آفتاب

الزعبی: آمریکا، سوریه‌ای ضعیف در برابر اسرائیل می‌خواهد

الزعبی: آمریکا، سوریه‌ای ضعیف در برابر اسرائیل می‌خواهد

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه با بیان اینکه عربستان یکی از حامیان بزرگ آمریکا است، تصریح کرد: هدف گروه‌های خارجی از حمله به سوریه توسط گروه‌های تروریستی، نابودی ملت و کشور سوریه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عمران الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در مصاحبه با تلویزیون این کشور، تاکید کرد: دشمنان خارجی که سوریه را از طریق حمایت گروه‌های تروریستی مسلح هدف گرفته‌اند، در حقیقت چیزی جز نابودی کشور و ملت سوریه نمی‌خواهند.

وی عنوان داشت: تمامی حوادثی که در شهر "عدرا" در ریف دمشق اتفاق افتاده توسط گروه‌های تروریستی صورت گرفته که نه فقط یک گروه مشخص از سوری‌ها، بلکه تمام ملت و کشور سوریه را هدف قرار داده‌اند و کسی که گروه یا طایفه خاصی را با حسن نیت یا سوء ظن مورد هدف قرار می‌دهد ‌آمال و اهداف تروریست‌ها و اهداف طایفه‌گرایانه ‌آنها را محقق می‌سازد.

وی خاطرنشان کرد: اطمینان حاصل کردن از حوادث و صحت اطلاعات، شیوه همیشگی رسانه‌های سوری است. اما بسیاری از ابزارهای اطلاع‌رسانی اطلاعاتی پخش می‌کنند که بعدا ثابت می‌شود اخبار آنها نادرست بوده است اما چیزی که از آن اطمینان داریم وقوع کشتاری وسیع در حق ساکنان شهر "عدرا" است.

الزعبی خاطرنشان کرد: جزئیات، اطلاعات و اخبار زیادی در خصوص وقوع جنایت‌ها در شهر "عدرا" از طریق شبکه‌های ارتباط اجتماعی منتشر شده است. در حال حاضر امکان مداخله هیاتی رسانه‌ای به خاطر اطمینان حاصل کردن از اطلاعات به دست آمده وجود ندارد چرا که رسانه‌های سوریه منابعی هستند که تمامی مردم اخبار را از آنها می‌گیرند اما امکان ندارد به اخباری اعتماد کرد که پایگاه‌های ارتباطی اجتماعی ‌آن را منتشر می‌کنند.

وی اظهار داشت: رسانه‌های ملی با تمام امکاناتی که در اختیار دارند با حملات تروریستی مقابله می‌کنند اما شرایط نظامی و میدانی هست که تنها فضا را برای گروه‌های مسلحی مساعد می‌کند که می‌گویند باید پیش از بازگشت امنیت به منطقه‌ای که هدف حملات تروریستی قرار گرفته است اقداماتی اتخاذ کرد؛ اقداماتی از جمله از بین بردن منطقه، جاسوسی از آن، اطلاع یافتن از تعداد افراد دشمن، امکانات آنها و اماکنی که غیرنظامیان در آنجا حضور دارند.

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در ادامه افزود: رسانه‌های سوریه همواره در معرض انتقاداتی قرار داشته‌اند اما همواره رسانه‌ای نمونه بوده و به سمت مسیری مشخص در حرکت است. ما از تمامی جوانان سوری انتظار داریم که فریب طایفه‌گری که تروریست‌ها تحت هر عنوانی دنبال آن هستند را نخورند.

الزعبی عنوان داشت: تمامی مناطق سوریه و تمامی سوری‌ها در معرض حملات تروریستی و جنایت‌هایی قرار دارند که از هیچ یک از سوری‌ها فروگذاری نخواهد کرد. امکان ندارد نیروهای مسلح در تمامی خاک کشور مستقر شوند. ارتش همواره به وظیفه خود در مقابله با تروریست‌هایی که هدف آنها تنش‌آفرینی و ایجاد رعب و وحشت میان شهروندان است عمل کرده است.

الزعبی گفت: بیش از 75 درصد از گروه‌های تروریستی در سوریه تابعیت سوری ندارند و هیچ چیزی برای آنها اهمیت ندارد. سوری‌هایی هستند که خواهان تسلیم سلاح‌های خود هستند اما تروریست‌های غیرسوری آنها را به قتل تهدید می‌کنند. با این حال ما از آنها می‌خواهیم تا به نزدیکترین مرکز نظامی یا امنیتی رفته، سلاح‌های خود را تحویل بدهند و به زندگی عادی خود بازگردند.

وی خاطرنشان کرد: عربستان همواره سعی می‌کند تا در مواضع سیاسی خود با آمریکا همسو باشد اما واقعیت این است که دلیل این اقدام عربستان تمایل آمریکا به از بین بردن کامل کشور سوریه است.

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه تاکید کرد: چه کسی ممکن است باور کند که عربستان با آمریکا اختلاف داشته باشد در حالی که عربستان یکی از حامیان آمریکا است که پایگاه‌های نظامی هوایی، زمینی و دریایی آمریکایی را در اختیار داشته و ناوگان‌ های آمریکایی را در اقیانوس هند، خلیج فارس و دریای سرخ به خاطر این کشور مستقر می‌سازد و به خاطر نفت این مناطق وارد جنگ می‌شود.

وی عنوان داشت: آمریکا نمی‌خواهد سوریه کشوری باشد که القاعده و تروریسم بر آن حاکمند، بلکه می‌خواهد سوریه کشوری ضعیف باشد که توان مقابله با اسرائیل را به خاطر آزادی قدس و مقدسات ‌آن ندارد و عربستان همان طرفی است که با همکاری دیگر کشورهای عربی این ماموریت را بر عهده دارد و برخی از نمایندگان این کشور مثل کویت با میلیون‌ها دینار از تروریست‌ها در سوریه را به خاطر ویرانی تاسیسات حیاتی حمایت مالی می‌کند.

وی تاکید کرد: عربستان در حال حاضر در خصوص حمله به ارتش سوریه که پیشتر وارد منطقه "حفرالباطن" شده بودند تا مانع از هرگونه حمله به ملت ما در بخد والحجاز شوند، سرمایه‌گذاری می‌کند.

الزعبی خاطرنشان کرد: به رغم اینکه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها زمانی که فهمیدند گسترش القاعده و شاخه‌های آن در سوریه برای امنیت آنها و امنیت منابع نفتی و گازی آنها خطراتی دارد به مواضع اولیه خود بازگشتند، اما همچنان به هویت ملی کشور و ملت سوریه روی خوش نشان نمی‌دهند.

این مسئول سوری در ادامه افزود: گروهی از مخالفان در خارج مورد حمایت عربستان، قطر یا ترکیه قرار دارند و همواره از تروریسم حمایت می‌کنند. به رغم اینکه ما امیدواریم تمامی مخالفان سوری به خاطر سوریه و نه هیچ چیز دیگر در مبارزه با تروریسم شرکت کنند اما این گروه از سوی حامیان خود اجازه ندارند که شریک مبارزه با تروریسم باشند.

وی عنوان داشت: بند اساسی در فهرست فعالیت‌های کنفرانس ژنو 2 و عامل موفقیت آن مبارزه با تروریسم و حمایت تمامی کشور از توافقنامه سوریه برای اتخاذ این اقدام است و اگر چنین اتفاقی رخ بدهد پیروزی آشکاری برای تمامی سوری‌ها خواهد بود. ما در جزئیات هیچ مشکلی نداریم چرا که با هوشیاری و درایت برای تحقق منافع کشور خود با هم گفتگو و مذاکره و بر تدوین قانون اساسی و انتخابات توافق خواهیم کرد.

الزعبی تاکید کرد: امیدواریم که تلاش‌های بین‌المللی صورت گرفته به خاطر برگزاری ژنو 2 فرصتی برای فشار آوردن بر عربستان، قطر و ترکیه و تمامی حامیان تروریسم برای پایان دادن به اقدامات خود باشد.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که از تروریسم در سوریه حمایت می‌کنند براساس قوانین بین‌المللی جنایتکار محسوب می‌شوند برای همین جامعه جهانی نیز باید آن‌ها را جنایتکار بداند.

الزعبی در ادامه افزود: موضع سوریه از همان آغاز روشن و صریح بود و به خاطر تحقق منافع ملی بدون پیش شرط در ژنو 2 شرکت خواهد کرد اما مخالفان در خارج هرگز آماده نیستند چرا که هنوز دنبال خواسته‌های خود هستند.

انتهای پیام

کد N14891

وبگردی