آفتاب

ادامه بحران سیاسی در تایلند/ رهبر معترضان کوتاه نمی آید

ادامه بحران سیاسی در تایلند/ رهبر معترضان کوتاه نمی آید

با وجود اعلام آمادگی نخست وزیر تایلند برای استعفا و انحلال مجلس، رهبر معترضان اعلام کرد که این اقدام باعث حل بحران سیاسی در کشور نمی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، یینگلو شیناواترا امروز یکشنبه اعلام کرد: آماده استعفا یا انحلال مجلس با هدف پایان دادن به بحران سیاسی در این کشور هستم، اما انتخابات باید در طول 60 روز انحلال مجلس برگزار شود.

وی افزود: نمی خواهم شاهد تحریم انتخابات و کودتای نظامی در تایلند از سوی احزاب مختلف باشم و اگر نخست وزیر این پیشنهاد را رد کند، بن بست سیاسی خیلی بیشتر از این زمان طول می کشد.

با وجود آنکه نخست وزیر تایلند برای مذاکره با رهبر معترضان اعلام آمادگی کرده است، "سوتپ تائونگسوبان" پیشتر تاکید کرده است که استعفا نخست وزیر یا انحلال پارلمان باعث حل بحران سیاسی در کشور نمی شود.

از سوی دیگر رهبر معترضان تایلندی از مردم این کشور خواسته تا تظاهرات گسترده ای را در روز نهم دسامبر (18 آذر) برگزار کرده و باعث تعطیلی دولت شوند.

سوتپ تائونگسوبان از تایلندی ها خواست تا روز نهم دسامبر به محل کار و همچنین کلاسهای خود در دانشگاهها و مدارس نرفته و به تظاهرات بپیوندند.

این راهپیمایی از ساعت 9:39 دقیقه صبح آغاز می شود و اگر شمار معترضان از یک میلیون نفر فراتر رود، رهبر معترضان اعلام پیروزی می کند و شورای مردمی با هدف اداره دولت تشکیل می شود و اگر شکست بخورد، خود را تسلیم پلیس می کند.

معترضان تایلندی بر این باورند طرح پیشنهاد عفو سیاسی منجر به بازگشت تاکسین شیناوترا نخست وزیر سابق و برادر نخست وزیر کنونی به قدرت می شود. تاکسین شیناوترا که در سال 2006 در یک کودتا برکنار شد و هم اکنون در یک تبعید خودخواسته در خارج از کشور زندگی می‌ کند، اتهامات خود را درباره فساد مالی، سیاسی خوانده و آن را محکوم کرده است.

کد N9827

وبگردی