آفتاب

ترکیه 47 تن سلاح به سوریه انتقال داده است

ترکیه 47 تن سلاح به سوریه انتقال داده است

براساس اسناد مربوط به سوابق تجارت در سازمان ملل، از ماه ژوئن تاکنون ترکیه بالغ بر 47 تن تسلیحات برای شورشیان سوری ارسال کرده‌ در حالی که بارها مقامات دولت ترکیه این مساله را تکذیب کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل به نقل از روزنامه حریت ، اسناد سازمان ملل نشان می‌دهند ترکیه در چند ماه گذشته حجم‌های متنوعی از تسلیحات را برای شورشیان سوری فرستاده که بیشترین میزان آن در یک ماه مربوط به ماه سپتامبر است که معادل 29 تن سلاح بوده است. این آمار در بانک اطلاعاتی مربوط به تجارت کالای سازمان ملل موسوم به Comtrade که آمار تجارت بین‌الملل در آن برحسب کالاها و کشورهای شریک ثبت شده موجود بوده است.

"لونت گمرکچو"، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه پیشتر این آمار را رد کرده بود اما چندی بعد در مصاحبه با روزنامه حریت تایید کرد که آمار سازمان ملل براساس اسناد سابق موسسه آمار ترکیه بوده که به ثبت تسلیحات فرستاده شده به سوریه به عنوان تسلیحات بدون استفاده نظامی پرداخته‌اند.

این دسته شامل سلاح‌های شکاری و ساچمه‌ای است اما تسلیحات پیشرفته‌تر نظیر کلاشینکوف را لحاظ نکرده و به دولت اجازه می‌دهد تحریم‌ تسلیحاتی که هم اکنون بر سوریه تحمیل شده را دور بزنند.

ترکیه بارها تامین کمک نظامی برای شورشیان سوری را رد کرده در حالی که چندین گزارش چیزی غیر از این نشان می‌دادند.

در ماه اوت منابع خبری مخالفان سوری مدعی شدند از ترکیه 400 تن سلاح به سوریه فرستاده شده تا ظرفیت‌های شبه‌نظامیان مخالف دولت را تقویت کند. این اتفاق به دنبال حمله به سلاح‌های شیمیایی در حومه دمشق رخ داد. دیپلمات‌های ترکیه به شدت این ادعاها را رد کردند.

انتهای پیام

کد N16113

وبگردی