آفتاب
با اشاره به بی‌اخلاقی‌های نسبت به صفحه اینترنتی مسی،

یک نماینده مجلس: در جامعه اخلاق نکاشته‌ایم که حالا اخلاق درو کنیم

یک نماینده مجلس: در جامعه اخلاق نکاشته‌ایم که حالا اخلاق درو کنیم

یک نماینده مجلس با اشاره به رفتارهای ناهنجار اخلاقی در فضای مجازی و کامنت‌های توهین‌آمیز روی صفحه شخصی لیونل مسی بازیکن تیم ملی فوتبال آرژانتین گفت: با توجه به اقداماتی که انجام داده‌ایم انتظار ما باید این باشد که این ناهنجاری‌ها روز به روز گسترش یابد و شاهد رفتارهای غیراخلاقی در مراکز مختلف، ورزشگاه‌ها و حتی خانواده‌ها باشیم.

نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، عنوان کرد: باید به بحث‌های فرهنگی و تربیتی نگاه ویژه و اساسی داشته باشیم یعنی همانطور که حاکمیت خود را مسئول سلامت جسمانی و زیرساخت‌های آن برای همه ملت می‌داند باید نسبت به تأمین آرامش هم زیرساخت‌های موجود را فراهم کند.

وی ادامه داد: تا زمانی که حکومت خودش را در مقابل این مسئله مسئول ندارد و مسئولیت جدی نداشته باشد طبیعتا شاهد ناهنجاری‌های مختلف در جامعه خواهیم بود. چرا که نمی‌توانیم چیزی که نکاشته‌ایم درو کنیم؛ وقتی کاری در این زمینه انجام نداده‌ایم نمی‌توانیم رفتارهای اخلاقی و فرهنگی را در لایه‌های مختلف مشاهده کنیم؛ فرقی هم نمی‌کند که این رفتارهای غیراخلاقی در کجا باشد.

وقتی کاری در این زمینه انجام نداده‌ایم نمی‌توانیم رفتارهای اخلاقی و فرهنگی را در لایه‌های مختلف مشاهده کنیم؛ فرقی هم نمی‌کند که این رفتارهای غیراخلاقی در کجا باشد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در رفتارهای اخلاقی خاطر نشان کرد: باید ببینیم برای نهادینه کردن رفتارهای اخلاقی چقدر سرمایه‌گذاری می‌کنیم که انتظار داشته باشیم این رفتارها از سوی اعضای جامعه صادر شود. متأسفانه رویکرد ما، رویکرد کمی‌مدار است که ما را به سمت مسائل ظاهری می‌برد. به عنوان مثال اگر یک بیماری مثل وبا در جامعه رواج پیدا کند و پنج نفر را از بین می‌برد می‌بینیم که وزارت بهداشت و درمان چقدر خود را به آب و آتش می‌زند و چقدر هزینه می‌کند تا بتواند جلوی شیوع بیماری را بگیرد.

پژمان‌فر تاکید کرد: ناهنجاری‌ها و رفتارهای بداخلاقانه گاهی از ناهنجاری‌های جسمانی مهلک‌تر و آسیب‌زاتر هستند اگر با رویکردی که عنوان شد وارد شویم بدون تعارف باید انتظار ما این باشد که روز به روز ناهنجاری‌های اخلاقی و رفتای در جامعه ما توسعه پیدا کند و شاهد رفتار کاملا غیراخلاقی در مراکز عمومی، ورزشگاه‌ها و حتی خانواده‌ها باشیم.

وی خاطر نشان کرد: لازم است حاکمیت در این مسئله ورود پیدا کند و در آن سرمایه‌گذاری کند اما برخلاف مسائلی که مربوط به امور فیزیکی و ظاهری هستند نباید فکر کنیم که به سرعت نتیجه به دست آوریم. در فضای فرهنگی و اخلاقی اینطور نیست که به سرعت و راحتی نتیجه‌ای حاصل شود بلکه باید سال‌های سال سرمایه‌گذاری کنیم تا از یک رویکرد اخلاقی خارج شویم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با طرح این مسئله که چقدر در مسائل اخلاقی سرمایه‌گذاری کردیم گفت: همین الان که لایحه بودجه مطرح شده می‌توانیم خیلی چیزها را ببینیم. بودجه نشان‌دهنده نگرش جامعه به وظایف خودش است وقتی دولت بودجه را به مجلس تقدیم می‌کند نتیجه نگاه‌ها، مدیریت‌ها و وظایف است اما در لایحه 92، 93 و بودجه‌های قبلی سرمایه‌گذاری زیادی در عرصه تربیت نشده است.

وی با بیان اینکه اعتبارات، نماد این موضوع هستند عنوان کرد: البته نسبت به مسائل اخلاقی تمام آحاد ملت مسئولند و همه مسئولین باید ورود پیدا کنند رسانه‌ها نیز در این میان نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و می‌توانند اثر عمیقی در جامعه داشته باشند.

ما بین عرصه تربیت و بقیه عرصه‌ها تفکیک ایجاد کرده‌ایم. زمانی در نظام آموزشی در کنار آموزش تربیت هم انجام می‌شد مثلا وقتی معلمی سرکلاس می‌رفت علاوه بر درس دادن، استاد اخلاق بود و آن را در دانش‌آموزان نهادینه می‌کرد. وقتی این اتفاق نامیمون افتاد و آموزش را از تربیت جدا کردیم اتفاقات زیادی افتاد.

نماینده مردم مشهد در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما بین عرصه تربیت و بقیه عرصه‌ها تفکیک ایجاد کرده‌ایم. زمانی در نظام آموزشی در کنار آموزش تربیت هم انجام می‌شد مثلا وقتی معلمی سرکلاس می‌رفت علاوه بر درس دادن، استاد اخلاق بود و آن را در دانش‌آموزان نهادینه می‌کرد. وقتی این اتفاق نامیمون افتاد و آموزش را از تربیت جدا کردیم اتفاقات زیادی افتاد. حتی امروز معلم ما اصلا نمی‌خواهد زیر بار این مسئله برود که مسئولیت تربیت نیز بر عهده اوست.

پژمان‌فر سپس با اشاره به اخلاق در ورزش نیز عنوان کرد: ورزشگاه‌ها می‌توانند به سمت فضاهایی برای توسعه اخلاق و تربیت بروند یعنی وقتی فردی وارد مسجد می‌شد نزدیکی او به خدا بیشتر بر رفتارهای الهی‌اش تقویت می‌شد؛ ورزشگاه‌های ما هم باید چنین چیزی باشند؛ در گذشته کسی که در محیط ورزشی قرار می‌گرفت و ورزشکاران را می‌دید همانقدر که قدرت جسمانی آنها را حس می‌کرد منش، تواضع و افتادگی آنها را نیز احساس می‌کرد و این رفتارها بر مخاطب تأثیر می‌گذاشت به طوری که ورزشکاران رفتارهای اخلاقی را در جامعه ترویج می‌دادند.

انتهای پیام

کد N16583

وبگردی