آفتاب

درخواست عجیب کشورهای عرب خلیج فارس برای حضور در گفت وگوهای هسته​ای ایران و 1+5

درخواست عجیب کشورهای عرب خلیج فارس برای حضور در گفت وگوهای هسته​ای ایران و 1+5

توافق هسته​ای اخیر ایران و 6 قدرت جهانی موجب نگرانی برخی از همسایگان ایران در منطقه خلیج فارس شده است.

سید صادق روحانی: البته پیش از اینکه توافق ژنو به امضای دو طرف برسد نیز شاهد برخی اظهار نظرها در این باره بوده​ایم. شورای همکاری خلیج فارس که متشکل از 6 کشور عربی حاشیه خلیج فارس است، خرداد ماه امسال و پیش از آنکه روحانی سکاندار ریاست جمهوری ایران شود نیز طی بیانیه​ای بر اهمیت آنچه که آن را "پایبندی کامل ایران به همکاری‌ با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قوانین بین‌المللی، حل مسالمت‌آمیز مسایل و عاری سازی منطقه خلیج (فارس) از سلاح‌های کشتار جمعی و سلاح‌های هسته‌یی" خواندند، تاکید کرده بودند. ( ایــنــجــا )

پس از امضای توافقنامه نیز اظهارات برخی سران عرب حاشیه خلیج فارس وزیر امورخارجه ایران را وادار به واکنش کرد. محمدجواد ظریف در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: نمی دانم چرا دوستان حاشیه خلیج فارس به ما نه، به دوستان قدیمی خودشان اخم می کنند. ما همسایگانمان را محیط امنیتی خودمان می دانیم. آنها نباید نسبت به مذاکرات نگران باشند.(ایــنــجــا)

کنفرانس امنیتی در منامه پایتخت بحرین نیز فرصتی شد تا دوباره سران کشورهای عربی درباره مذاکرات هسته​ای ایران اظهار نظر کنند.اما این بار با یک رویکرد جدید. آن​ها خواستار حضور یک نماینده از شورای همکاری خلیج فارس در مذاکرات آتی ایران و 1+5 شدند. خالد العطیه وزیر خارجه قطر در مصاحبه با رویترز گفت: کشورهای جنوب خلیج فارس باید در مذاکرات هسته ای ایران مشارکت کنند زیرا این کشورها نقش مهمی در حفظ ثبات منطقه ای دارند. 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس حق دارند در میز مذاکرات بین المللی با ایران، جایی داشته باشد چرا که این کشورها از شرکای اساسی در ثبات منطقه ای هستند. (ایــنــجــا)

از سوی دیگر در اظهار نظر مشابهی وزیر امور خارجه یمن گفت که کشورهای حوزه خلیج (فارس) برای مشارکت در مذاکرات هسته‌یی ایران ارجحیت دارند. آنگونه که ایسنا گزارش داده است، ابوبکر القربی در حاشیه کنفرانس امنیتی منامه در گفت‌وگو با روزنامه‌ الشرق‌الاوسط چاپ لندن با اشاره به توافق ایران و 1+5 در ژنو بیان کرد که کشورهای حوزه خلیج (فارس) و یمن برای حضور در این مذاکرات ارجحیت دارند.

اما این اظهار نظرها به سران کشورهای حاشیه خلیج فارس منحصر نماند و مصر هم اظهار نظری شبیه اظهارات وزرای خارجه قطر و یمن ، را مطرح کرد.نبیل فهمی وزیر امور خارجه مصر در کنفرانس امنیتی منامه طی سخنانی حضور کشورهای عربی را در مذاکرات میان ایران و غرب درخصوص برنامه‌ی هسته‌یی تهران و مسایل منطقه‌ای خواستار شد. وی گفت که کشورهای عربی نمی‌خواهند در این مذاکرات به عنوان یک شریک حاضر شوند اما مهم است که حداقل در این مذاکرات حضور داشته باشند.

به نظر می​رسد توافق هسته​ای اخیر ایران و 6 قدرت جهانی موجی از نگرانی را در سران کشورهای عرب منطقه بر انگیخته است. سفر اخیر محمدجواد ظریف به کشورهای عربی منطقه خلیج فارس نیز در راستای تقویت مناسبات منطقه​ای با این کشورها صورت گرفته است.

27219

 

 

کد N9995

وبگردی