آفتاب

عاملان حملات شیمیایی سوریه، موضوع بحث شورای امنیت

عاملان حملات شیمیایی سوریه، موضوع بحث شورای امنیت

ایسنا نوشت:

در پی انتشار گزارش بازرسان سازمان ملل مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی در پنج نقطه از سوریه، بحث میان روسیه و کشورهای غربی درخصوص عاملان حملات شیمیایی سوریه در نشست شورای امنیت بالا گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، ژرار آرو، سفیر فرانسه در سازمان ملل گفت: در نشست پشت درهای بسته شورای امنیت، مناقشات و بحث‌های "تندی" درباره تحقیقات سازمان ملل در مورد حملات شیمیایی سوریه میان حاضران صورت گرفت.

در این نشست روسیه بار دیگر تاکید کرد که مخالفان سوری عامل حملات شیمیایی ماه اوت در نزدیکی دمشق و دیگر شهرهای سوریه هستند این درحالی است که آمریکا، انگلیس و فرانسه مدعی شدند، نیروهای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه این حملات را انجام داده‌اند.

هیات سازمان ملل به ریاست آکه سلستروم، کارشناس سوئدی در گزارشی اعلام کرد که از تسلیحات شیمیایی در پنج حمله صورت گرفته در سوریه استفاده شده است. اما این گروه مسئول تعیین عاملان این حملات نیست.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل پس از این نشست، مخالفان سوری را به انجام حملات شیمیایی 21 اوت سال 2013 میلادی در "غوطه" دمشق با هدف تحریک حمله نظامی آمریکا متهم کرد. وی همچنین مخالفان سوری را مسئول انجام حملات شیمیایی 19 مارس در نزدیکی حلب دانست که نیروهای دولت اسد نیز در میان قربانیان بودند.

مارک لیال گرنت، سفیر انگلیس در سازمان ملل نیز پس از نشست شورای امنیت گفت: روسیه سعی می‌کند با مشوش کردن اوضاع جنایت‌های حکومت سوریه دیده نشود اما این کار فایده ندارد.

5252

کد N17727

وبگردی