آفتاب

همکاری واشنگتن با هانوی برای پاکسازی بقایای جنگ

همکاری واشنگتن با هانوی برای پاکسازی بقایای جنگ

سفیر آمریکا در ویتنام گفت: اقدامات مشترک واشنگتن و هانوی برای غلبه بر میراث جنگ نقش مهمی را در ایجاد روابط بهتر میان دو کشور ایفا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، آمریکا و ویتنام امروز در هانوی تفاهم نامه همکاری را برای پاکسازی مواد منفجره باقی مانده در ویتنام از جنگی که در سال 1975 میلادی پایان یافت، امضا کردند.

دیوید شیر، سفیر آمریکا در ویتنام در جریان امضای این تفاهم نامه همکاری گفت که این اقدام گامی مهم در رسمیت بخشیدن به دیدگاه‌های مشترک رهبران دو کشور در جریان سفر ترونگ تان سانگ، رئیس جمهوری ویتنام به آمریکا در ژوئیه 2013 میلادی محسوب می‌شود.

معاون وزیر کار معلولین و امور اجتماعی ویتنام امضای این اسناد و مدارک همکاری را مورد تحسین قرار داد و گفت: این اولین تفاهم نامه‌ای است که میان دو کشور و برای غلبه بر میراث جنگ ویتنام امضا شده است. امضای این تفاهم نامه باعث تقویت روابط آتی میان واشنگتن و هانوی می‌شود.

بنابر مفاد این تفاهم نامه که از سوی کمیته هدایت دولتی ویتنام برای برنامه اقدام ملی منتشر شده، در جریان بمباران ویتنام توسط آمریکا و پیامدهای ناشی از آن قریب به 9300 بخش از 10 هزار و 511 بخش از ویتنام همچنان از اثرات ناشی از بمباران‌ها و مین‌های باقیمانده رنج می‌برند.

تا سال 2000 میلادی، بیش از 100 هزار تن به خاطر بقایای جنگ ویتنام کشته یا زخمی شدند که به صورت میانگین در هر سال 4000 تن بوده است. تا به امروز تنها 20 درصد از مواد منفجره باقی مانده از جنگ ویتنام خنثی شده‌اند.

از سال 1993 میلادی، آمریکا 65 میلیون دلار برای کمک به ویتنام به منظور غلبه و خنثی کردن مواد منفجره باقی مانده از جنگ به هانوی اختصاص داده است.

انتهای پیام

کد N16590

وبگردی