آفتاب

نگرانی تازه شیخ نشین های خلیج فارس

نگرانی تازه شیخ نشین های خلیج فارس

عربستان سعودی،کویت، بحرین، قطر و امارات متحده عربی سوژه تازه ای برای نگرانی و هراس پیدا کرده اند؛ نزدیکی عمان به ایران.

به گزارش خبرآنلاین نگرانی های توهم گونه شیخ نشین های خلیج فارس نسبت به برنامه هسته ای ایران با گرم شدن مناسبات تهران مسقط به فاز جدیدی وارد شده است. روزنامه العرب که در لندن چاپ می شود اما هزینه های آن را دربار سعودی می پردازد در گزارشی از این نگرانی تازه شیخ نشین ها پرده برداشته است.
آنچه باعث نگرانی این شیخ نشینان خوش نشین شده مواضع سیاسی ناهماهنگ عمان با سایر کشورهای عربی خلیج فارس در خصوص روابط با ایران است که بخشی از آن به اقدام این کشور در میانجیگری میان تهران و واشنگتن و برخی دیگر به مخالفت این کشور در خصوص تشکیل اتحادیه کشورهای خلیج فارس مربوط می شود.
مسقط روز شنبه صراحتا با طرح تشکیل اتحادیه یا کنفدراسیون کشورهای خلیج فارس متشکل از شش کشور از جمله عمان مخالفت کرد. این موضوع موجبات ناراحتی و خشم سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را فراهم کرده و سبب شده است تا آنها به این باور برسند که عمان بیش از اندازه به ایران نزدیک شده است. درخواست از رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای انتقال از مرحله همکاری به مرحله تشکیل یک اتحادیه از سوی پادشاه عربستان سعودی مطرح شده است. وزیر خارجه عمان روز گذشته صراحتا ضمن مخالفت با تشکیل چنین اتحادیه ایی گفت اگر پنج کشور دیگر عضو شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، کویت، قطر، بحرین و امارات عربی متحده) تصمیم بگیرند چنین اتحادیه ای تشکیل دهند، ما خیلی ساده و راحت از عضویت شورای همکاری خلیج فارس خارج خواهیم شد.

26149

کد N11107

وبگردی