آفتاب
ادامه تنشها در اوکراین/

مجسمه لنین سرنگون شد/اشتون به کی یف می رود

مجسمه لنین سرنگون شد/اشتون به کی یف می رود

معترضان اوکراینی در تظاهرات گسترده شب گذشته خود مجسمه لنین (بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی) را در اعتراض به اقدام دولت این کشور در امضای توافقنامه تجاری با روسیه، سرنگون کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، هزاران نفر از مردم اوکراین از عصر دیروز یکشنبه با تجمع در خیابان های منتهی به میدان استقلال کی یف، اعتراضات خود به تصمیم دولت برای صرف نظر از امضای توافقنامه با اتحادیه اروپا را ادامه دادند.

این اعتراضات وارد سومین هفته خود شده و معترضان هیچ تصمیمی برای متوقف کردن آن ندارند. شدت اعتراضات به حدی بود که تعداد زیادی از معترضان شب را در میدان استقلال به صبح رساندند.

تظاهرکنندگان روز یکشنبه، که شمار آنان تا یک میلیون نفر برآورد شده است، شعارهایی علیه دولت سر می دادند و خواستار انتخابات زودهنگام بودند.

شماری از معترضان مجسمه لنین، بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی را پایین کشیدند. رهبران مخالف دولت گفته اند با این اقدام ارتباطی نداشته اند و سخنگوی نخست وزیر اوکراین نیز این عمل را اقدامی وحشیانه خوانده است.

معترضان در حال تخریب مجسمه سرنگون شده لنین

اعتراضات اخیر در اوکراین پس از آن آغاز شد که رئیس جمهوری این کشور، به دلیل فشارهای روسیه از امضای پیمان همکاری اقتصادی با اتحادیه اروپا خودداری کرد.

خبرگزاری اینترفکس گزارش داده که "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل و همچنین "خوزه مانوئل بارسو" رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا تلفنی با ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین، گفتگو کرده اند و قرار است ظرف روزهای آتی "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به کی یف سفر کرده و با مقامات اوکراین در این رابطه گفتگو کند.

 اتحاديه اروپا در سال ۲۰۰۹ برنامه موسوم به مشارکت شرقی را به شش عضو پيشين اتحاد جماهير شوروی پيشنهاد کرد. هدف از اين برنامه يکپارچه سازی قوانين و مواضع اقتصادی و سياسی اعلام شد.

نمايندگان اتحاديه اروپا و کشورهاي ارمنستان، آذربايجان، گرجستان، بلاروس، مولداوی و اوکراين در هفتم ماه می 2009 در پراگ گردهم آمدند و بيانيه مشترکی را در اين زمينه امضا کردند. اما طی سالهای اخير، روابط سياسی اقتصادی بين اتحاديه اروپا و بلاروس به حداقل کاهش يافت و بلاروس نيز مانند ارمنستان ترجيح داد برای حفظ روابط بهتر با روسيه به اتحاد گمرکی مورد نظر مسکو بپيوندد.

اوکراين نیز در همین مسیر دو هفته قبل در تصميمی ناگهانی عضويت در برنامه مشارکت شرقی را به حالت تعليق درآورد. اهميت استراتژيک اين شش کشور بديهی است البته در اين ميان، اوکراين با جمعيتي ۴۶ ميليونی و منابع طبيعی و انسانی از اهميت ويژه ای برخوردار است. اتحاديه اروپا، در سه سال اخير بيش از دو ميليارد و ۵۰۰ ميليون يورو در اين زمينه سرمايه گذاری کرده اما اکنون با اقدامات روسیه برنامه های بروکسل در حال از هم پاشیدن است.

 

کد N10353

وبگردی