آفتاب

ارزیابی شخصیت‌های سیاسی عراق از توافق هسته‌ای ایران با 1+5

ارزیابی شخصیت‌های سیاسی عراق از توافق هسته‌ای ایران با 1+5

در پی توافق هسته‌ای میان ایران با کشورهای 1+5، برخی شخصیت‌های سیاسی عراق این توافق را پیروزی بزرگ قرن خوانده و تاکید کردند، سرانجام قدرت‌های بزرگ به مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اعتراف کرده و آمادگی خود را برای کاهش تدریجی محاصره اقتصادی که به ایران تحمیل شده بود، اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر ابراهیم بحر العلوم، وزیر پیشین نفت عراق در مقاله‌ای با عنوان "ایران و گام بعدی" نوشت: دست‌آوردی که در مذاکرات ژنو حاصل شد، یک رویداد گذرا نبود بلکه حقیقتاً پیروزی بزرگ قرن تلقی می‌شود. سرانجام تلاش‌های مذاکراتی هیأت ایرانی با شش دولت بزرگ به ثمر نشست. پرونده هسته‌ای ایران نه تنها به عنوان مشکل اساسی سیاسی این کشور بلکه به مثابه معضل منطقه‌ای و جهانی به شمار می‌آمد.

مذاکرات مارتونی ماه‌های گذشته، منجر به حفظ حقوق هسته‌ای ایران و شناسایی آن، توسط کلوپ هسته‌ای جهان شد. سرانجام قدرت های بزرگ به مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اعتراف کرده و آمادگی خود را برای کاهش تدریجی محاصره اقتصادی که به ایران تحمیل شده بود، اعلام کرد.

این دست آورد تاریخی محقق نمی‌شد مگر پس از تحقق مولفه‌های ذیل:

1- به قدرت رسیدن جریان سیاسی معتدل در ایران نه تنها دست آورد سیاسی برای ملت ایران به ارمغان آورد بلکه کل منطقه از نتایج آن بهره‌مند شدند. پیام این انتخابات تحقق تغییر با هدف حفظ پایه‌ها و اساس نظام جمهوری اسلامی ایران بود. با انتخاب آقای روحانی به‌عنوان رییس‌جمهور اسلامی ایران گره از سیاست خارجی ایران گشوده شد.

2- دولت آمریکا و مشخصاً رییس‌جمهور اوباما سرانجام، بر ضرورت فهم پارامترهایی که منطقه درگیر آن است و ورود به روندهای متوازن کننده قدرت در منطقه اعتراف کرد. در این راستا، ایالات متحده رویکرد گرایش به ایران را برای اعطای نقش منطقه‌یی در چارچوبی که با منافع اساسی آمریکا در تعارض نباشد، در پیش گرفت. کلید حل مشکل از سوی آمریکا به آزمون کشیدن نیات صادقانه ایران در پرونده هسته‌ای بود که موجب کسب تأیید مردمی در داخل آمریکا شد. براساس نظر سنجی اخیر 67 درصد مردم آمریکا با حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران موافقت کردند. براساس این رویکرد ایالات متحده نقش به‌سزایی در کاهش نگرانی‌ها درباره اهداف برنامه هسته‌ای ایران و شکل‌گیری تحرکات دیپلماتیک جدید ایفا کرد.

3- ورود روسیه به‌عنوان عنصر متوازن کننده در سیاست خاورمیانه‌یی، نقش مؤثری در دور کردن منطقه از وضعیت جنگی در پی داشت. این نقش در حمایت از ایران برای حفظ حقوق هسته‌ای و قدرت منطقه‌یی‌اش مؤثر بود. ارزیابی ما از توافق جهانی برای حل مشکل ایران به معنای حل بسیاری از معضلات آینده و پرونده‌های پیچیده در منطقه است. این رویداد تأثیرات خود را بر عراق و ثبات آن بر جای خواهد گذاشت. اما تحقق آن مستلزم شرایطی است. در واقع منطقه وارد مرحله جدیدی از بحران شده و در شرایط کنونی حل متوازن مشکلات آن با استمداد از دستاوردهای پیروزی اخیر ایران و به خدمت گرفتن آن در تحقق آرامش منطقه میسر است. این دست آورد در کاهش بحران‌ها و جلوگیری از تحرکات قدرت‌های منطقه‌یی که از توافق به‌دست آمده با ایران متضرر شده‌اند، مؤثر خواهد بود. ملت عراق از جمله نخستین ملت‌های منطقه‌اند که تاوان سنگین چنین بحرانی را پرداختند.

این پیروزی بزرگ، بر رهبری، حکومت و ملت ایران مبارک باشد. این نخستین گام در مسیر طولانی استقرار امنیت و ثبات در منطقه‌ای است که در طول چهار دهه شاهد جنگ و ناامنی بوده است. ما بر روی دوراندیشی رهبری ایران در همکاری برای حل پرونده‌های منطقه که موجب برقراری توازن در منافع و حقوق ملت‌ها شده، حساب می‌کنیم. تلاش‌های آتی می‌بایست متوجه پرونده سوریه شود. امیدواریم پیروزی‌های سوریه در مبارزه علیه تروریسم به آن کشور این فرصت را بدهد که نظام سیاسی و رهبران خود را انتخاب کنند. لیکن در این برهه حساس می‌بایست نقشه راهی برای همکاری همه جانبه به‌منظور برقراری ثبات عراق و حمایت از آن در رویارویی با تروریسم ترسیم کرد که بر اساس آن همه طرف‌ها به‌منظور برقراری ثبات، مقابله با تروریسم و جلوگیری از خونریزی در عراق و موفقیت تجربه سیاسی تلاش کنند. این مهم تنها با همکاری‌های مشترک و همه جانبه منطقه‌یی و نیز پشتیبانی‌های بین‌المللی تحقق خواهد یافت.

هم‌چنین عباس بیاتی از رهبران ائتلاف دولت قانون در مقاله‌ای با عنوان "توافق ایران – اروپا و آمریکا برای عراق مثبت است" نوشت: توافق ایران – اروپا و آمریکا، عراق را از پیامدهای منفی جنگ دور نگاه داشت. این توافق‌نامه آثار مثبتی بر امنیت منطقه‌یی و کاهش سطح بحران در آن ایفا خواهد کرد. توافق حاصله تأثیرات روشنی بر دولت‌های شورای همکاری خلیج فارس و حمایت از امنیت منطقه خواهد داشت. عراق به‌لحاظ این توافق برای دور ماندن از آثار منفی چشم‌انداز جنگ در منطقه دور خواهد ماند. در واقع مذاکرات میان ایران و آمریکا منجر به توافق مرحله‌یی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران شد. در این توافق‌نامه به موضوعاتی نظیر غنی‌سازی اورانیوم، دستگاه‌های گریز از مرکز (سانتریفیوژ) و ذخایر هسته‌ای غنی شده توسط ایران تصریح شده است.

حجت الاسلام همام حمودی، رییس کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق نیز در مقاله‌ای با عنوان "توافق ایران و غرب منجر به ثبات در منطقه می‌شود"نوشت: توافقی که میان ایران و 6 قدرت بزرگ در ژنو حاصل شد، گامی مثبت و مهم تلقی می‌شود.

این توافق به تثبیت امنیت و تعمیق همکاری و صلح در منطقه کمک می‌کند. این توافق به نوبه خود حقوق ملت‌ها در برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را به رسمیت شناخته است.

مذاکره و گفت‌وگو منافع همه طرف‌ها را تأمین می‌کند زیرا بهترین راه برای حل مشکلات مذاکره و نه لجبازی و تهدید است. این توافق بستر مناسبی برای ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی هموار می‌کند.

انتهای پیام

کد N17112

وبگردی