آفتاب

اعدام "عبدالقادر" بنگلادش را ناآرام کرد 

اعدام "عبدالقادر" بنگلادش را ناآرام کرد 

اعدام رهبر افراطیون بنگلادش به اتهام ارتکاب جنایت علیه بشریت، موجب به راه افتادن موجی از اعتراضات و خشونت ها در این کشور شد. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، در پی اعدام "ملا عبدالادر" شهرهای مختلف بنگلادش صحنه تظاهرات طرفداران وی و درگیری آنها با نیورهای پلیس شد. 

عبدالقادر متهم بود که در جریان جنگ های استقلال بنگلادش در سال 1971 میلادی مرتکب جنایات زیادی شده است. 

به نوشته الجزیره، اعدام این چهره افراطی موجب شد تا در چند شهر بنگلادش صحنه های خشونت باری رخ دهد. عبدالقادر ملا ابتدا در ماه فوریه سال جاری میلادی به حبس ابد محکوم شد اما به دنبال تظاهرات علیه این حکم، دادستانی خواهان صدور حکم اعدام برای او شد.

در همین رابطه پارلمان بنگلادش مجبور به تغییر قانونی در کشور شد که برای اولین بار به دادستان اجازه می داد علیه حکم صادره دادگاه ویژه جنایات جنگی درخواست استیناف کند.

براساس قوانین بنگلادش، در پرونده های عادی فقط فرد محکوم می تواند از حکم صادره تجدید نظر خواهی کند و دادستانی چنین اجازه ای ندارد. دادگاه عالی بنگلادش پس از رسیدگی به درخواست تجدید نظر دادستانی، حکم عبدالقادر ملا را به اعدام افزایش داد.

ملا متهم بود که در قتل صدها شهروند غیر مسلح دست داشته است. این حکم با اعتراض گسترده حزب جماعت اسلامی بنگلادش و طرفداران آن همراه شده است. 

 

کد N13431

وبگردی