آفتاب

موشک‌های لیزری ضدتانک آمریکا در راه عربستان

موشک‌های لیزری ضدتانک آمریکا در راه عربستان

وزیر دفاع آمریکا از فروش سیستم‌های دفاع موشکی و دیگر تسلیحات این کشور به عربستان سعودی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از رادیو صدای روسیه، بهانه ارسال این تسلیحات مقابله با موشک‌های بالستیک ایران عنوان شده اما تحلیل‌گران معتقدند هدف نهایی این موشک‌ها در واقع سوریه است و ریاض این تسلیحات را برای مخالفان سوری ارسال می‌کند.

چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی خطاب به رهبران کشورهای خلیج فارس گفت: توافق قریب الوقوع برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران به این معنی نیست که تهدید امنیتی تهران پایان یافته است.

وزیر دفاع آمریکا اطمینان داد پنتاگون حتی تاکید بشتری بر ساخت ظرفیت‌های شرکای آمریکا خواهد کرد تا حضور قدرتمند نظامی آن‌ها در منطقه را تکمیل کند.

اخیرا وزارت دفاع آمریکا با فروش هزاران موشک ضد تانک به عربستان سعودی موافقت کرد.

آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا اخیرا به کنگره این کشور اطلاع داد ریاض مجوز خرید 14000 موشک هدایت شونده لیزری و دیگر تسلیحات را در قالب دو توافق جداگانه به ارزش حدودا 1 / 1 میلیارد دلار دریافت خواهد کرد. همچنین عربستان احتمالا بیش از 1700 موشک مشابه دیگر را نیز دریافت خواهد کرد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین متعهد شد قدرت نظامی کشورهای خلیج فارس را تقویت و با آن‌ها رزمایش‌های مشترک برگزار کرده و آن‌ها را آموزش دهد.

وی همچنین از یک ابتکار عمل جدید خبر داد که به شورای همکاری خلیج فارس از جمله عربستان، امارات، قطر، کویت، عمان و بحرین اجازه می‌دهد شایستگی خرید تسلیحات آمریکا به عنوان یک سازمان را داشته باشند.

هدف این پیشنهاد تشویق به همکاری امنیتی نزدیکتر میان کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه در زمینه دفاع موشکی است.

سال‌هاست که واشنگتن تلاش می‌کند دولت‌های خلیج فارس را متقاعد کند یک شبکه دفاع موشکی مشترک برای مقابله با زرادخانه موشکی رو به رشد ایران تشکیل دهند اما این تلاش‌ها نتایج زیادی نداشته است.

هاگل در این زمینه گفت: پنتاگون با شورای همکاری خلیج فارس در زمینه یکپارچگی بهتر قابلیت‌های دفاع موشکی اعضای آن همکاری خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N16972

وبگردی