آفتاب
بر اساس نتایج یک نظرسنجی در امریکا/

جمهوری خواهان اصلی ترین مخالفان توافق ژنو هستند

جمهوری خواهان اصلی ترین مخالفان توافق ژنو هستند

یکی از جدیدترین نظرسنجی‎های صورت گرفته از موافقت 32 درصدی و مخالفت 43 درصدی آمریکایی‎‏ها با توافق ژنو خبر می‏‎دهد به گونه ای که اکثر مخالفان حامیان حزب جمهوری خواه در این کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه USA Today که به همراه موسسه Pew نظرسنجی را انجام داده‎اند، آن را نشانه وظیفه دشوار کاخ سفید برای توجیه آمریکایی‎ها در این زمینه دانست.

در این نظرسنجی که از روز سه شنبه هفته گذشته به مدت 6 روز انجام شد، 32 درصد موافق، 43 درصد مخالف توافق ژنو بوده‎اند. یک-‎چهارم افراد از پاسخگویی اجتناب کردند یا گفتند اطلاعات کافی در این زمینه نداره‎اند.

نظر مردم آمریکا درباره توافق ژنو

بیش از دو-سوم (62 در برابر 19 درصد) از کسانی که درباره توافق شنیده بودند، معتقد بودند ایران در زمینه رفع نگرانی‎های بین‎المللی درباره برنامه هسته‎ای جدی نیست.

روزنامه آمریکایی افزود: "این تردید گسترده نمایان‎گر دهه‎ها کشمکش میان دو کشور است."

در میان پاسخ دهندگان، 39 درصد موافق و 44 درصد مخالف نحوه مدیریت اوباما بر مسائل مربوط به ایران بودند که نسبت به شرایط قبل از ژنو، کمی بهتر است. در ماه نوامبر نسبت موافقان به مخالفان 37 به 53 بود.

USA Today خاطر نشان می‎کند: "بسیاری از آمریکایی‎ها توجه چندانی به این موضوع نشان نمی‎‏دهند. تقریباً یک-چهارم افراد درباره توافق مطالب زیادی شنیده‎اند، اما یک-چهارم نیز هیچ چیزی نشنیده‎اند. نیمی دیگر افراد نیز کمی در این زمینه شنیده‎اند.

نظرسنجی از 2001 فرد بزرگسال با احتمال خطای مثبت و منفی 3 درصد انجام شد. در زمینه رضایت از نحوه تعامل اوباما با ایران، از 977 بزرگسال پرسیده شد و ضریب خطای 4 درصد دارد.

در بین دو حزب اصلی آمریکا، با نسبت 50 به 27، اکثریت دموکرات‎ها موافق بودند. اکثریت جمهوری خواهان نیز با نسبت 58 به 14 با توافق ژنو مخالف بودند. 72 درصد از هواداران تی-پارتی هم با آن مخالفند. در بین مستقل‎ها نیز 29 درصد موافق و 47 درصد مخالفند.

کد N11202

وبگردی