آفتاب
مهر گزارش مي‌دهد/

آموزش ضمن خدمت حلقه مفقوده در آموزش و پرورش/ وقتي شاگرد از معلم جلو مي‌زند

آموزش ضمن خدمت حلقه مفقوده در آموزش و پرورش/ وقتي شاگرد از معلم جلو مي‌زند

يزد - خبرگزاري مهر: در حالی که در جهان امروز به روز شدن نیروهای انسانی به شدت مدنظر قرار دارد، این امر و آموزشهای ضمن خدمت در مجموعه آموزش و پرورش کمرنگ تر از همیشه دیده می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، لزوم به روز شدن نیروهای انسانی در هر مجموعه کاری امروزه و با وجود پیشرفت های لحظه ای از دید هیچکس پوشیده نیست.

اهمیت این مسئله به خصوص در آموزش و پرورش با وجود حدود 12 میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم باید مورد توجه جدی تر باشد.

به فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، توجه به فرهنگ نباید در سایه دیگر فعالیت ها قرار گیرد بلکه فرهنگ و کار فرهنگی باید سرلوحه تمام فعالیت ها باشد.

اما آن چه امروزه در جامعه و در بزرگترین مجموعه فرهنگی کشور و مرکز تعلیم و تربیت مشاهده می شود، غیر از این است و اگر تلاش های ایثارگرانه بسیاری از خادمان ملت در آموزش و پرورش نبود، بسیاری از کارها به سرانجام نمی رسید.

نياز به آموزش هاي ضمن خدمت تا حدي است كه طي چند وقت اخير، در همه نشست هاي شوراهاي آموزش و پرورش استان يزد مدنظر قرار گرفته و يكي از محورها بوده است.

اين موضوع به تازگي در شهرستان ابركوه نيز مورد طرح و بررسي قرار گرفته است.

کارکنان مجموعه آموزش و پرورش ابرکوه تنها به عشق نظام فعالیت می کنند

رئيس آموزش و پرورش شهرستان ابركوه در اين زمينه اظهار داشت: کارکنان آموزش و پرورش ابرکوه تنها با عشق به نظام تلاش می کنند.

سید احمد هدایت افزود: تمام فرهنگیان مقتدرانه، با ایمان راسخ و با روحیه ایثارگرانه همه مشکلات را پشت سرگذاشتند تا در سال جاری شعار حماسه سیاسی و اقتصادی محقق شود.

وی گفت: آموزش و پرورش شهرستان ابرکوه با مشکلات بسیاری در حیطه های آموزشی و پرورشی روبرو است و رفع آنها خواسته فرهنگیان شهرستان برای ارائه خدمات ارزنده تر به مردم است.

آموزش ضمن خدمت به فراموشی می رود

هدایت ادامه داد: به روز نبودن معلمان یکی از اصلی ترین این مشکلات است که از عوامل آن کافی نبودن آموزش های ضمن خدمت، بی انگیزه بودن کارکنان برای به روز شدن، تحت تأثیر قرار گرفتن ناخودآگاه آنان در برابر مشکلات اقتصادی و تبعیض بین سازمانی و بدتر از آن درون سازمانی در وزارتخانه است.

وی افزود: حدود 60 تا 70 درصد از معاونت های اجرایی مدارس توانایی انجام کار را ندارند زیرا کلاسهای ضمن خدمتی برای آنها گذاشته نشده است.

این مسئول ابراز داشت: در این بحث، وجود سرباز معلم در کلاس درس، بدون حضور در کلاس های ضمن خدمت نیز یکی از مشکلات آموزشی به حساب می آید.

برای پرداخت قبوض آب و برق و تلفن مدارس دچار مشکل هستیم

هدایت در تشریح دیگر مشکلات آموزشی در شهرستان ابركوه گفت: برخی از اهم مشکلات در حیطه آموزش شهرستان کمبود تجهیزات آموزش به ویژه در پایه ششم، مشکل پرداخت قبوض آب، برق و گاز مدارس و عدم توجه به امکانات و تجهیزات و کتابخانه پژوهشسرا است.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی ما نیز این است که بهترین معلمان با امتیاز و سابقه زیاد آزادانه خودشان را مازاد می کنند.

هدایت گفت: کمبود نیروی خدماتی در برخی مدارس روستایی و با پراکندگی زیاد، نبودن امکانات آزمایشگاهی در منطقه، عدم وجود امکانات ورزشی در بیشتر مدارس شهری و روستایی، عدم توانایی برای هوشمند سازی مدارس، عدم پرداخت حق الزحمه های مدیریت و معاونت ها همچنین عدم تخصیص نیروهای متخصص در مقطع ابتدایی به طوری که در مقطع ابتدایی دارندگان مدرک در تمام رشته ها در حال تدریس هستند، برخی از دیگر مشکلات آموزشی در آموزش و پرورش این شهرستان است.

هوشمندسازی مدارس با مشکل روبرو است

وی افزود: به روز نبودن سیستم های رایانه ای و عدم جوابگویی سیستم های مذکور از جمله اتوماسیون اداری یکی دیگر از مشکلات آموزش و پرورش است و سیستم های رایانه مدارس جوابگوی نرم افزارها از قبیل اتوماسیون اداری و سامانه ftp و اسناد و برنامه مدرسه نیست.

هدایت ادامه داد: اجرای طرح هوشمند سازی مدارس نیز با توجه به کمبود اعتبار و تجهیزات سخت افزاری با مشکل روبرو است.

بازنشستگان فرهنگی نیازمند توجه هستند

وی در مورد مشکلات بازنشستگان آموزش و پرورش ابرکوه نيز اظهار داشت: نداشتن خانه مهر در این شهرستان که یکی از نیازهای مبرم بازنشستگان است و توجه بیشتر به بیماران صعب العلاج بازنشسته برخی از این نیازها است.

هدایت ادامه داد: عدم پرداخت به موقع هزینه های بیمه طلایی، عدم پرداخت سبد کالا به بازنشستگان و تفاوت حقوق بازنشستگان با شاغلان با توجه به تورم، برخی از گلایه های این قشر است ضمن اینکه با توجه به این که حقوق آنان از طرف بانک صادرات پرداخت می شود و از سوي این بانک هیچ تسهیلاتی برای آنان در نظر گرفته نشده و تسهیلاتی که اخیرأ به فرهنگیان اختصاص داده شده، با کارمزدهای بسیار بالا است.

این مسئول همچنین به تشریح مشکلات پرورشی آموزش و پرورش ابرکوه از جمله کمبود امکانات در معاونت پرورشی و کانون شهید رجایی و همچنین عدم وجود مکان مناسب و تجهیزات در کانون دخترانه معراج پرداخت.

به عمل کار برآید...

آن چه این روزها و در چندسال اخیر بیشتر به چشم آمده و بخش اعظمی از آن تنها در حد شعار مانده است بحث جنگ نرم است.

اما در این میان فراموش شده توجه به ابزارهای مورد نیاز در این زمینه است.

مسئولان کشور باید به این اعتقاد قلبی برسند که تا زمانی که باید مدیران مدارس برای حل و فصل کوچکترین کارهای اداری خود از جمله رایزنی برای قطع آب و برق تلاش کنند، نمی توان از آنان انتظار داشت که به شكل مطلوب به فعالیت های خود بپردازند.

حضور عملی در این جنگ نابرابر نیازمند سرمایه های انسانی و مالی کافی است و آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین هدف این تهاجم نیروهای انسانی کارایی دارد که می توان با توجه به آنها بخش اعظمی از این هجوم را ناکارآمد کرد.

---------

گزارش: رحیم میرعظیم

کد N13365

وبگردی