آفتاب

هشدار زیباری درباره تشکیل امارت تروریست‌ها در سوریه

هشدار زیباری درباره تشکیل امارت تروریست‌ها در سوریه

ایسنا نوشت:

وزیر خارجه عراق با اعلام اینکه کشورش هیچ کمک تسلیحاتی به گروه‌های درگیر در سوریه نکرده است، نسبت به نفوذ "سمی" گروه‌های افراطی در میان شورشیان سوری و احتمال ایجاد حکومت تروریست‌های القاعده در قلب منطقه هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیرة، هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق در سخنرانی خود در همایش "گفت‌وگوهای منامه" درخصوص بحران سوریه و تاثیر آن بر کشورهای منطقه گفت: من به مقامات ایران نیز اعلام کردم که عراق هرگز جزئی از درگیری‌های سوریه نبوده و هیچ نوع سلاح‌ یا کمک تسلیحاتی به طرفین درگیر سوریه ارائه نکرده است.

وی همچنین وجود سلاح‌های ساخت عراق در اراضی سوریه را تکذیب کرد.

زیباری ادامه داد: من منکر این نمی‌شوم که برخی از گروه‌های شبه‌نظامی عراقی در سوریه می‌جنگند که تعداد آن‌ها بالغ بر صدها تن است، اما این مساله با هماهنگی دولت عراق نبوده است.

وزیر خارجه عراق گفت: مهمترین خطر در رابطه با درگیری‌های سوریه برای عراق و برای کل منطقه رشد قارچ گونه گروه‌های تروریستی در سوریه است. اینها ارتش‌های بسیج شده هستند. همه آنها سوری نیستند ، ملیت‌های اروپایی در میان آهاست برخی از آنها حتی از مناطق دوردستی مثل استرالیا، کانادا و دیگر کشورها آمده‌اند.

وزیر خارجه عراق همچنین تاکید کرد: اهداف ملت سوریه در تغییر نظام حاکم یک خواسته و هدف قانونی است.

زیباری گفت: گروه‌های افراطی می‌توانند در نهایت مناطق تحت کنترل خود در درون سوریه را استحکام ببخشند، خدای نخواسته اگر آن روزی برسد که آنها امارت اسلامی در داخل سوریه و مناطقی خارج از کنترل دولت تشکیل بدهند ما مجبوریم با این تهدید مقابله کنیم، اینها واقعیت هستند من داستان سرایی نمی‌کنم.

وی تاکید کرد: دولت عراق حامی بشار اسد نیست ، اگر مردم سوریه اسد را از قدرت برکنار کنند حتی قطره‌ای اشک هم برای او نمی‌ریزم.

وزیر خارجه عراق در ادامه خاطرنشان کرد: تلاش برخی از گروه‌های کرد برای تشکیل منطقه خودگردان در سوریه تلاشی غیرمنطقی است و حزبی که از این مساله دفاع می‌کند بسیار به نظام سوریه نزدیک است. این به معنای آن نیست که کردها با برادرانشان از طریق مرزها همبستگی نمی‌کنند، اما آن‌ها یکی از ابزار نظام سوریه برای بقا در قدرت هستند.

این مسئول عراقی در پایان بر لزوم حل مسالمت‌آمیز حل بحران سوریه و پایان دادن به ناتوانی جامعه جهانی و شورای امنیت و حل بحران سوریه تاکید کرد.

5252

کد N9413

وبگردی