آفتاب
در مراسم رونمایی از محصولات سایبری بومی

سردار جلالی: سرمایه‌های ملی کشور از فیزیکی به سایبری تغییر ماهیت داشته است

سردار جلالی: سرمایه‌های ملی کشور از فیزیکی به سایبری تغییر ماهیت داشته است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: زمانی که امنیت ملی کشور درگرو تداوم کارکرد زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و سایبری قرار گیرد، به نوعی حوزه‌های دفاعی، امنیت ملی و مباحث مربوط به سایبر در هم آمیخته و گره خورده می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار غلامرضا جلالی در مراسم رونمایی از محصولات سایبری بومی که در محل صاایران با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و مسئولان لشکری و کشوری برگزار شده بود، افزود: تهدیدات در حوزه سایبر توسعه پیدا کرده و امنیت ملی را تحت تآثیر قرار می‌دهد و از این نظر ما شاهد توسعه فناوری اطلاعات برابر برنامه چهارم و پنجم توسعه هستیم و به نوعی می‌توان گفت سرمایه‌های ملی کشور در پنج سال اخیر تغییر ماهیت از فیزیکی به سایبری داشته است.

وی ضمن تشکر از وزیر دفاع و شرکت صاایران برای رونمایی از محصولات بومی پدافند سایبری گفت: امروزه موضوع تهدیدات در فضای سایبر تغییرات ماهیتی و امنیتی زیادی داشته است، به ویژه در حوزه‌های زیرساختی، امنیتی و منافع ملی کشور‌. زمانی که امنیت ملی کشور در گرو تداوم کارکرد زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و سایبری قرار گیرد، به نوعی حوزه‌های دفاعی، امنیت ملی و مباحث مربوط به سایبر در هم آمیخته و گره خورده می‌شود؛ بنابراین تهدیدات در حوزه سایبر توسعه پیدا کرده و امنیت ملی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از این نظر شاهد توسعه فناوری اطلاعات برابر برنامه چهارم و پنجم توسعه هستیم و به نوعی می‌توان گفت سرمایه‌های ملی کشور در پنج سال اخیر تغییر ماهیت از فیزیکی به سایبری داشته است.

رئیس سازمان پدافندغیرعامل کشور ادامه داد: در چند سال اخیر ما جزو اولین کشورهایی بودیم که هدف جنگ سایبری قرار گرفت و با حمله استاکس‌نت و رمز بازی‌های المپیک، اولین جنگ سایبری علیه کشور ما را رسماً اعلام کردند و درصدد بودند زیرساخت‌های هسته‌ای ما را منهدم و ما را از توانمندی‌های هسته‌ای محروم کنند.

جلالی افزود: ما الزاماً باید به حوزه‌های دفاعی پرداخته و موضوع پدافند را در این زمینه جدی بگیریم. خوشبختانه در پی تلاش‌های صورت گرفته در تشکیل قرارگاه پدافند سایبری و ایجاد سند راهبردی پدافند سایبری و اجماع نخبگان، دانشگاهیان، مسئولان اجرایی حول این محور شاهد شکل‌گیری تفکر پدافند سایبری بودیم.

فرمانده قرارگاه دفاع سایبری همچنین گفت: همانطور که ما در دفاع نظامی نیازمند پشتیبان هستیم و چنانچه در طول دفاع مقدس و بعد از آن وزارت دفاع این رسالت خودش را انجام نمی‌داد نمی‌توانستیم به بازدارندگی از تهاجمات برسیم. خوشبختانه استخوان‌بندی استراتژی دفاعی ما متکی است به محصولات تولید شده دفاعی داخلی و نیروهای نظامی ما نیز حداکثر توانمندی خود را بر محصولات تولید شده و قابل تأمین در شرایط اضطراری توسط بخش دفاعی کشور متمرکز کرده‌اند و در واقع می‌توان گفت که این توانمندی در بخش دفاع، در تولید محصول بومی توانسته اقتدار نظامی و دفاعی ما را تأمین کند که پشتیبانی وزارت دفاع سهم قابل توجهی در بازدارندگی که را داشته و دارند.

وی ادامه داد: با توجه به شباهت‌های زیاد فضای مجازی و واقعی در هر دو حوزه نظامی و غیرنظامی، زمانی که متوجه شدیم سازوکار‌های تهاجم سایبری تشکیل داده‌ و سلاح‌های سایبری خلق کرده‌اند و جایگزین ویروس‌ها و بدافزار‌های گذشته شده است پس تشکیل قرار‌گاه‌ها یگان‌ها و حتی واحد‌های رزمی سایبری در کشور شرط عقل است. نکاتی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کردند تهدید جدی است، دیر تشخیص دادن آن می‌تواند تبعات بسیار زیادی برای ما داشته باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور بر اهمیت بومی‌سازی در حوزه پدافند سایبری تاکید کرد و گفت: استراتژی پدافند سایبری بر تأمین محصولات داخلی، دفاع، پدافند و امنیت در فضای سایبر متکی است و بدون داشتن محصول بومی و امن و طراحی شده توسط عناصر مؤمن و مطمئن داخلی ممکن نخواهد بود.

جلالی ادامه داد: بر اساس مستندات ستادکل، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مکلف شده تا سامان‌دهی صنعت پدافند سایبری را به عهده گرفته در قالب شرکت صاایران و بخش خصوصی و با بکارگیری ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند محصولات مورد نیاز دفاعی سایبری کشور را تأمین و تولید کند تا با داشتن محصول مطمئن داخلی و بومی در فضای سایبر بتوانیم امنیت و پایداری زیرساخت‌ها در برابر تهدیدات سایبری را حفظ کنیم. بنابراین ما تأکید جدی بر توسعه این صنعت داریم و به خاطر دانش‌محور بودن و تکنولوژی‌پایه بودن و ارتباط زیاد آن با سایر دانش‌های نوین ما نیازمند ارتباط جدی با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم و در نتیجه این صنعت به این مفهوم که تمامی اقدامات در وزارت دفاع شکل گیرد نیست، بلکه سیاست‌گذاری، راهبری، هدایت و پشتیبانی از ظرفیت‌های بخش خصوصی، دولتی و غیر دولتی توسط وزارت دفاع می‌شود.

جلالی در پایان گفت: بخش زیادی از محصولات تولید شده در نمایشگاه توسط شرکت‌های دانش‌بنیان است و از آنجا که بر اساس آیین‌نامه زیرساخت‌های حیاتی و حساس، الزام بر استفاده از محصول داخلی دارد و مجاز به استفاده از محصولات خارجی نیستند، امید است همین رویکرد تداوم داشته باشد تا بتوانیم محصولات مورد نیاز بخش‌های پدافند سایبری کشور را تولید و تأمین کنیم. از همه مسئولان در این حوزه، دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها که در این حوزه تلاش کرده‌اند و به پایداری کشور در فضای سایبر کمک می‌کنند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام

کد N16312

وبگردی