آفتاب

منوی خرید تسلیحاتی آمریکا روی میز اعراب

منوی خرید تسلیحاتی آمریکا روی میز اعراب

گروه بین‌الملل - وحیدرضا نعیمی: وزیر خارجه آمریکا به رهبران کشورهای هم‌پیمان خود در خلیج‌فارس اطمینان داد واشنگتن همچنان نسبت به امنیت این منطقه پایبند است و به فروش تسلیحات به این منطقه ادامه خواهد داد.

دیدگاه > جهان- گروه بین‌الملل - وحیدرضا نعیمی:
وزیر خارجه آمریکا به رهبران کشورهای هم‌پیمان خود در خلیج‌فارس اطمینان داد واشنگتن همچنان نسبت به امنیت این منطقه پایبند است و به فروش تسلیحات به این منطقه ادامه خواهد داد.

چاک هیگل در نشست «گفت‌وگوی منامه» با اذعان به نگرانی‌های رهبران کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس نسبت به جهت‌گیری جدید سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه، افزود: نباید تأکید آمریکا را بر دیپلماسی سوءتعبیر کرد. به گزارش آسوشیتد پرس، هیگل گفت: ما می‌دانیم که دیپلماسی نمی‌تواند در خلأ عمل کند. موفقیت ما همچنان وابسته به قدرت نظامی آمریکا و اعتبار اطمینان‌دهی ما به هم‌پیمانان و شرکای ما در خاورمیانه است.

وی افزود: آمریکا می‌خواهد توان نظامی کشورهای منطقه را برای دفاع کردن از خودشان تقویت کند. بخش عمده سخنرانی هیگل در این نشست به توضیح دادن توان نظامی آمریکا در منطقه گذشت که شامل بیش از 35هزار نیروی زمینی، دریایی و هوایی در منطقه و پیرامون آن است. وی به‌وجود بیش از 40کشتی، هواپیماهای جنگی، سامانه‌های پیشرفته مراقبت و جاسوسی و چتر گسترده دفاع موشکی متشکل از چندین کشتی، ‌موشک‌های پاتریوت و رادار اشاره کرد.

وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی خود به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس پیشنهاد کرد در چارچوب همین شورا از آمریکا سامانه‌های تسلیحاتی بخرند، هرچند وی فروش اسلحه را به تک‌تک این کشورها رد نکرد. تقویت سامانه دفاع موشکی از موارد مشخصی بود که وی به آن اشاره کرد. پاره‌ای از کارشناسان با اشاره به اختلاف‌های موجود بین کشورهای این شورا، درباره مؤثر بودن این پیشنهاد ابراز تردید می‌کنند. تقویت سامانه دفاع موشکی از موارد مشخصی بود که وی به آن اشاره کرد و از این کشورها خواست هرسال کنفرانس وزرای دفاع برگزار کنند.

وی روز جمعه در عرشه ناو یو اس اس پانس در خلیج‌فارس گفت: این منطقه خطرناک، قابل اشتعال و بی‌ثبات است، اما حضور آمریکا در آن می‌تواند به هم‌پیمانان ما اطمینان دهد و به آنها کمک کند. حمد خلیفه پادشاه بحرین و شاهزاده سلمان بن سلطان معاون وزیر دفاع عربستان ازجمله مقاماتی بودندکه هیگل در سفر خود به خلیج‌فارس با آنها دیدار کرد. منابع آمریکایی می‌گویند هیگل می‌کوشد به مقامات این کشورها اطمینان دهد که توافق هسته‌ای با ایران و طرح گسترش حضور آمریکا در شرق آسیا به‌هیچ‌وجه به‌معنای آن نیست که واشنگتن پشت دوستان خود را در منطقه خالی کرده است.

شرکت‌های اسلحه‌سازی غربی در سال‌های اخیر با بزرگ کردن تهدید ایران توانسته‌اند بازار بسیار بزرگی برای محصولات خود در این منطقه دست‌وپا کنند. رویترز در گزارشی در این‌باره نوشت: آمریکا از سال2007 بیش از 81میلیارد دلار به کشورهای خلیج‌فارس سلاح فروخته است که 10میلیارد دلار آن چند‌ماه قبل و در جریان نخستین سفر هیگل در مقام وزیر دفاع آمریکا به این منطقه صورت گرفته‌است. هیگل روی عرشه یو اس اس پانس خاطرنشان کرد:

تغییر در توازن نیروهای آمریکایی و حضور بیشتر آنان در شرق آسیا به‌معنای خروج آمریکا از هیچ نقطه‌ای در جهان نیست.نشست گفت‌وگوی منامه که اکنون در نهمین سال خود به سر می‌برد، نشستی با حضور مقامات و کارشناسان امنیتی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس، خاورمیانه، آمریکای شمالی، اروپا و آسیا در پایتخت بحرین است که در آن مسائل مربوط به چالش‌های امنیتی و سیاست خارجی مورد بحث قرار می‌گیرد.

کد N9245

وبگردی