آفتاب

بزرگترین صادرکنندگان و خریداران تسلیحات در 5 سال گذشته/صعود عربستان در جدول واردکنندگان

بزرگترین صادرکنندگان و خریداران تسلیحات در 5 سال گذشته/صعود عربستان در جدول واردکنندگان

عربستان سعودی در پنج سال گذشته بزرگترین خریدار تسلیحات آلمانی بوده و بر اساس پیش بینی ها در سال های آینده در میان پنج وارد کننده اصلی تسلیحات جهان جای خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ان پی آر، آمار منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی صلح استکهلم نشان می دهد که بزرگترین صادر کننده سلاح در فاصله زمانی سال 2008 میلادی تا 2012، آمریکا بوده است.

بر اساس این گزارش آمریکا 30 درصد از بارا جهانی فروش تسلیحات را در این دوره به خود اختصاص داده و روسیه با تصاحب 26 درصد بازار تسلیحات جهانی، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

بر همین اساس آلمان نیز 8 درصد این بازار را تصاحب کرده و فرانسه و چین به ترتیب با تصاحب 6 و 5 درصد رتبه های چهارم و پنجم را به خود اختصاص داده اند.

بر اساس آمار ثبت شده، حجم مبادلات نظامی انجام شده در جهان در سال 2011 میلادی 43 میلیارد دلار بوده اما به احتمال زیاد حجم مبادلات بیش از اینهاست چون فقط 28 میلیارد دلار از این رقم متعلق به امریکا بوده است.

موسسه تحقیقاتی صلح استکلهم همچنین اقدام به انتشار لیست بزرگترین خریداران سلاح در فاصله زمانی 2008-2012 میلادی نیز کرده که در این میان هند با خرید 12 درصد از تسلیحات جهانی عنوان بزرگترین وارد کننده سلاح را به خود اختصاص داده است.

بر همین اساس چین علاوه بر آنکه در میان پنج صادر کننده بزرگ تسلیحات جهان قرار دارد در میان بزرگترین وارد کنندگان نیز حضور دارد بطوریکه 6 درصد از واردات تسلیحات جهانی در دوره زمانی 2008 تا 2012 از سوی چین انجام شده است.

پاکستان و کره جنوبی هر یک بطور جداگانه با وارد کردن 5 درصد تسلیحات تولید شده در جهان عنوان های سوم و چهارم را به خود اختصاص داده اند و سنگاپور با وارد کردن 4 درصد تسلیحات جهانی در رتبه پنجم بزرگرتین تسلیحات جهانی قرار گرفت.

بر همین اساس عربستان سعودی نیز در این دوره پنج ساله در میان 10 وارد کننده بزرگ تسلیحات جهان بوده و بر اساس پیش بینی موسسه صلح استکهلم ریاض در سال های آینده در میان پنج وارد کننده بزرگ تسلیحات قرار می گیرد.

بر اساس آمارهای ثبت شده، عربستان در دوره زمانی 2008 تا 2012 میلادی بزرگترین وارد کننده تسلیحات از کشور آلمان بوده است.

در همین رابطه آمریکا در ماه های گذشته از فروش 10 میلیارد و 800 میلیون دلار تسلیحات نظامی به عربستان و امارات متحده عربی خبر داده بود و در هفته گذشته نیز کنگره آمریکا با فروش موشک های ضد تانک به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به ریاض موافقت کرد.

این در حالی است که برخی از قراردادهای نظامی هنوز تائید نشده و به تصویب دولت های کشورها نیز نرسیده از همین رو در این جدول محسوب نشده اند.

کد N12666

وبگردی