آفتاب
یک کارشناس آمریکایی:

تسلیحات هسته ای جهان را تهدید می کنند

تسلیحات هسته ای جهان را تهدید می کنند

یک کارشناس آمریکا یی با اشاره به وجود 17 هزار کلاهک هسته ای که امنیت جهان را تهدید می کند تاکید کرد که جهان به جای تمرکز بر روی برنامه هسته ای ایران به خطر وجود زرادخانه های هسته ای درکشورهای مختلف توجه کند

به گزارش خبرگزاری مهر، ایرا هلفند معاون مرکز پزشکان بین المللی برای جلوگیری از جنگ هسته ای با انتشار مطلبی در سایت شبکه سی ان ان آمریکا خواستار توجه جهانیان و قدرت های بزرگ به 17 هزار کلاهک اتمی موجود در جهان شد که موجودیت کره زمین را تهدید می کنند.

هلفمند می نویسد، در حالیکه جهان بر برنامه هسته ی ایران متمرکز شده تا شاید با دستیابی به یک توافق هسته ای بتواند از تولید یک بمب اتمی احتمالی در دراز مدت جلوگیری کند، خطر بسیار بزرگتری که جهان را تهدید می کند از یاد برده است و آن تهدید ناشی از وجود هزاران کلاهک اتمی در جهان است.

وی وجود 17 هزار کلاهک هسته ای موجود در سطح جهان را تهدیدی می خواند که می تواند بقای بشر را نابود کند، امری که در ده های گذشته بعد از پایان جنگ سرد به فراموشی سپرده شده است و برخلاف برنامه هسته ای ایران هیچ مذاکره ای برای نابودی این زرادخانه های بسیار خطرناک در سطح جهان در جریان نیست.

هلفمند در تشریح خطر ناشی از این سلاح های هسته ای می نویسد: حتی تبعات انسانی یک جنگ هسته ای بسیار محدود مثل درگیری بین هند و پاکستان که فقط 5 درصد کلاهک های اتمی جهان را در اختیار دارند بسیار خطرناک و فاجعه بار خواهد بود بطوریکه زندگی 2 میلیارد انسان را تهدید خواهد کرد و قدرت انفجارهای موجود 100 برابر انفجار اتمی هیروشیما خواهد بود.

به نوشته وی تلفات محلی چنین انفجاری بسیار ویرانگر خواهد بود بطوریکه ظرف چند هفته 20 میلیون انسان کشته خواهند شد و تشعشعات فوری ناشی از انفجار و طوفان های آتش تبعات جهانی بسیار بدتری به همراه خواهند داشت.


هلفمند معتقد است دودهای ناشی از چنین برخورد هسته ای محدود 50 میلیون تن خواهد بود که با ورود به اتمسفر مانع از رسیدن نور خورشید به زمین و به تبع آن کاهش تولید غذا در سطح جهان خواهد شد بطوریکه در آمریکا تولید مواد غذایی  12 درصد و در چین 15 درصد کاهش خواهند یافت و این مشکل تا ده سال ادامه خواهد داشت و این قحطی مواد غذایی زندگی 1 میلیارد انسان در در کشورهای در حال توسعه و کشورهای وارد کننده مواد غذایی تحت تاثیر قرار خواهد داد. همچنین در داخل چین زندگی 1.3 میلیارد انسان هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

نویسنده در بخشی دیگر می نویسد: آمریکا دارای 14 زیر دریایی اتمی است که هریک از آنها 96 کلاهک اتمی حمل می کنند که قدرت آنها 10 تا 30 برابر بیشتر از سلاح های موجود در هند و پاکستان است.

 

 

کد N11951

وبگردی