آفتاب

کری از ایران خواست جاسوس سیا را آزاد کند/ ماجرای افشاگری آسوشیتدپرس دربارۀ جاسوس سیا

کری از ایران خواست جاسوس سیا را آزاد کند/ ماجرای افشاگری آسوشیتدپرس دربارۀ جاسوس سیا

جان کری، وزیر خارجۀ آمریکا در سفارت این کشور در اراضی اشغالی در اظهارنظری کوتاه دربارۀ رابرت لوینسون از ایران خواست وی را آزاد کند.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین روز جمعه جان کری در سفارت آمریکا در اراضی اشغالی از مقامات ایران درخواست کرد که لوینسون را آزاد کنند. وی در فیلم کوتاهی که خبرگزاری رویترز آن را منتشر کرده می گوید: دربارۀ شرایط و یا موقعیت لوینسون و یا هر موضوع دیگری در این رابطه اظهارنظری ندارم، اما دربارۀ رفت و آمدهای وی این مسئله را تا اندازه ای پیگیری کردیم. من شخصاً در مذاکرات مان با ایرانی ها این مسئله را دنبال کردم و تلاش می کنیم در مذاکرات آینده مسئلۀ آزادی و بازگشت وی به آمریکا را دنبال کنیم. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی که در ابتدا گفته می شد برای سفر تجاری به ایران آمده بود، با اطلاعاتی که به تازگی از سوی رسانه های خارجی منتشر شده، وی جاسوس سیا از آب درآمده و برای این سازمان جاسوسی می کرده است. وی در سال 2007 در جزیرۀ کیش دستگیر شد.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی بیگ استوری ، ایالات متحده آمریکا در ابتدا اعلام کرده بود که وی شهروند آمریکا نیست و در سفری شخصی و برای سرمایه گذاری در کیش به این جزیره رفته است. اما افشاگری آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه لوینسون برای سیا جاسوسی می کرده، همه داستان های ساختگی را نقش بر آب کرد. پایگاه اینترنتی بیگ استوری در گزارش خود آورده است که سازمان سیا در ابتدا ناپدید شدن لوینسون را پنهان کرد و تلاش نمود آن را به گونه ای پنهان کند، اما زمانی که کنگره پرده از این رسوایی برداشت، این مسئله ابعاد آشکارتری پیدا کرد.
طبق اطلاعات بیگ استوری، سازمان سیا به خانوادۀ لوینسون نزدیک به 2.5 میلیون دلار پول داده بود تا پرده از این واقعیت برندارد. گفته می شود در سال 2010 ویدئویی از لوینسون منتشر شد که در آن درخواست کمک کرده بود اما وی به این مسئله اشاره نکرده بود که در دست چه کسانی زندانی است.

5252

کد N13861

وبگردی