آفتاب
قاضی پور در سئوال از وزیر نیرو:

وزارت نیرو هزینه های خود را از جیب مردم پرداخت نکند

وزارت نیرو هزینه های خود را از جیب مردم پرداخت نکند

نماینده مردم ارومیه با بیان این که افزایش 400 و 600 درصدی حق انشعاب برق فشار زیادی را بر دوش قشر مستضعف جامعه وارد کرده است گفت: آیا حقوق این اقشار نیز 400 برابر افزایش یافته است که حالا باید متحمل این فشار زیاد شوند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر سوال نادر قاضی پور از چیتچیان وزیر نیرو در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی مطرح شد. خلاصه سوال قاضی پور درباره علت چهاربرابر شدن حق انشعاب برق بود که پیش از این نیز در کمیسیون انرژی مطرح شده بود اما به دلیل قانع نشدن مردم ارومیه این سوال ملی اعلام شد و به صحن علنی مجلس آمد.

نادر قاضی پور با انتقاد از افزایش 4 برابری قیمت انشعابات آب و برق اظهار داشت: این اقدام شما فشار زیادی را به قشر مستضعف، دامداران، کشاورزان و قشر آسیب پذیر جامعه وارد می کند.

وی گفت: در حال حاضر حداقل 600 هزار واحد مسکن مهر فاقد حق انشعاب برق هستند. این مسکن متعلق به قشر مستضعف جامعه است که افزایش حق انشعاب برق مجددا موجب افزایش دریافتی از متقاضیان مسکن مهر خواهد شد.

نماینده مردم ارومیه با اشاره به خشکسالی در اکثر مناطق کشور گفت: با توجه به این اوضاع چه برنامه ای برای مناطق مرزی و محروم کشور دارید تا آن ها نیز صاحب آب و برق شوند.

قاضی پور گفت: آیا افزایش 400 درصدی و حتی 600 درصدی حق انشعاب برق فشار زیادی بر قشر مستضعف جامعه خصوصا روستاییان وارد نکرده است. آیا حقوق این قشر نیز 400 درصد افزایش یافته که حالا باید متحمل این فشار سنگین شوند.

وی افزود: درست است که هزینه ها و درنتیجه بدهی های وزارت نیرو روز به روز در حال افزایش است اما این وزارت خانه باید هزینه های خود را کاهش دهد نه این که بار مالی خود را به دوش مستضعفان بیندازد.

وی گفت: از زمان ابلاغ این بخش نامه تقاضای رسمی برای انشعاب برق کاهش یافته و به دلیل هزینه مالی آن مردم ترجیح می دهند به صورت غیرمجاز برق خود را تامین کنند.

نماندیه مردم ارومیه گفت: وزارت نیرو نباید اجازه دهد که درآمدهای آن به حساب هدفمندی یارانه ها رود و نباید مشکلات مدیریتی 8 ساله گذشته به دوش مستضعفان بیفتد.

وی افزود: اگر در منطقه یک شهرداری تهران که آپارتمان متری 18 میلیون تومان است حق انشعاب 2 میلیونی گرفته شود فشاری به ساکنان آنجا وارد نمی شود اما در مناطق مرزی و محروم گرفتن یک حق انشعاب نیز برای آن ها سخت است.

وی با بیان این که هنوز در بودجه سال 1393 حق انشعاب برق مشخص نشده است، گفت: اما شاهدیم که در برخی از شهرها این افزایش قیمت اعمال شده است که به نوعی اجحاف در حق مردم است.

وی همچنین با اشاره به این که چرا در وزارت نیرو قانون خدمات کشوری رعایت نمی شود و کارکنان این وزارتخانه حقوق های 10 و 20 میلیون تومانی دریافت می کنند، گفت: چرا شما حقوق های چند برابر قانون خدمات کشوری دریافت می کنید و آیا زور شما تنها به مردم رسیده است.

حمید چیتچیان وزیر نیرو که امروز برای پاسخگویی به نماینده مردم ارومیه در صحن علنی مجلس حاضر شده بود با اشاره به این که 4 برابر شدن قیمت انشعاب برق درست نیست گفت: هزینه انشعاب برق در روستاها 327 هزار تومان، برخی شهرهای بزرگ حدود 870 هزار تومان و در چند شهر نیز یک میلیون و 280 هزار تومان است.

وی در ادامه افزود: اکثر اعضای کمیسیون انرژی توضیحات بنده را قبول داشتند و باید بگویم که در مسکن مهر 97 درصد انشعابات انجام شده است.

وی همچنین درخصوص حقوق های 20 میلیونی کارکنان وزارت نیرو نیز گفت: این موضوع اصلا صحت ندارد و قانون خدمات کشوری کاملا در این وزارتخانه اجرا می شود. هر کسی هم خواست می تواند این موضوع را بررسی کند.

وی با بیان این که ما از پیشنهادات و مشورت مجلس در موضوعات مختلف استقبال می کنیم گفت: در دولت گذشته پیشنهادی درخصوص اصلاح هزینه انشعاب ها به مجلس ارائه شد اما ظاهرا مجلس این گونه پاسخ داد که این جزء اختیارات وزیر است و قابل بررسی نیست.

وی خاطر نشان کرد: اگر مجلس درخصوص بخش نامه های ما نظری دارد اعلام کند تا ما از نظرات شما استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: پیش از ابلاغ بخشنامه درخصوص حق انشعاب ها هر انشعاب 975 هزار تومان بود که بعد از اصلاح بخش نامه به 835 هزار تومان کاهش یافت و ما قبول داریم که باید این مقدار کمتر شود.

قاضی پور پس از توضیحات وزیر نیرو و شنیدن پاسخ های وی در بخش دوم اظهارات خود گفت: شما اعلام کردید که کمیسیون انرژی از پاسخ های شما قانع شده است در حالی که دبیر کمیسیون به من گفت این حرف شما کذب است و نظر کمیسیون نیز بود که سوال در صحن مطرح شود به همین خاطر من از آقای باهنر می خواهم تا به وزیر نیرو در خصوص این اظهارات تذکر بدهد.

وی خطاب به چیتچیان گفت: شما حدود 20 سال است که در وزارت نیرو سابق کار دارید و با این اظهارات خود عملکرد 20 ساله تان را زیر سوال بردید، چرا که تبعیض بین استان ها و بسیاری از مشکلات دیگر در زمان شما به وجود آمد.

وی گفت: خدمتی که شما انجام می دهید به درد ثروتمندان می خورد نه قشر ضعیف جامعه، اگر شما راست می گویید حقوق خودتان را مطابق قانون خدمات کشوری پرداخت نمایید.

وی در پایان اظهار داشت: بنده از پاسخ های وزیر نیرو قانع نشدم. در نهایت نائب رئیس مجلس با توجه به قانع نشدن قاضی زاده سوال را به رای گذاشت که نمایندگان با رای خود اعلام کردند که توضیحات چیتچیان را قانع کننده بود.

 

کد N11471

وبگردی