آفتاب

ناگفته‌هایی از دیدگاه‌های سیاسی ماندلا

ناگفته‌هایی از دیدگاه‌های سیاسی ماندلا

ایسنا نوشت:

جهان میراث نلسون ماندلا را به عنوان نخستین رئیس جمهوری سیاهپوست آفریقای جنوبی و رهبر ضد آپارتاید این کشور گرامی می‌دارد و باید به خاطر داشت که وی شدیدا با قدرت جهانی آمریکا و حمله این کشور به عراق مخالف بود و یکی از حامیان سرسخت سازمان آزادی بخش فلسطین به حساب می‌آمد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در حالی که رسانه‌های جهان در حال حاضر اغلب توجه خود را به زندگی و گرامیداشت نلسون ماندلا اختصاص داده‌اند، شبکه خبری راشا تودی در گزارشی به هفت نقل قول از وی اشاره کرده که احتمالا کمتر به آن توجه شده است.
ماندلا پیش از حمله آمریکا به عراق در یک سخنرانی در مجمع بین‌المللی زنان در شهر ژوهانسبورگ اقدامات آمریکا را نکوهش کرد و گفت: انگیزه اصلی جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا دستیابی به نفت است و بوش سازمان ملل را تضعیف می‌کند.
ماندلاخاطرنشان ساخته بود: اگر کشوری در جهان باشد که دست به قصاوتی غیرقابل تصور در جهان زده باشد این کشور آمریکا است. آن‌ها هیچ اهمیتی به انسان‌ها نمی‌دهند.
ماندلا همچنین پرهیزی از حملات لفظی به آمریکا نداشته و بارها با احتمال حمله این کشور به عراق مخالف کرد. در حالی که در سال 2002 آمریکا خود را آماده حمله گسترده به عراق می‌کرد ماندلا به مجله نیوزویک گفته بود: اگر به مسائل نگاهی داشته باشید به این نتیجه خواهید رسید که رفتار آمریکا تهدیدی علیه صلح جهانی است.
ماندلا همچنین یکی از حامیان دیرینه سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) بود و در سال 1999 در یک سخنرانی به خبرنگاران گفت که قبول می‌کند میانجی‌گر سیاسی میان اسرائیل و همسایگانش باشد.
ماندلا تصریح کرده بود: اسرائیل باید از همه مناطقی که در سال 1967 از اعراب گرفته، عقب نشینی کند. اسرائیل باید به طور ویژه و کاملا از بلندی‌های جولان، از جنوب لبنان و از کرانه باختری عقب نشینی کند.
ماندلا همچنین در سال 1991 با فیدل کاسترو، رهبر انقلابی کوبا دیدار کرد. در آن زمان کوبا سی و هشتمین سالگرد حمله مونکادا را گرامی می‌داشت و ماندلا در سخنرانی خود از جایگاه ویژه کوبا در قلب مردم آفریقا و همچنین انقلاب آن خبر داد.
وی اظهار داشت: انقلاب کوبا از نخستین روزهای آن سرچشمه الهام برای مردم عاشق آزادی بوده است. ما از ایثارگری‌های مردم کوبا در حفظ استقلال و حاکمیتشان در مواجهه با کمپین شرورانه امپریالیستی برای از بین بردن دستاوردهای گسترده انقلاب کوبا تحسین می‌کنیم. زنده باد انقلاب کوبا و زنده باد رفیق فیدل کاسترو.
ماندلا همچنین در سخنان دیگری خواهان پایان دادن به تحریم‌های سازمان ملل علیه لیبی در سال‌های 1997 شده بود و از معمر قذافی، رهبر مخلوع لیبی که یکی از حامیان وی بود به نوبه خود حمایت کرد.
ماندلا گفته بود: این وظیفه ما است تا از برادر معمر قذافی، رهبر لیبی حمایت کنیم. به ویژه در زمینه تحریم‌هایی که نه فقط وی را هدف قرار می‌دهد بلکه مردم عادی این کشور و برادران و خواهران آفریقایی ما را هدف قرار داده‌اند.
نلسون ماندلا در چهارم دسامبر 1997 در روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین گروهی را به عنوان مردم آفریقای جنوبی، مهمانان فلسطینی و انسان دوستان گرد هم آورد تا همبستگی با مردم فلسطین را اعلام کند.
وی در سخنرانی خود خواهان تداوم همبستگی در حمایت از آزادی و عدالت در فلسطین شد.
وی اظهار داشت: سازمان ملل موضع قاطعی را علیه آپارتاید اتخاذ کرده و طی سالیان گذشته یک اتفاق نظر بین‌المللی ایجاد شده که به این نظام ظالمانه پایان داد. اما ما می‌دانیم که آزادی ما بدون آزادی فلسطینی‌ها همچنان ناقص است.

5252

کد N8518

وبگردی