آفتاب

حضور بسیار اندک مردم در دور دوم انتخابات پارلمانی مالی

حضور بسیار اندک مردم در دور دوم انتخابات پارلمانی مالی

مشارکت مردمی در دور دوم انتخابات پارلمانی مالی به دلیل حملات انتحاری و ارعاب‌ها بسیار کم اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، تکمیل روند انتخابات پارلمانی مالی باید باعث آزاد شدن 3.25 میلیارد دلار کمک نقدی از سوی اهداکنندگان بین‌المللی شود که قصد اقدامات اساسی و توسعه در این کشور را دارند.

اولین دور انتخابات پارلمانی مالی ماه گذشته میلادی با سوء‌استفاده و حتی سرقت یک صندوق رای‌گیری روبرو شد، اما ناظران بعدها اعلام کردند که این رخدادها تاثیری بر نتایج نگذاشته است. البته در دور دوم این انتخابات که روز یکشنبه برگزار شد هیچ اتفاق یا خشونتی گزارش نشد اما تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به دور نخست بسیار کم بود.

یکی از رای‌دهندگان در باماکو، پایتخت مالی گفت: من برای رای‌ دادن رفته بودم اما با حضور اندک مردم مواجه شدم باید بفهمیم که علت امتناع مردم مالی از رای دادن و حضور اندکشان پای صندوق‌های رای چه بوده است.

لاسانا کولیبالی، یکی از کارمندان حوزه رای‌گیری در منطقه‌ای نزدیک به باماکو پس از پایان رای‌گیری در ساعت 18 به وقت محلی روز یکشنبه گفت: شمارش ‌آرا از هم‌اکنون ‌آغاز می‌شود. ما این اقدام را سریعا انجام می‌دهیم اگر چه تنها 82 تن در این حوزه رای‌ دادند.

پس از آنکه تنها 20 تن موفق شدند در دور نخست انتخابات در ماه نوامبر سال 2013 در پارلمان مالی کرسی‌هایی را به دست ‌آورند همچنان 147 کرسی برای نامزدهای انتخاباتی باقی مانده است.

لوییس میشل، رئیس هیات ناظران اتحادیه اروپا گفت: دور دوم انتخابات به صورت عادی برگزار شده است. البته هنگامی که حضور مردم در حوزه‌های رای‌گیری بالا باشد بسیار خوب است اما آنچه که اهمیت دارد این است که رای‌دهندگان بتوانند ‌آرای خود را در صندوق‌های رای بیندازند.

با وجود برخی اقدامات و ناآرامی‌ها در جنوب مالی و همچنین اقدامات شورشیان جدایی‌طلب طوارق در شمال، احتمالا حزب بوباکار کیتا، رئیس‌جمهوری منتخب مالی پیروز دور دوم باشد.

کیتا موفق شد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در 11 اوت سال 2013 با 78 درصد آراء رئیس‌جمهور مالی شود.

مداخله نظامی نیروهای خارجی تحت رهبری فرانسه در مالی که ژانویه سال 2013 آغاز شد باعث شده تا شبه‌نظامیان مرتبط با القاعده از شهرهای شمالی این کشور خارج شوند.

علاوه بر این رای‌دهندگان در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان طوارق در اولین دور انتخابات نمایندگان خود را انتخاب کردند اما در دور دوم این انتخابات که روز یکشنبه برگزار شد کسی در این مناطق رای نداد.

فرانسه بیش از دو هزار نیرو در مالی مستقر کرده اما هدفش کاهش حضور نظامیان در این کشور است و قصد دارد تا فوریه سال آتی میلادی این تعداد را به یک هزار تن کاهش دهد و در نتیجه مسئولیت‌های امنیتی را بر عهده ارتش مالی و نیروهای سازمان ملل بگذارد.

ماموریت سازمان ملل که در ژوئیه سال 2013 آغاز شده همچنان با نیمی از 12 هزار و 600 نیرو در مالی در حال انجام است.

انتهای پیام

کد N16588

وبگردی