آفتاب
درخواست کمک فرانسه از اروپا برای جمهوری آفریقای مرکزی،

رئیس‌جمهوری موقت جمهوری آفریقای مرکزی با شبه‌نظامیان مخالف مذاکره می‌کند

رئیس‌جمهوری موقت جمهوری آفریقای مرکزی با شبه‌نظامیان مخالف مذاکره می‌کند

رهبر موقت جمهوری آفریقای مرکزی به بررسی امکان عفو شبه‌نظامیانی که در خشونت‌های اخیر در این کشور میان گروههای ذهبی دست داشتند، می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این خشونت‌ها تاکنون موجب کشته شدن صدها تن شده است و رئیس جمهوری آفریقای مرکزی قصد دارد در ازای خلع سلاح شبه نظامیان آن‌ها را عفو کند.

از زمانی که جنبش شورشی سلکا در ماه مارس طی یک کودتا قدرت را در دست گرفت، کشور جمهوری آفریقای مرکزی دستخوش خشونت و غارتگری شده است.

میشل دیوتودیا، رئیس جمهوری موقت آفریقای مرکزی که با کودتای ماه مارس به قدرت رسید از آن زمان تاکنون کنترل شبه نظامیان متعلق به خود را از دست داده است.

به دنبال سوءاستفاده‌های این شبه‌نظامیان برای مقابله با آن‌ها یک جنبش شبه‌نظامی دیگر به نام آنتی بالاکا شکل گرفت.

روز یکشنبه دیوتودیا در اقدامی که نشان دهنده تداوم بی‌ثباتی در دولت موقت وی است، سه تن از اعضای بلندپایه دولتش را از جمله وزیر امنیت که چند روز پیش خانه‌اش مورد یورش پلیس قرار گرفت، اخراج کرد.

ماه جاری میلادی بیش از 1600 سرباز فرانسوی برای توقف خشونت‌ها در آفریقای مرکزی مستقر شدند.

دیوتودیا در یک سخنرانی رادیویی طی روز شنبه گفت که یک نماینده جنبش مسیحی آنتی بالاکا با وی تماس داشته و خواهان ورود پیدا کردن این جنبش در دولت موقتی که وی رهبری آن را دارد شده است.

قرار است در سال 2015 در آفریقای مرکزی انتخابات برگزار شود اما دولت بانگویی کنترل چندانی بر کشور و حتی پایتخت ندارد.

دیوتودیا اظهار داشت: جنش آنتی بالاکا فرستاده‌ای را اعزام کرد و گفت که می‌خواهد سلاح‌هایش را زمین بگذارد اما نگران امنیت خود است. آن‌ها پیش شرط‌هایی را ارائه کردند و خواهان عفو و ورود به دولت شدند.

گروه‌های حقوق بشری نظیر دیده بان حقوق بشر از بابت این که توافق با گروه‌های شبه نظامی سازمان نیافته بتواند صلح ایجاد کند چندان خوش بین نیستند.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه فرانسه امروز (دوشنبه) از همتایان اروپایی خود خواهان ارائه کمک‌های بیشتر به جمهوری آفریقای مرکزی شد.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه روز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت: من قرار است فردا (دوشنبه) به شورای امور خارجه اروپا در بروکسل رفته و در آنجا تقاضای حمایت قدرتمندتر و بیشتر را خواهم کرد.

وی افزود: لهستان، انگلیس، آلمان، اسپانیا و بلژیک در حال حاضر کمک‌های لجستیکی ارائه می‌دهند.

فابیوس در پاسخ به اینکه آیا هیچ کدام از این پنج کشور ممکن است به بررسی اعزام سرباز برای حمایت از نیروهای فرانسوی و آفریقایی در مالی بپردازند، گفت: دو کشور در حال حاضر این مساله را بررسی می‌کنند. فابیوس اشاره‌ای به اینکه کدام دو کشور این کار را می‌کنند نکرد.

وی افزود: من شگفت‌زده نخواهم شد اگر که حضور سربازان بیشتری در آفریقای مرکزی انجام شود.

وی تصریح کرد: در آفریقای مرکزی 5 / 4 میلیون نفر زندگی می‌کنند و تقریبا نیمی از آن‌ها در شرایط پیش از قحطی قرار دارند. برای این 5 / 4 میلیون نفر تنها هفت جراح وجود دارد. بنابراین فرانسه و اروپایی‌ها و آفریقایی‌ها و جامعه بین‌الملل باید برای آفریقای مرکزی بسیج شوند.

انتهای پیام

کد N16660

وبگردی