آفتاب
اوباما در مخالفت با تحریمهای جدید علیه ایران:

اگر می‌توانستم تک‌تک پیچ و مهره‌های برنامه هسته‌ای ایران را حذف می‌کردم/ با سخت‌شدن تحریم‌ها ایران متوقف نمی‌شود

اگر می‌توانستم تک‌تک پیچ و مهره‌های برنامه هسته‌ای ایران را حذف می‌کردم/ با سخت‌شدن تحریم‌ها ایران متوقف نمی‌شود

رئیس جمهور آمریکا شب گذشته با بیان اینکه حداکثر 7 میلیارد دلار از مجموع 100 میلیارد دلار دارایی های بلوکه شده ایران در نتیجه تحریم ها را آزاد کرده ایم گفت: اگر گزینه‎ای وجود داشت که این امکان را بوجود بیاوریم که تک تک پیچ و مهره‎های برنامه هسته‎ای آنها را حذف کنیم و احتمال داشتن برنامه هسته‎ای ایران را کلاً از بین ببریم تا در نتیجه قابلیت‎های نظامی آن را هم نداشته باشند، آن را انتخاب می‎کردم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "باراک اوباما" در این سخنرانی ضمن دفاع از توافق هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 و بیان اینکه این توافق بهترین راه برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران است عنوان داشت که در صورت شکست توافق به دست آمده در ژنو همه گزینه ها روی میز بوده و امکان به کارگیری تحریم های بیشتر و یا حتی استفاده از گزینه نظامی نیز وجود دارد.

اوباما صحبت خود را با تاکید بر این ادعا آغاز کرد که ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‎ای نه تنها در راستای منافع اسرائیل یا امنیت کشورهای منطقه خاورمیانه، بلکه در راستای امنیت ملی آمریکا است.

وی به پیشرفت‎های صورت گرفته از ابتدای ریاست جمهوری خود در برنامه هسته‎ای ایران اشاره کرد و گفت: "آنچه من به تیمم و شرکای بین‎المللی خود گفتم این است که باید فعالیت جدی‎تری برای تغییر در رابطه هزینه-فایده انجام دهیم."

رئیس جمهوری آمریکا، تحریم‎های تصویب شده را در همین راستا دانست و نشانه موفقیت‎آمیز بودنِ آن را رشد اقتصادی منفی 5 درصدی ایران در سال گذشته و انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری معرفی کرد.

اوباما در ادامه گفت: "اما به این معنا نیست که در شرایط حاضر باید به وی یا هرکس دیگری در ایران اعتماد داشته باشیم... من این مطلب را دائماً گفته‎ام که هیچ گزینه‎ای را از روی میز برنمی‎دارم. کاری که ما می‎کنیم این است که احتمال حل مساله را از طریق دیپلماسی آزمایش می‎کنیم."

وی افزود: "برای اولین بار در بیشتر از یک دهه، پیشرفت در برنامه هسته‎‌ای ایران را متوقف کرده‎ایم. ما نه تنها اطمینان حاصل کردیم که در فوردو و نطنز دیگر سانتریفیوژ نمی‎افزایدند، بلکه آنها باید غنی شده‎های 20 درصدی خود را به حالت قبل باز گردانند."

رئیس جمهوری آمریکا گفت: حداکثر 7 میلیارد دلار از مجموع 100 میلیارد دلار دارایی های بلوکه شده ایران در نتیجه تحریم ها را آزاد کرده ایم.

اوباما در جواب مجری برنامه که وعده رونالد ریگان -رئیس جمهوری اسبق آمریکا- در زمینه عدم اتمی شدن پاکستان را یادآوری کرد، به تلاش‏‏‎های زیاد صورت گرفته علیه ایران اشاره کرد و افزود: "اگر گزینه‎ای وجود داشت که این امکان را بوجود بیاوریم که تک تک پیچ و مهره‎های برنامه هسته‎ای آنها را حذف کنیم و احتمال داشتن برنامه هسته‎ای ایران را کلاً از بین ببریم تا در نتیجه قابلیت‎های نظامی آن را هم نداشته باشند، آن را انتخاب می‎کردم."

وی روال فعلی، را بهترین راه حل موجود دانست.

اوباما که شب گذشته در مجمع سالانه مرکز هائیم سابان وابسته به اندیشکده بروکینگز، سخنرانی می کرد در ادامه "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صیونیستی را "دوست من بی بی"خطاب کرد و گفت با وی اختلاف نظرهای تاکتیکی بارزی دارد.

نیویورک تایمز در رابطه با سخنان شب گذشته اوباما می نویسد : رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که می تواند این موضوع را پیش بینی کند که توافق دیپلماتیک با ایران به مقامات تهران اجازه می دهد تا مواد هسته ای را برای تولید برق غنی سازی کنند. البته این فعالیت با محدودیت های کافی برای مطمئن کردن اسرائیل و طرفهای دیگر مبنی بر اینکه ایران نمی تواند سلاح اتمی بسازد همراه خواهد بود.

اوباما همچنین گفت : در نظر گرفتن اینکه ممکن است ایران یک روز به سادگی از فعالیت هسته ای دست بکشد یک برداشت درست از مردم ایران و حکومت این کشور نیست.

رئیس جمهور آمریکا همچنین با اشاره به توافق هسته ای حاصل شده میان ایران و کشورهای 1+5 در ژنو امکان به نتیجه رسیدن آن را 50-50 دانست و گفت : ما باید این موضوع را آزمایش کنیم اگر ما نتوانیم به نتیجه ای جامع که مورد رضایت ما و جامعه جهانی است برسیم آنگاه فشارها را بر ایران افزایش می دهیم و گزینه هایی که من قبلا درباره آنها سخن گفته ام به کار گرفته می شود. این گزینه ها شامل حمله نظامی نیز هست و یکی از راه هایی که ما به آن فکر کرده و برای آن آماده می شویم.

اوباما در ادامه با دفاع از سیاست فعلی در قبال تهران گفت که گزینه برچیده شدن کامل فعالیت های هسته ای ایران، با واقعیت‌ فاصله دارد.

وی با اشاره به خواسته نتانیاهو که می‌گوید هیچگونه فعالیت غنی‌سازی نباید در خاک ایران صورت بگیرد، گفت که گزینه برچیده شدن کامل برنامه هسته ای ایران، با واقعیت فاصله دارد.

اوباما گفت چنین انتظاری به همان اندازه غیرواقعی است که کنگره آمریکا همه طرح ها و لوایح پیشنهادی او را تصویب کند.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه اظهار داشت : با وضع محدودیت ها و بازرسی ها، می‌توانیم یک توافق نهایی را مد نظر داشته باشیم که تضمین کند حتی اگر ایران غنی سازی سطح پایین داشته باشد، در عمل نخواهند توانست به توانایی تولید سلاح اتمی برسند.

اوباما در این سخنرانی بار دیگر مخالفت خود را با اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران اعلام کرد و گفت: این غیر واقعی است که معتقد باشیم ایران فعالیت هسته ای خود را در صورت سخت تر شدن رژیم تحریم ها و همچنین ندادن هیچ شانسی برای موفقیت در مذاکرات، متوقف می‌کند.

کد N9502

وبگردی