آفتاب

سیدمحمد خاتمی: همه ما در یک کشتی سواریم و این کشتی اگر موفق بشود، همه ما موفقیم

سیدمحمد خاتمی: همه ما در یک کشتی سواریم و این کشتی اگر موفق بشود، همه ما موفقیم

رئیس دولت اصلاحات در پیامی به مناسبت روز دانشجو گفت: دانشجو همواره باید به دولت تذکر دهد که به شعارهایش پایبند باشد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات با هشدار نسبت به فعال شدن نیروهای کارشکن برای بالابردن توقعات مردم از دولت و ناکارآمد جلوه دادن دولت، تاکید کرد:« امیدواریم شاهد بازتر شدن فضای جامعه و تبدیل کینه‌ها و دشمنی‌ها، به همراهی‌ها باشیم و لااقل تحمل یکدیگر را داشته باشیم، باید بدانیم و بپذیریم که همه ما در یک کشتی سواریم و اگر این کشتی به ساحل و اهداف خود برسد، همه ما موفق شده‌ایم و در درجه اول نظام موفق خواهد بود و اگر خدایی نکرده آسیب ببیند همه آسیب خواهیم دید.»

حجت الاسلام سید محمد خاتمی همزمان با 16 آذر در پیامی ویدیویی خطاب به دانشجویان گفت: درسی که برای جنبش دانشجویی؛ 16 آذر و 16 آذرها می‌دهد، یک، استقلال‌خواهی و آزادی‌طلبیاولین درسی که ما از این حوادث می‌گیریم این است که استقلال‌طلبی و آزادیخواهی با هم توام‌اند و دو روی یک سکه هستند. نمی‌شود استقلال‌خواه بود ولی با استبداد ساخت و نمی‌شود با استبداد مبارزه کرد ولی نسبت به استعمار و سلطه بیگانه بی‌تفاوت بود. اینها دو روی یک سکه‌اند.

گزیده سخنان وی از این قرار است:

*جنبش دانشجویی ما و به خصوص جنبش اسلامی دانشجویی ما باید خود را در درون نظام تعریف بکند اما در درون نظام بودن به معنی ساختن و سازش کردن با هر روا و ناروایی که به نام نظام انجام می‌شود نیست. ما در درون نظامیم رفتارها، سیاست‌ها و رویکردها و تقاضا را نقد می‌کنیم و اصلاح در امور اینها را طلب می‌کنیم.

* باید برای کمک به دولت تلاش شود، بخصوص برای گذر از فضای امنیتی، فضایی که برای بخش‌های قابل توجهی از جامعه ما ناامن بود چه در عرصه سیاسی و چه در عرصه اقتصادی و فرهنگی، باید به دولت کمک کنیم برای گذر از این فضا به فضای سالم سیاسی و رقابتی و آزاد برای همه و البته برای گذر از این  و به عنوان دروازه این گذر برای همه  آزادی زندانیان و رفع حصر و حبس از کسانی که در زندان هستند مهم است. البته من این را تذکر می‌دهم که همه کار در دست دولت نیست.

*باید متوجه باشیم که نیروهایی به دنبال کارشکنی در کار دولت هستند و عدم موفقیت او را چه در عرصه سیاست خارجی و چه در عرصه سیاست داخلی می‌خواهند، آن‌ها به خصوص با بالا بردن توقعات مردم به دنبال این هستند تا به خیال خودشان این را القا کنند که دولت ناکار آمد است. این نیروها باید سرجای خودشان بنشینند و همه باید تلاش بکنیم که این کارشکنی‌ها برای مردم مشخص شود و به دولت کمک بشود که در مقابل اینطور بتواند حرکت خودش را ادامه دهد و نیز باید به دولت کمک کنیم تا برنامه‌های مرتب و خوبی را برای بهبود زندگی مردم در همه عرصه‌ها داشته باشد.

*در عرصه معیشت مردم ما با سختی‌های زیادی روبه‌رو هستند. همه ما می‌دانیم که این مشکلات ریشه‌های طولانی دارد،‌امکانات فراوانی از کشور ما از دست رفته است و زمینه‌های بسیاری به هم خورده است، خراب شده و یک شبه نمی‌شود اینها را درست کرد اما در عین حال انتظار همه این است که با برنامه‌های مرتب، منظم و سنجیده و علمی ما شاهد تحول در عرصه زندگی مردم و به خصوص معیشت مردم و قشرهای مختلف مردم باشیم.

 

/2929

 

کد N9189

وبگردی