آفتاب
تحولات آسیا/

اعلام موضع ارتش تایلند در جریان ناآرامی ها/ 16 نفردر پی درگیری در چین کشته شدند

اعلام موضع ارتش تایلند در جریان ناآرامی ها/ 16 نفردر پی درگیری در چین کشته شدند

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: تاکید آ.سه.آن بر حل تنش ها در تایلند از طریق گفتگو، اعلام موضع ارتش در جریان ناآرامی ها و کشته شدن 16 نفردر پی درگیری درغرب چین از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می رود.

تایلند

اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن در بیانیه‌ ای خواستار حل تنش ها در تایلند از طریق گفتگو و روشهای مسالمت آمیز شدند.

در این بیانیه ثبات در تایلند برای آ.سه.آن مهم خوانده شده و اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا تاکید کردند که به دقت اوضاع تایلند را تحت نظر دارند.

همچنین ارتش تایلند اعلام کرد که موضع بی طرفانه ای را در تنش های اخیر در این کشور اتخاذ کرده و از هیچ کدام از طرفین درگیر در تنش ها حمایت نمی کند و در پی آن است تا کمک قابل توجهی را برای برگزاری انتخاباتی شفاف و سالم در سال آتی در این کشور ارائه دهد.

در همین حال تاناساک پاتیماپراکورن فرمانده نیروهای مسلح تایلند اعلام کرد که همزمان با تنش های سیاسی اخیر ارتش باید از قوانین تبعیت کند و به درخواست معترضان پاسخ مثبت ندهد.

وی با اشاره به 420 هزار نیرو در ارتش گفت: اگر نیروهای ارتش از قوانین سرپیچی کنند و به هرگونه درخواست معترضان پاسخ مثبت دهند، با سارقان مسلح هیچ فرقی ندارند.

این درحالیست که رهبر معترضان بر این موضوع اصرار دارد که پیش از برگزاری انتخابات عمومی در تاریخ دوم فوریه باید تغییرات چشمگیر در کشور حاصل شود و نخست وزیر استعفا دهد، زیرا در این صورت از میزان نفوذ برادر نخست وزیر در کشور کاسته می شود.

[span] [span]معترضان تایلندی بر این باورند طرح پیشنهاد عفو سیاسی منجر به بازگشت تاکسین شیناوترا نخست وزیر سابق و برادر نخست وزیر کنونی به قدرت می شود. تاکسین شیناوترا که در سال 2006 در یک کودتا برکنار شد و هم اکنون در یک تبعید خودخواسته در خارج از کشور زندگی می‌ کند، اتهامات خود را درباره فساد مالی، سیاسی خوانده و آن را محکوم کرده است.

از سوی دیگر دامنه تظاهرات ضد دولتی در تایلند همچنان ادامه دارد و حتی نمایندگان دموکرات در تاریخ هشتم دسامبر (17 آذر) از پارلمان کناره‌گیری کرده و به معترضانی پیوستند که خواستار کناره گیری نخست وزیر هستند.

این در حالیست که بیش از 40 کشور از جمله آمریکا، چین، روسیه، انگلیس و فرانسه حمایت خود را از برگزاری انتخابات زمان بندی شده اعلام کرده و بر حل مسالمت آمیز تنش ها تاکید کرده اند.

چین

همچنین رسانه ها از کشته شدن 16 نفر از جمله دو افسر پلیس و 14 مهاجم در پی درگیری و ناآرامی در منطقه سین کیانگ در غرب چین تنها شش هفته پس از حمله انتحاری به میدان "تیان آن من" در مرکز پکن و کشته و زخمی شدن 42 نفر خبر دادند.

کد N16700

وبگردی