آفتاب

هشدار مخالفان به دولت اوکراین/ اقدام وستروله انتقاد مسکو را برانگیخت

هشدار مخالفان به دولت اوکراین/ اقدام وستروله انتقاد مسکو را برانگیخت

در ادامه اعتراضات ضددولتی در اوکراین، مخالفان در مورد نزدیکی بیش از حد "ویکتور یانوکویچ" به دولت روسیه هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، اعتراضات گسترده ضددولتی در اوکراین امروز شنبه نیز ادامه یافت. در راهپیمایی امروز که در میدان استقلال اوکراین انجام شد معترضان به "ویکتور یانوکویچ" رئیس جمهور هشدار دادند در صورت نزدیکی بیش از حد به مسکو با "ایستادگی سراسری" آنها مواجه خواهد شد.

هزاران هوادار "یولیا تیموشنکو" نخست وزیر سابق اوکراین با سر دادن شعارهایی مخالفت یانوکویچ با امضای توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا را محکوم کردند. به گفته "آرسنی یازنژوک" از اعضای حزب اپوزیسیون دولت اوکراین حق ندارد کشور را به روسیه بفروشد، در این صورت باید پاسخگوی خشم ملت باشد. 

در همین حال سفر "گیدو وستروله" به کیف و ملاقات وی با معترضان، انتقاد دولت روسیه را به دنبال داشت. وزیر خارجه آلمان شب چهارشنبه با حضور در میدان استقلال کیف با رهبران احزاب مخالف دولت اوکراین دیدار و از این که یانوکویچ پیمان اقتصادی با اروپا را امضا نمی کند، ابراز تاسف کرد. این دیدار ساعاتی پس از هشدار "سرگئی لاوروف" همتای روس وی در مورد خودداری کشورهای خارجی از مداخله در مسائل کشورهای منطقه انجام گرفت.

در همین رابطه "دیمیتری مدودف" نخست وزیر روسیه ضمن انتقاد از این اقدام وستروله تاکید کرد: برای چنین اقداماتی تنها یک عنوان وجود دارد و آن مداخله در مسائل داخلی کشورها است. مدودف طی گفتگویی تلویزیونی یادآور شد: واکنش آلمان چه خواهد بود اگر وزیر خارجه روسیه در تجمعی که مغایر با قوانین آلمان انجام گرفته، حضور یابد؟ گمان نمی کنم آنها این اقدام را دوستانه ارزیابی کنند.

در واکنش به این اظهارات، سخنگوی وستروله گفت این مقام  آلمانی با حضور در کیف از تمام گروهها خواسته است از پیمان اقتصادی اوکراین با اتحادیه اروپا حمایت کنند. به گفته وی تنها وستروله در این تجمع حضور نداشته بلکه فرستادگانی از کانادا، سوئد، آمریکا و فرانسه نیز در میان معترضان بوده اند.

 

کد N9261

وبگردی