آفتاب
تحولات آسیا/

عفو 630 نفر از زندانیان ترکمنستان/ آغاز اولین دور مذاکرات امنیتی و اطلاعاتی ژاپن و فرانسه

عفو 630 نفر از زندانیان ترکمنستان/ آغاز اولین دور مذاکرات امنیتی و اطلاعاتی ژاپن و فرانسه

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: عفو 630 نفر از زندانیان ترکمنستان، آغاز اولین دور مذاکرات امنیتی و اطلاعاتی ژاپن و فرانسه و انتقاد حزب گلکار اندونزی از دولت از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می رود.

ترکمنستان

رسانه ها از عفو 630 نفر از زندانیان ترکمنستان به دستور قربانقلی بردی‏ محمداف رئیس جمهوری این کشور در جلسه هیئت دولت به مناسبت جشن ملی بیطرفی خبر دادند.

ژاپن

خبرگزاری کیودو نیز با اشاره به گفتگوهای امنیتی مقامات ژاپن با آمریکا، استرالیا و روسیه از آغاز اولین دور مذاکرات امنیتی و اطلاعاتی میان وزرای خارجه و دفاع ژاپن و فرانسه از اوایل سال آینده در پاریس خبر داد.

اندونزی

همچنین رسانه ها از انتقاد حزب گلکار اندونزی از دولت به خاطر لابی کردن با دیگر اعضای سازمان تجارت جهانی در نهمین کنفرانس وزرای این سازمان و درخواست دولت برای افزایش یارانه و ذخیره غذا با سایر شرکت کنندگان به جای گفتگوهای قاطعانه با هند خبر دادند که هفته گذشته در جزیره بالی اندونزی برگزار شد.

افغانستان

حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان نیز ضمن همدردی با مردم آفریقای جنوبی به خاطر مرگ نلسون ماندلا رئیس جمهوری سابق آفریقای جنوبی گفت: مرگ ماندلا ضایعه بزرگ نه تنها برای مردم آفریقای جنوبی بلکه برای کل جامعه بشریت بود.

کره جنوبی

پارک گئون های رئیس جمهوری کره جنوبی نیز ضمن ابراز تسلیت به خاطر مرگ ماندلا به کمک های قابل توجه رئیس جمهوری سابق آفریقای جنوبی به صلح جهانی اشاره کرد و گفت: هرگز نمی توان فداکارایهای ماندلا را فراموش کرد.

با مرگ نلسون ماندلا کشور آفریقای جنوبی یکی از بزرگترین رهبران دوران پس از پایان رژیم آپارتاید را از دست داد. نلسون ماندلا را به حق می توان یکی از رهبران پر نفوذ ضد استعمار سفیدپوستان در آفریقا نام برد زیرا وی عمر خود را صرف مقابله با تبعیض نژادی و استبداد کرد.

زندگانی دردناک نلسون ماندلا در طول دوران مبارزه علیه تبعیض نژادی یکی از مهمترین صفحات تاریخ مبارزه قاره آفریقا علیه ظلم و استبداد است. نلسون ماندلا پس از سرنگونی رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی هرگز درصدد انتقام جویی از عاملان کشتار سیاه پوستان در این کشور برنیامد.

اندیشه های حکیمانه نلسون ماندلا و پرهیز وی از خشونت طلبی یک چهره ماندگاری از این رهبر فقید آفریقای جنوبی در اذهان ملت های مختلف جهان ترسیم کرد.

پشتیبانی وی از مسائل منطقه و حمایت از مردم مظلوم فلسطین از ماندلا یک چهره اسطوه ای و افسانه ای در اذهان ملت های جهان ترسیم کرد. او بارها رژیم صهیونیستی را به دلیل سرکوب ملت فلسطین مورد انتقاد قرار داد و تلاشهای زیادی برای تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی به عمل آورد.

مبارزه نلسون ماندلا از سال 1952 عملا آغاز شد اما او برای مقابله با رژیم آپارتاید هرگز از سلاح استفاده نکرد. وی 28 سال از بهترین سالهای عمر خود را پشت میله های زندان سفید پوستان نژاد پرست گذراند و در طول این مدت هرگز ارتباط خود را با سیاه پوستان آفریقای جنوبی قطع نکرد.

نلسون ماندلا پس از آزادی از زندان به عنوان رئیس جمهوری آفریقای جنوبی انتخاب شد و در طول دوران ریاست جمهوری خود همواره تلاش کرد تا کشور خود را به سمت آبادانی و رفاه و تشکیل یک نظام دموکراتیک هدایت کند.

کد N9032

وبگردی