آفتاب
مهر گزارش می دهد/

با این راه ترانزیت را فراموش کنید/طرح آزادراهی ماندگار؛ اما روی کاغذ

با این راه ترانزیت را فراموش کنید/طرح آزادراهی ماندگار؛ اما روی کاغذ

ارومیه- خبرگزاری مهر: محوری که قرار است در امتداد آزادراه پیامبر اعظم(ص) تا بازرگان در مرز ایران و ترکیه به آزادراه تبدیل شود، همچنان قربانگاه مسافران و اسیر ترافیک کامیونهای ترانزیتی است.

به گزارش خبرنگار مهر، محور تبریز- مرند- بازرگان  که روزگاری مسئولان به فکر تبدیل این راه اصلی به واسطه ترانزیتی و استراتژیک بودن آن، به آزاد راه افتاده بودند هنوز اسیر کم توجهی، کمبود اعتبار و مشکلاتی بوده که اغلب طرحهای بزرگ و تاثیر گذار در توسعه آذربایجان غربی با آن دسته و پنجه نرم می کنند.

از 260 کیلومتر آزاد راهی که قرار است از تبریز تا بازرگان از مسیر شهرستان مرند اجرایی شود، 130 کیلومتر در حوزه استحفاظی آذربایجان غربی قرار گرفته که هنوز وزرات راه و شهرسازی بر اساس اعلام روزنامه کیهان از 17 اردیبهشت 86 که اجرای این طرح تصویب شد، تا کنون اقدامی نکرده است.

هر چند به گفته معاون راهسازی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی مراحل مزطالعاتی این طرح انجام شده ولی هنوز طرحی به نام تبدیل راه اصلی و نه بزرگراه تبریز – بازرگان به آزاد راه اجرایی نشده، ولی منطقه آزاد ماکو عهده دار ساخت قطعه ایو اوغلی – بازرگان بصورت مشارکتی شده است.

دستور خشک و خالی رئیس جمهور هم گره ای را باز نکرد

با وجود اینکه رئیس جمهور وقت در تابستان سال 90 درمراسم افتتاح تونل های بزرگ شیبلی در مسیر آزاد راه تهران- تبریز، دستور تسریع احداث آزاد راه تبریز بازرگان را به وزارت راه صادر کرد، ولی این دستور خشک و خالی گره ای از مشکلات این طرح استراتژیک را باز نکرد.

 با احداث آزاد راه 260 کیلومتری از تبریز به مرز بازرگان، در واقع کریدور آزاد راه های ایران به ترکیه و اروپا متصل شده و تهران از طریق این طرح به آنکارا، استانبول و آتن وصل شده و شاهد بهبود وضعیت جاده اصلی مواصلاتی آسیا اروپا از نظر کاهش تصادفات و ترافیک مو.جود خواهیم بود.

رویایی آزاد راه شدن برای راه اصلی که از دهه های گذشته ظرفیت تبدیل آن حداقل به بزرگراه وجود داشت، دست نیافتی به نظر نمی رسد، چرا که هم اکنون هر یک از استانهای آذربایجان غربی و شرقی برای جذب گردشگر، سرمایه گذار و فعالان اقتصادی به هر یک از مناطق آزاد تجاری ماکو و ارس به فکر احداث این آزاد راه در حوزه های استحفاظی خود افتاده اند.

منطقه آزاد تجاری ماکو عهده دار احداث یکی از قطعات آزادراه تبریز- بازرگان شد، ولی!

تفاهم نامه ساخت آزاد راه تبریز – بازرگان بصورت سه جانبه بین منطقه آزاد تجاری ماکو،سرمایه گذار بخش خصوصی و وزارت راه در قطعه ایواوغلی –بازرگان بهمن ماه سال گذشته در حالی امضا شد که مقرر بود از امسال عملیات اجرایی این طرح آغاز شود، ولی 9 ماه گذشت، فصل کاری استان به اتمام رسید ولی خبری نشد.

این طرح که بر اسا اعلام استاندار وقت آذربایجان غربی در حاشیه امضای تفاهم نامه  به طول 180 کیلومتر در مدت 3 سال با 4 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار قرار بود احداث شود، یک سال خود را از دست داد تا راه اصلی و پر دردسری که 51 درصد ترانزیت زمینی کشور از طریق آن انجام می شود، زیر سایه کم توجهی مسئولان، همچنان دست نخورده  باقی بماند.

واقعیت این است که جاده 260 کیلومتری تبریز - بازرگان حدود 100 سال پیش احداث شده و تغییرات عمده عمرانی نیز در این مسیر دیده نمی شود، ولی مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه و اتحادیه اروپا توسعه قابل توجهی پیدا کرده و مسئولان باید جوابگوی این بی توجهی باشند.

احداث اتوبان آنکارا- بازرگان در صورت اجرای آزادراه تبریز- بازرگان

فرماندار ماکو در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه هم اکنون مرزهای ایران با ترکیه با چند استان مهم ترک همسایه است، گفت: ایقدر، آغوس، قارص، ارزروم، دوبایزید استانها و شهرهای مهم مرزی در جوار ایران بوده که دولت ترکیه آماده اجرای طرح اتوبان آنکارا- بازرگان است.

حمید رضا احمدیان با اشاره به اینکه با اتصال آزاد راههای ترکیه به مرز بازرگان ایران و اتصال آزاد راه تهران- تبریز به بازرگان در آینده ای نه چندان دور شاهد تکمیل کریدور راههای اصلی مواصلاتی آسیا اروپا خواهیم بود، اظهار داشت: با احداث این طرح شاهد کاهش تصادفات مرگبار و ترافیک در این محور خواهیم بود.

وی اعلام کرد: بر اساس موافقت نامه بین دو کشور ایران وترکیه بزرگترین شهرک صنعتی مرزی در بازرگان احداث می شود که ضمن آن ایران ایجاد یک منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو  را در این منطقه تصویب کرده که هم اکنون این منططقه آغاز بکار کرده است.

وی ادامه داد: منطقه آزاد تجاری ماکو به مشارک دولت و بخش خصوصی عهده دار احداث این طرح شده که امیدواریم با توجه به نیاز ضروری تبدیل این محور به آزاد راه با توجه به مشکلات ترافیکی، اختلال در تردد کامیونهای ترانزیتی و وقوع تصادفات مرگبار روزانه هر چه سریعتر شاهد آغاز عملیات اجرایی این طرح باشیم.

وضعیت محورهای ارتباطی ماکو – بازرگان رضایت بخش نیست

نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت جاده های شهرهای حوزه استحفاظی خود، گفت: در این میان محور بازرگان از اهمیت ترانزیتی و اقتصادی خاصی برخوردار بوده که  متاسفانه وضعیت مطلوبی ندارد.

محمد علیپور با اشاره به قدمت مرز بازرگان و اهمیت این مرز زمینی در مرز ایران و ترکیه و در واقع دروازه اتصال بودن ایران به اتحادیه اروپا، اظهار داشت: این در حالی است که حتی یک کیلومتر بزرگراه و آزادراه در مسیر این مرز وجود نداشته و طرح آزادراه تبریز- بازرگان نیز عملیاتی نمی شود.

وی ضمن تاکید بر لزوم آغاز عملیات اجرایی طرح آزاد راه تبریز- بازرگان در قطعه ایواوغلی تا بازرگان با توجه به امضای تفاهم نامه مشارکت وزارت راه و شهرسازی و منطقه آزاد تجاری ماکو، عنوان کرد: روزانه  بالغ بر 300 تا 400 کامیون سنگین از جاده‌های ماکو تردد داشته که متاسفانه به علت نبود بزرگراه و آزادراه روزانه شاهد تصادفات مرگبار در این محور هستیم.

اتمام طرح مطالعاتی آزاد راه تبریز بازرگان/ هنوز به مرحله اجرا نرسیده ایم

معاون راهسازی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه طرحی به نام آزاد راه تبریز- بازرگان در حوزه استحفاظی استان در حال اجرا نیست، گفت: بلکه مطالعات احداث 130 کیلومتر آزادراه انجام شده و مقرر است منطقه آزاد تجاری با مشارکت دولت نسبت به اجرای این طرح اقدام کند.

ارسلان شکری با اعلام اینکه این محور یکی از سرشاخه های اصلی کریدور شرق به غرب محسوب می شود، اظهار داشت: همچنین دروازه ورود ایران و کشورهای آسیایی به اتحادیه اروپا بوده ولی متاسفانه به علت عبور خودروهای ترانزیتی و استاندارد نبودن جاده شاهد تصادفات و ترافیک هستیم.

وی ادامه داد: با اعلام اینکه برای تحقق هدف گذاری همکاری تجاری ایران و ترکیه و توسعه ترانزیت نیاز مبرم به احداث حداقل بزرگراه در این محور را داریم، که با توجه به محدودیت اعتبارات دولت بخش خصوصی و منطقه آزاد تجاری ماکو به کمک دولت برای احداث این طرح آمده اند.

آزادراه تبريز بازرگان از جمله طرح هاي راهبردي کشور در حوزه راه سازي است که با اجرا و بهره برداري از آن ، مسير حدود 900 کيلومتري تهران تا مرز ترکيه به صورت آزادراه درمي آيد.

به عقيده کارشناسان اقتصادي با اجراي اين طرح، گام مهمي در راستاي توسعه مبادلات تجاري ايران با کشورهاي اروپايي برداشته شده و بستر مناسبي براي گسترش ترانزيت کالا از طريق کشورمان به کشورهاي منطقه فراهم مي شود.

شهر بازرگان که یکی از شهرهای شهرستان ماکو در شمال آذربایجان غربی است از طرف شمال در یک کیلومتری کشور ترکیه قرار دارد و از طرف شمال شرقی با جمهوری خود مختار نخجوان مرز مشترک دارد .

قرار گرفتن منطقه آزاد تجاری ماکو ،شهرک صنعتی مشترک ایران و ترکیه و منطقه آزاد ارس درمجاورت این آزاد راه اهمیت خاصی به این محور بخشیده است.

کد N12155

وبگردی