آفتاب
تحولات تایلند/

استعفای نمایندگان مخالف دولت از پارلمان/ اعلام زمان برگزاری انتخابات

استعفای نمایندگان مخالف دولت از پارلمان/ اعلام زمان برگزاری انتخابات

استعفای تمام نمایندگان مخالف دولت از پارلمان، انحلال پارلمان، برگزاری انتخابات زودهنگام و نامزد شدن نخست وزیر کنونی در انتخابات از جمله رویدادهای اخیر تایلند به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، همزمان با ادامه تظاهرات ضد دولتی در بانکوک با هدف انتصاب هیئتی غیر منتخب برای اداره تایلند و در پی استعفای تمام نمایندگان مخالف دولت از پارلمان، حزب حاکم با اشاره به انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام از نامزد شدن یینگلاک شیناواترا نخست وزیر کنونی در انتخابات آتی خبر داد.

نخست وزیر تایلند گفت: نمی خواهم شاهد تحریم انتخابات و کودتای نظامی در تایلند از سوی احزاب مختلف باشم و اگر نخست وزیر این پیشنهاد را رد کند، بن بست سیاسی خیلی بیشتر از این زمان طول می کشد.

آسوشیتد پرس نیز از بسته شدن بیش از 60 مدرسه در بانکوک در آستانه تظاهرات مخالفان به سوی مقر نخست وزیری و از برگزاری انتخابات عمومی در دوم فوریه 2014 (13 بهمن) خبر داد.

البته اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام در تایلند باعث خرسندی معترضان نشده و مخالفان اعلام کردند که تنها در پی کاهش نفوذ تاکسین شیناواترا نخست‌وزیر سابق و استعفای یینگلاک شیناواترا هستند.

با وجود آنکه نخست وزیر تایلند برای مذاکره با رهبر معترضان اعلام آمادگی کرده است، "سوتپ تائونگسوبان" پیشتر تاکید کرده است که استعفا نخست وزیر یا انحلال پارلمان باعث حل بحران سیاسی در کشور نمی شود.

از سوی دیگر رهبر معترضان تایلندی از مردم این کشور خواسته تا تظاهرات گسترده ای را در روز نهم دسامبر (18 آذر) برگزار کرده و باعث تعطیلی دولت شوند.

سوتپ تائونگسوبان از تایلندی ها خواست تا روز نهم دسامبر به محل کار و همچنین کلاسهای خود در دانشگاهها و مدارس نرفته و به تظاهرات بپیوندند.

این راهپیمایی از ساعت 9:39 دقیقه صبح آغاز می شود و اگر شمار معترضان از یک میلیون نفر فراتر رود، رهبر معترضان اعلام پیروزی می کند و شورای مردمی با هدف اداره دولت تشکیل می شود و اگر شکست بخورد، خود را تسلیم پلیس می کند.

معترضان تایلندی بر این باورند طرح پیشنهاد عفو سیاسی منجر به بازگشت تاکسین شیناوترا نخست وزیر سابق و برادر نخست وزیر کنونی به قدرت می شود. تاکسین شیناوترا که در سال 2006 در یک کودتا برکنار شد و هم اکنون در یک تبعید خودخواسته در خارج از کشور زندگی می‌ کند، اتهامات خود را درباره فساد مالی، سیاسی خوانده و آن را محکوم کرده است.

کد N10752

وبگردی