آفتاب

رعایت نکات ایمنی وسایل نفت سوز و گاز سوز را جدی بگیرید

رعایت نکات ایمنی وسایل نفت سوز و گاز سوز را جدی بگیرید

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با شرح نکات ایمنی در مورد استفاده از بخاری­‌های گازسوز، گفت: رعایت نکات ایمنی وسایل نفت سوز و گاز سوز الزامی است.

دکتر سیدمحمد علوی در گفت‌وگو با خبرنگار‌ خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خوزستان- با هشدار درباره رعایت نکات ایمنی با توجه به استانداردهای موجود در بهداشت محیط زیست، اظهار کرد: یکی از نکات اساسی این است که همیشه اجازه بدهید هوای کافی برای تنفس شما و جهت سوختن بخاری گازسوز به اتاق برسد. وجود روزنه­‌های زیر در‌ها برای این منظور مفید هستند. بنابراین روزنه­‌های زیر در‌ها را با اشیایی همچون پارچه، پتو و ... مسدود نکنید.

وی افزود: از صحیح سوختن گاز و سلامت بخاری بوسیله افراد ذی­‌صلاح مطمئن شوید و از سلامت دودکش مربوط به بخاری اطمینان حاصل نمایید.

علوی هشدار داد: از تبدیل بخاری و سایر وسایلی که با سوخت­‌های دیگر مورد استفاده قرار می­‌گیرند، به وسایل گازسوز جدا خودداری نمایید. همچنین باید توجه داشت که قرار گرفتن پرده، لباس، رختخواب، ظروف پلاستیکی و سایر اشیای قابل اشتعال در مجاورت بخاری می‌­تواند سبب وقوع آتش سوزی در منزل شود.

وی گفت: درصورتی که احساس کردید سوخت بخاری ناقص بوده و یا با شعله آبی نمی­‌سوزد، به آن بی‌تفاوت نمانید، ممکن است این نقص ناشی از نرسیدن هوای کافی به بخاری باشد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان ضمن بیان عایت نکات ایمنی دودکش­‌ها گفت: نصب هرگونه وسیله گازسوز در حمام مغایر اصول ایمنی و ممنوع است. مسدود شدن دودکش، سبب سوخت ناقص وسایل گازسوز و ایجاد گازهای خطرناک و مسموم‌کننده می‌شود که این امر موجب خفگی در اثر گازگرفتگی خواهد شد. بنابراین قبل از نصب بخاری یا آبگرمکن باید مسیر دودکش بررسی شود و از باز بودن آن اطمینان حاصل شود. باید همواره محل اتصال دودکش به وسایل گازسوز بازرسی و از محکم بودن آن اطمینان حاصل شود.

علوی توضیح داد: هر چند وقت یک بار کلاهک دودکش­های وسایل گازسوز بازرسی و چنان­چه کلاهک آن افتاده باشد، در محل خود نصب شود. کلاهک علاوه بر این­که از نفوذ باران و برف و افتادن سایر اشیاء و ورود پرندگان به داخل دودکش جلوگیری می‌کند، در منظم سوختن وسیله گازسوز نیز موثر است.

وی توصیه کرد: به منظور افزایش ضریب ایمنی در محل نصب وسایل گازسوز از سنسورهای هشداردهنده گاز CO استفاده شود. استفاده از هرگونه بخاری با سوخت فسیلی اعم از دودکش­دار و بدون نیاز به دودکش در حمام غیر مجاز است. استفاده از بخاری­های بدون نیاز به دودکش در اتاق خواب بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره ۱ ISIRI۷۲۶۸ مجاز نیست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در زمینه نکات ایمنی بخاری­‌های نفتی گفت: بخاری نفتی باید مجهز به سیستم تنظیم سوخت‌(کاربراتور) باشد، بخاری‌هایی که فاقد این سیستم بوده، بسیار خطرناک هستند. مخزن سوخت بخاری نیز باید از قسمت کوره فاصله داشته ‌یا به ‌نحوی عایق‌کاری شده باشد.

وی ادامه داد: بخاری‌ها حتما باید مجهز به دودکش با قطر مناسب با ظرفیت بخاری باشند و اتصالات این دودکش‌ها باید محکم باشد تا امکان نشت گازهای سمی و خطرناک به داخل اتاق منتفی شود. دودکش باید در انتها به فضای باز و آزاد مانند پشت‌بام ارتباط داشته باشد.

علوی افزود: آن قسمت از دودکش که در پشت‌بام قرار گرفته باید به ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر از بلندترین نقطه ساختمان بالاتر بوده و حتما مجهز به کلاهک مخصوص باشد.

وی تصریح کرد: بخاری را در محل مناسب و بی‌خطر منزل و دور از پرده‌ها و دیگر وسایل قابل اشتعال و در نقطه‌ای خارج از محدوده رفت و آمد بچه‌ها و در سطح بدون شیب و در حال ثبات کامل قرار دهید. هر گونه نقص فنی و نشت از اتصالات را سریعا برطرف نمایید و حتما از افراد مطلع استفاده کنید.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: همه ساله قبل از بهره‌برداری از بخاری، داخل دودکش‌ها را از دوده تمیز کرده و بخاری را نیز سرویس و رفع نقص کنید.

وی در مورد علایم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن اظهار کرد: علایم مسمومیت با منواکسید کربن می‌­تواند طیف وسیعی از علایم را شامل شود که در بیماری­‌های مختلف دیده می­شود. متاسفانه بسیاری از این علایم شبیه به علایم سرماخوردگی است و بیشتر افراد فکر می­‌کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده­اند و تمایل به استراحت و خوابیدن پیدا می­‌کنند. ابتلای تمام افراد خانواده به علایمی شبیه به آنفلوآنزا، بروز مسمومیت در افراد را نشان

می­‌دهد. سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید از علایم عمومی مسمومیت­‌ها‌ست.

وی ادامه داد: حالت خواب‌­آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی از جمله علایم اولیه مسمومیت در افراد به شمار می­‌رود. چنان­چه افراد در این مرحله متوجه چنین علایمی شدند، با خارج شدن از فضای آلوده

می­‌توانند از پیشرفت مسمومیت پیشگیری کنند.

علوی بیان کرد: اگر کسی دچار گاز گرفتگی شد مجموعه اقداماتی باید فورا انجام شود، فرد مسموم را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل کنید. یقه پیراهن و کمربند و لباس­‌های تنگ افراد مسموم را باز کنید و درصورت امکان عملیات اکسیژن­‌دهی به فرد مسموم را با نهایت دقت شروع کنید. باز نگه داشتن راه­‌های تنفسی و تماس با اورژانس در مراحل بعدی درمانی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: به یاد داشته باشید که خارج کردن افراد آسیب­دیده از محیط آلوده و قرار دادن آنها در محیط باز از مهمترین اقدامات پیشگیرانه محسوب می‌­شود.

انتهای پیام

کد N16335

وبگردی