهر کابل پایتخت افغانستان و قندهار باقی می مانند. دولت استرالیا سالانه 89.6 میلیون دلار را برای تقویت قوای نظامی افغانستان هزینه می کند.

کامرون در جمع نظامیان انگلیسی همچنین درباره امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن ابراز امیدواری کرد و گفت: ناتو پس از 2014 دیگر مسئولیت آموزش نیروهای افغانی را دارد و به حمایت های لجستیکی خود پس از مدت مقرر ادامه می دهد.

بر اساس این گزارش، پنج هزار و 200 نظامی انگلیسی در افغانستان حضور دارند که بیشتر آنان در ولایت هلمند در جنوب این کشور مستقر هستند و از ابتدای جنگ تاکنون 466 نظامی کشته، دو هزار نفر زخمی شدند و 40 میلیارد پوند در افغانستان هزینه شده است.

اظهارات کامرون درباره پایان عملیات نیروهای انگلیسی در افغانستان انتقادهای منتقدان را به همراه داشت چرا که آنها بر این باورند نگرانی های بسیاری درباره تامین امنیت افغانستان، قاچاق مواد مخدر، نقض حقوق بشر و فساد مالی و اداری وجود دارد.

در همین راستا سازمان ملل گزارشی را منتشر کرده است که در آن به افزایش خشونت ها علیه زنان و بی توجهی دولت افغانستان به حقوق آنها اشاره شده است.

کد N17750

وبگردی