آفتاب

آثار برتر ایران در موزه هنرهای اسلامی مالزی رونمایی شد

آثار برتر ایران در موزه هنرهای اسلامی مالزی رونمایی شد

همشهری آنلاین: دهها اثرخوشنویسی و طراحی از هنرمندان معاصر ایران و هفت کشور دیگر روز ۱۹ آذر در مجموعه موزه هنرهای اسلامی این کشور رونمایی شد و در معرض دید عموم قرار گرفت.

هنر > تجسمی- همشهری آنلاین:
دهها اثرخوشنویسی و طراحی از هنرمندان معاصر ایران و هفت کشور دیگر روز ۱۹ آذر در مجموعه موزه هنرهای اسلامی این کشور رونمایی شد و در معرض دید عموم قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، در این نمایشگاه تحت عنوان "نون و القلم" گنجینه ای مدرن و معاصر از هنرمندان ایرانی، ژاپنی، مالایی و چند هنرمند از کشورهای دیگر که از اساتید خوشنویسی اسلامی می‌باشند، شرکت دارند.

این نمایشگاه 18 آذر توسط نخست وزیر مالزی رسما افتتاح شد و درب های نمایشگاه از 19 آذر به روی عموم برای بازدید گشوده شد.

آثار خطاط های ایرانی در نخستن روز با استقبال هنردوستان مالایی و گردشگران خارجی مواجه شد.

در این نمایشگاه آثار خطی با مضامین عرفانی نیز شرکت داده شده و هر یک از این آثار به تنهایی بیانگر ایده ای نو از یک جهان در حال تغییر است.

در نمایشگاه "نون و القلم" کوالالامپور مالزی که تا 10 مه 2014 (20 اردیبهشت 93) در مجموعه موزه هنرهای معاصر این شهر ادامه دارد، آثار هنرمندان برجسته ایرانی از جمله عذرا عقیقی بخشایشی، احمد مصطفی، شارزانی، نصرالله افجه ای، کرمعلی شیرازی، گلناز فتحی، ابراهیم الفت، محمد بزرگی، بهروز زیندشتی، قربانعلی اجلی، مریم قنبریان، علیرضا محبی، کیارش یعقوبی، علیرضا کریم پور، فریدون امیری، محمدرضا عموزاده، یوسف رضایی، میر یعقوب سنگتراش به نمایش درآمده است.

نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی در آیین افتتاح این نمایشگاه خط با اشاره به تاثیر نمایشگاه های هنری به خصوص اسلامی بر فرهنگ ملت ها، گفت که موزه ها در عصر فناوری باید بتوانند توجه مردم را به خود جلب کنند.

وی گفت موزه ها در جهان به ویژه جهان اسلام با ارایه برنامه های آموزشی می‌توانند تعالی جامعه به ویژه نسل جوان شوند.

نخست وزیر مالزی با اشاره به جایگاه ویژه خط در اسلام، گفت که هنرمندان کشورهای مختلف اسلامی در این نمایشگاه با ارایه هنر خود تنوع و خلاقیت را در جهان اسلام در عصر حاضر به نمایش گذاشته اند.

مجموعه موزه هنرهای اسلامی مالزی به عنوان یکی از موزه های معتبر جهان اسلام به مدیریت محمد البخاری در 15 سال از زمان تاسیس تاکنون آثار ارزشمندی از جهان اسلام به ویژه خاورمیانه، شبه قاره هند و آسیای شرقی گردآوری و عرضه کرده است.

هنر خطاطی یا خوشنویسی به عنوان زبان هنری مشترک همواره الهام بخش جهان پیرامون خود بوده و منجر به یکپارچگی جهان اسلام شده است.

قرآن کریم نیز به عنوان اصلی ترین منبع الهام برای زیباسازی کلام خداوند که عربی است نقش کلیدی در انقلاب و توسعه نسخ خطی و تطبیق با زبان های دیگر داشته است.

خوشنویسی اسلامی نیز در جهان معاصر، تنها به کاربردهای سنتی خود محدود نشده و با رویکردی جدید دارای کاربردهای وسیعی در زمینه های رسانه ای، طراحی، فرم و محتوا می‌باشد.

کد N12599

وبگردی