آفتاب

عفو بین‌الملل: آمریکا در خصوص حملات هوایی‌اش شفاف‌سازی کند

عفو بین‌الملل: آمریکا در خصوص حملات هوایی‌اش شفاف‌سازی کند

در پی کشته شدن 15 تن در یمن در اثر یک حمله هوایی،‌ عفو بین‌الملل هشدار داد که این کشور از عدم مسوولیت‌پذیری برای مرگ ده‌ها غیرنظامی بی‌گناه رنج می‌برد و این مسئله‌ای نگران‌کننده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مقامات امنیتی منطقه می‌گویند که این 15 تن که در حال رفتن به یک مراسم عروسی بوده‌اندبا اعضای القاعده اشتباه گرفته شده و از این رو هدف حمله قرار گرفته‌اند، اما مشخص نکردند که نوع هواپیما چه بوده است.

این در حالیست که رهبران قبایل و رسانه‌ها اعلام کردند که این حمله توسط یک هواپیمای بدون سرنشین صورت گرفته که در صورت صحیح بودن آن نشان می‌دهد آمریکا در این حمله دخالت داشته است.

فیلیپ لوتر سرپرست برنامه‌های خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل، گفت: حتی با این فرض که این حمله اشتباهی صورت گرفته یا اینکه بر اساس اطلاعات غلط بوده باشد و عاملان آن هر کسی باشند لازم است گروه یا افرادی مسئولیت آن را بپذیرند، به اشتباه خود اعتراف و در مورد جزییات حادثه شفاف‌سازی کنند.

وی ادامه داد: فقدان مسئولیت‌پذیری در مورد مرگ غیرنظامیان در یمن بدین معناست که هرگاه در این کشور حادثه و نقض حقوق بشر اتفاق می‌افتد، قربانیان و خانواده‌های آنها هیچ راهی برای دستیابی به عدالت یا دریافت غرامت ندارند.

لوتر تاکید کرد که عدم مسوولیت‌پذیری در مورد اینگونه کشتارها در یمن باید پایان یابد.

گزارشات رسانه‌های محلی نشان می‌دهد روز پنجشنبه گذشته حداقل 15 مرد که در مسیر پیوستن به یک جشن عروسی در 17 کیلومتری جنوب شرق صنعا پایتخت یمن بودند به‌وسیله سه موشک هدف حمله قرار گرفتند. چندین تن دیگر نیز در این حادثه زخمی شدند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل، اجساد سه تن از قربانیان قابل شناسایی نبوده و این 15 مرد در سنین 20 تا 70 سال قرار داشته‌اند.

در همان روز در شهر تغر نیز یک کاروان عروسی هدف حمله قرار گرفت که در اثر آن یک کودک پنج ساله کشته و سه زن و یک مرد زخمی شدند.

از ماه سپتامبر تاکنون در دو حمله هوایی جداگانه که احتمال می رود توسط هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکا صورت گرفته باشد، 14 تن جان باختند که سه نفرشان اعضای یک خانواده بودند.

مقامات آمریکا علیرغم درخواست‌های مکرر عفو بین‌الملل از قبول مسئولیت یک حمله هوایی در دسامبر 2009 که در آن از بمب‌های خوشه‌ای استفاده شد سرباز می‌زنند و هرگونه دخالت در این حمله را رد می‌کنند. در این حادثه 55 تن شامل 14 زن و 21 کودک جان خود را از دست دادند.

حملات مرگبار و خشونت‌آمیز تقریبا در هفته‌های اخیر در گوشه و کنار یمن رخ داده است. القاعده مسئولیت یکی از این حملات را که در پنجم دسامبر علیه وزارت دفاع یمن در صنعا صورت گرفته بود پذیرفته است. در این حمله نیز حداقل 56 تن که بسیاری‌شان غیرنظامی بودند کشته و بیش از 200 نفر زخمی شدند.

عفو بین‌الملل و دیگر سازمان‌های مدافع حقوق بشر بارها از عدم شفافیت در مورد جزییات حملات مرگبار هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در یمن و دیگر نقاط انتقاد کرده‌اند. یک گزارش در خصوص حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در پاکستان نشان می‌داد چگونه غیرنظامیان این کشور روز و شب خود را با ترس حمله موشکی می‌گذارنند، اما هیچ‌کس پاسخگوی این حملات و تلفات غیرنظامیان نیست. این در حالیست که این حملات می‌تواند جزو جرایم جنگی محسوب شود.

انتهای پیام

کد N16007

وبگردی