آفتاب

نشست بی‌نتیجه یانوکوویچ و رهبران اپوزیسیون اوکراین

نشست بی‌نتیجه یانوکوویچ و رهبران اپوزیسیون اوکراین

ایسنا نوشت:

رئیس جمهوری اوکراین در نخستین نشست خود با رهبران مخالفان دولت این کشور از زمان بالا گرفتن اعتراضات، از معترضان خواست تا اعتراضات خود را متوقف کنند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از صدای روسیه، ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین در پایان یک نشست که در آن سازمان دهندگان اعتراضات، رهبران مذهبی و سه رئیس جمهوری سابق اوکراین حضورداشتند، گفت: من از شهروندانمان می‌خواهم آرامش خود را حفظ کرده و تقابل با دولت را متوقف کنند. تقابل هرگز منجر به وقوع امری مثبت نخواهد شد.
روز جمعه رینات احمدوف، ثروتمندترین فرد اوکراین که به عنوان یکی از هم‌پیمانان نزدیک یانوکوویچ تلقی می‌شود با انتشار بیانیه‌ای از تظاهرکنندگان حمایت کرد و از دولت اوکراین خواست در خصوص نیت‌هایش شفاف‌سازی کند. این اظهارنظر از سوی فردی که عمدتا ترجیح می‌دهد به صورت خصوصی فعالیت داشته باشد، بسیار غیرعادی بود.
رئیس جمهوری اوکراین از زمان رد قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اروپا، با مسکو در زمینه کمک اقتصادی در حال مذاکره بوده است و قرار است روز سه‌شنبه نیز با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار کند.
در مذاکرات مربوط به روز جمعه که در قالب یک میزگرد برگزار شد، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس این کشور به یانوکوویچ هشدار داد تا علیه معترضان از قوه قهریه استفاده نکرده و به اتحادیه گمرکات ولادیمیر پوتین نپیوندد.
اعتراضات اوکراین
این رهبر مذهبی که در مقابل یانوکوویچ نشسته بود، گفت: استفاده از قوه قهریه تنها منجر به اعمال زور بیشتر خواهد شد. معنی این استفاده یک جنگ داخلی خواهد بود و آیا ما خواهان یک جنگ داخلی هستیم؟ هیچ یک از ما یک جنگ داخلی نمی‌خواهیم. متفرق کردن معترضان در میدان اصلی کی‌یف با زور غیر ممکن است. این معترضان مجددا تجمع خواهند کرد و اگر شما به اتحادیه گمرکات بپیوندید حتی تعداد آن‌ها بیشتر خواهند شد.
اگرچه یانوکوویچ پیشنهاد داد تا استفاده از زور علیه تظاهرکنندگان متوقف شود و معترضان دستگیر شده عفو شوند، اما رهبران مخالفان می‌گویند که در اظهارات وی هیچ نشانه‌ای از آشتی‌جویی وجود نداشت.
آرسنی یاتسنیوک، رهبر حزب مخالف سرزمین پدری در پارلمان اوکراین گفت: تنها پاسخی که از مذاکرات دریافت شد این بود که شیوه‌های مبتنی بر زور فعلا استفاده نخواهد شد. وی که در این مذاکرات شرکت داشت، افزود: آیا من این را باور خواهم کرد؟ خیر.
هم‌چنین ویتالی کلیچکو، بکسور معروف اوکراینی و رهبر ائتلاف دموکراتک برای اصلاحات گفت: امروز مقامات اوکراین هیچ یک از تقاضاهای مخالفان را در نظر نگرفته‌اند و این میزگرد تنها یک نمایش بود.
روز جمعه رئیس جمهوری اوکراین همچنین عفو معترضانی که در جریان تظاهرات ضد دولتی این کشور دستگیر و متهم شده‌اند، پیشنهاد داد. یانوکوویچ این پیشنهاد را در حالی عنوان کرد که هیچ واکنش صریحی از جانب مخالفان ارائه نشده است.
مخالفان دولت اوکراین پیشتر اعلام کرده بودند که به این میزگرد خواهند رفت و تقاضاهای خود را از جمله استعفای دولت و انتخابات زودهنگام در اوکراین مطرح می‌کنند. این در حالی است که فعالان معترض گفته‌اند تا زمان آزادی دستگیر شدگان و اخراج دولت با رئیس جمهور اوکراین مذاکره نخواهند کرد.
یانوکوویچ گفت: باید دستگیرشدگان عفو شوند تا تضمین شود فرآیند تقابل متوقف خواهد شد. من از بابت اقدامات افراطگرایانه دو طرف خشمگین هستم؛ چه از جانب تحریک کنندگان و چه از جانب نیروهای امنیتی که همواره رفتار مناسبی نداشته‌اند.
اعتراضات اوکراین
همچنین در نشانه دیگری از پیشرفت در اوکراین معاون نخست وزیر این کشور گفت که این کشور خواهان این است که به‌زودی توافقی را به منظور تعمیق روابط سیاسی و اقتصاد با اتحادیه اروپا امضا کند.
در عین حال در جدیدترین تحولات مربوط به اعتراضات مخالفان اعلام کردند که روز 15 دسامبر (فردا) یک تجمع بزرگ دیگر را در میدان استقلال شهر کی‌یف برگزار خواهند کرد.
آرسنی یاتسنیوک، از احزاب مخالف اوکراین در کنفرانسی خبری در مقر مقاومت مردمی اوکراین این خبر را اعلام کرد.
در عین حال معترضان حامی اتحادیه اروپا در پایتخت اوکراین مشغول به گسترش اردوی اعتراضی خود هستند.
یاتسنیوک گفت: قرار است یک تجمع مردمی دیگر در تاریخ 15 دسامبر در میدان استقلال برگزار شود. این تجمع از اواسط روز یکشنبه آغاز شده و همه را دعوت به شرکت در آن کرد.
هدف معترضان این است که جلوی امضای توافق دولت اوکراین با روسیه به منظور پیوستن به اتحادیه گمرکات را بگیرند. تجمع بزرگ قبلی در میدان استقلال روز هشت دسامبر برگزار شده بود.
معترضان در شهر کی‌یف به سرعت در حال گسترش اردوی اعتراضی خود هستند. معترضان در اطراف این میدان موانع بلندی را ایجاد کرده‌اند.
بنا به گفته آندری پاروبی، سازمان دهنده این اردوی اعتراضی میدان استقلال دیگر ظرفیت معترضان دیگر را که در حال آمدن به پایتخت هستند، ندارد.
اعتراضات اوکراین
گزارش شده که دیگر فضایی جدید در میدان استقلال برای برپا کردن چادرهای بیشتر نیست. بنابراین معترضان تصمیم گرفتند که اردو را به سمت شورای شهر گسترش دهند.
در عین حال یانوکوویچ در جریان مذاکرات روز جمعه وعده داد مقامات مسئول تدارک برای امضای توافق تجاری با اتحادیه اروپا را اخراج خواهد کرد. یانوکوویچ در نشست روز جمعه گفت: کسانی که توافق با اتحادیه اروپا را آماده کردند از سمتشان خلع شده و همگی با هم اخراج خواهند شد.
تمرکز این نشست بر چگونگی حل و فصل بحران سیاسی کنونی در اوکراین بود و در کاخ اوکراینا و تحت عنوان "میزگرد وحدت اوکراین" برگزار شد. در این نشست علاوه بر تعدادی از رهبران مخالف، سه تن از روسای جمهور سابق و همچنین نخست‌وزیر و دیگر وزرای دولت اوکراین و رئیس پارلمان این کشور در آن حضور داشتند.
به گفته میکولا آزاروف، نخست وزیر اوکراین این کشور قرار است در تاریخ 16 دسامبر توافقی را به منظور از بین بردن همه موانع تجاری در مسکو امضا کند.
وی در جریان ملاقات با نمایندگان صنایع اوکراین در روز جمعه گفت: قرار است روز سه‌شنبه در سفر به مسکو ما بتوانیم توافقات مربوط به از بین بردن بخش عمده‌ای از موانع در تجارت با فدراسیون روسیه در سطح ریاست جمهوری را امضا کنیم.
وی افزود: این توافقات قرار است در مسکو امضا شود و موانع مربوط به چندین حوزه از جمله مسائل گمرکی و استانداردسازی را برطرف کند.
قرار است در تاریخ 17 دسامبر در مسکو کمیسیون بین دولتی روسیه و اوکراین نشستی را داشته باشد.
هم‌چنین قرار است حزب "مناطق"، از حامیان رئیس‌جمهوری اوکراین امروز (شنبه) یک راهپیمایی در کی‌یف برگزار کند.

5252

کد N13900

وبگردی