آفتاب
جدیدترین نظرسنجی ایسپا نشان داد

رضایت نسبی از عملکرد رییس‌جمهور و خشنودی از روند مذاکرات هسته‏‌ای

رضایت نسبی از عملکرد رییس‌جمهور و خشنودی از روند مذاکرات هسته‏‌ای

یافته‏‌های جدیدترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، نشان می‌دهد که 67 درصد از پاسخگویان، از عملکرد حسن روحانی در حد خیلی زیاد، زیاد و متوسط رضایت دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این نظرسنجی همچنین از مردم پرسیده شد «در صورتی که دولت بتواند اقشار پر درآمد را شناسایی نماید، آیا موافق با حذف اقشار پردرآمد از لیست یارانه‏ بگیرها هستید؟» که نتایج به دست آمده حاکی از آن است که 72.8 درصد از پاسخگویان، موافق حذف یارانه پردرآمدها - در صورت شناسایی آنها از سوی دولت‏ - بوده‌اند.

در این نظرسنجی، «مذاکرات هسته‏‌ای با حفظ حقوق مردم ایران» به عنوان رضایت‌بخش‌ترین عملکرد دولت یازدهم از سوی مردم مطرح شده و «مبارزه با فساد مالی، اداری و رانت‏‌خواری» و «مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب» نیز از مهمترین انتظارات مردم از دولت بوده است.

به گزارش ایسنا، در اطلاعیه مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) برای انتشار نتایج این نظرسنجی آمده است:

«در جدیدترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) که با گستره کل کشور اعم از شهری و روستایی و با حجم نمونه 5449 نفر انجام گرفته است، در خصوص دیدگاه مردم درباره عملکرد دولت و انتظارات آنان از دولت سؤالات متعددی پرسیده شده است که بخش دوم آن ارائه می‏‌شود. لازم به ذکر است که بخش اول نتایج آن در روزهای گذشته منتشر گردید.

در این نظرسنجی در خصوص اعتماد مردم به گفته‏‌های آقای روحانی پرسیده شد. نتایج نظرسنجی حاکی از این است که نزدیک به نیمی از مردم (47.8 درصد) به میزان زیاد و خیلی زیاد به گفته‏‌های آقای روحانی اعتماد دارند. هم‏چنین 24.8 درصد نیز به میزان متوسط به گفته‏‌های ایشان اعتماد دارند.

در بخش دیگری از این نظرسنجی نظرات مردم در خصوص عملکرد دولت یازدهم بررسی شده است. در این بخش از نظرسنجی، عملکرد دولت در 9 زمینه مورد ارزیابی مردم قرار گرفته است. نتایج حاصله حاکی از آن است که «مذاکرات هسته‏‌ای با حفظ حقوق مردم ایران» بیشترین میزان رضایت مردم را به خود اختصاص داده است. میانگین ارزیابی پاسخگویان از عملکرد دولت در این زمینه 3.7 بر روی طیف 1 تا 5 است. هم‏چنین عملکرد دولت در زمینه‏‌های «سیاست خارجی و روابط بین‏‌الملل» و «انتخاب وزرا و تشکیل کابینه» با میانگین 3.6 در رتبه دوم ارزیابی مردم قرار گرفته است.

«بهبود فضای سیاسی داخلی» با میانگین 3.4، «تحقق ارزش‏‌های اسلامی» با میانگین 3.1، «تلاش برای مبارزه با مفاسد اقتصادی» و هم‏چنین «تلاش برای تحقق عدالت اجتماعی» با میانگین 3، «افزایش امید و آرامش خاطر برای مردم» با میانگین 2.9 و «کنترل تورم و گرانی» با میانگین 2.4 به ترتیب در رده‏‌های بعدی ارزیابی مردم از عملکرد دولت آقای روحانی قرار دارد.

در این نظرسنجی اولویت‏‌های انتظارات اجتماعی و فرهنگی مردم نیز مورد مداقه و بررسی قرار گرفته است. از بین 7 آیتم مطرح شده در خصوص انتظارات اجتماعی مردم، «مبارزه با فساد مالی، اداری و رانت‏‌خواری» با 28.2 امتیاز از 100 مهم‏ترین اولویت اجتماعی مردم شناخته شد. هم‏چنین «مبارزه با ناامنی و آسیب‏‌های اجتماعی» با 24.5 امتیاز و «گسترش تأمین اجتماعی» با 12.7 امتیاز اولویت‏‌های دوم و سوم انتظارات و توقعات مردم در حوزه اجتماعی هستند.

رسیدگی به «مسأله فرار مغزها»، «گسترش حضور زنان در عرصه‏‌های مختلف»، «احترام به حقوق اقلیت‏‌های قومی و مذهبی» و «رسیدگی به امور ورزش کشور» به ترتیب در رده‏‌های بعدی انتظارات اجتماعی مردم قرار گرفته است.

هم‏چنین در بخش انتظارات فرهنگی مردم از دولت، یافته‏‌های بدست آمده بیانگر آن است که «مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب» با کسب 20.7 امتیاز از 100 مهم‏ترین انتظار فرهنگی مردم از دولت فعلی می‏‌باشد. در ادامه، «توسعه فرهنگ نقد و نقدپذیری» با کسب 19 امتیاز، «تقویت ارزش‏‌های دینی» با 17.3 امتیاز اولویت‏‌های دوم و سوم مردم در حوزه فرهنگی شناخته شده است. «توسعه فضای باز مطبوعاتی و فکری»، «تقویت موقعیت دانشگاه دانشگاهیان» و «نظارت دقیق بر عملکرد مطبوعات» در رده‏‌های بعدی اولویت انتظارات فرهنگی مردم قرار گرفته است.

موضوع دیگری که در این نظرسنجی به آن پرداخته شد، موضوع هدفمندی یارانه‏‌ها بوده است. در این خصوص از مردم پرسیده شد «در صورتی که دولت بتواند اقشار پر درآمد را شناسایی نماید، آیا شما موافق با حذف اقشار پردرآمد از لیست یارانه‏ بگیرها هستید؟». نتایج به دست آمده حاکی از آن است که اکثریت مردم (72.8 درصد) موافق حذف یارانه پردرآمدها - در صورت شناسایی آنها از سوی دولت‏ - بوده‌اند و تنها 21.2 درصد مخالف این امر هستند.

از دیگر موضوعاتی که این نظرسنجی به آن پرداخته است، تحقق شعار اعتدال توسط آقای روحانی و دولت بوده است. از مردم پرسیده شده که «به نظر شما چقدر دولت یازدهم در راستای تحقق شعار اعتدال عمل کرده است؟». 35 درصد مردم معتقدند که آقای روحانی و هیأت دولت در حد زیاد و خیلی زیاد در راستای تحقق شعار اعتدال عمل کرده‏‌اند. 28.6 درصد نیز عمل دولت در مسیر اعتدال را در حد متوسط دانسته‏‌اند.

در ادامه، از شهروندان خواسته شد به صورت کلی میزان رضایتشان از عملکرد آقای روحانی را اظهار نمایند. یافته‏‌های به دست آمده حاکی از آن است که 37 درصد از پاسخگویان از عملکرد آقای روحانی در حد زیاد و خیلی زیاد رضایت دارند و حدود 30 درصد نیز رضایتشان را در حد متوسط اعلام کرده‏‌اند. میانگین 3 بر روی طیف 1 تا 5 حاکی، از رضایت متوسط مردم از عملکرد آقای روحانی است.»

انتهای پیام

کد N17181

وبگردی