آفتاب

چشم امید هنرمندان مقاومت به ایران/ هنر به یاری مظلومان جهان آمد

چشم امید هنرمندان مقاومت به ایران/ هنر به یاری مظلومان جهان آمد

سومین دوره از سری جشنواره‌های "هنر مقاومت" امسال بار دیگر در ایران برگزار شد تا بار دیگر این پیام را به هنرمندان جهان بدهد که ایران همواره کانون حمایت از مفهوم مقاومت است.

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و هنر: مقاومت یعنی دفاع از مظلوم در برابر ظلم و تجاوز، مقاومت یعنی دفاع در برابر هر گونه پلیدی و تاریکی، مقاومت یعنی دفاع از حقیقت و حقوق انسانی بشر، دفاع از کرامت و آزادی انسان و مقاومت یعنی دفاع از قدس شریف و مردم مظلوم فلسطین و هر مظلوم دیگری در عالم.

مفهوم مقاومت همانقدر که برای سیاسیون مهم است در طول تاریخ برای هنرمندان هم حائز اهمیت بوده است و بسیاری از هنرمندان از فرهنگ مقاومت و مردان و زنانی که در راه حق و حقیقت استقامت کرده‌اند، در آثار خود به نیکی یاد کرده‌اند. این روند از هنرمندان دوره "باروک" با نقاشی‌های عظیم‌شان از صحنه‌های جنگ تا هنرمندانی چون پیکاسو و خوان میرو وجود داشته است.

ایران اسلامی که در کنار تاریخ حماسی خود از سال 57 با انقلاب اسلامی جان دوباره گرفت و مقاومت در مقابل تمام پلیدی‌ها و بدی‌ها را در اولویت سیاست‌های خود قرار داد، امروز چشم و چراغ کسانی است که در کشورهای خود مورد ظلم و ستم قرار می‌گیرند ولی دست از مقاومت برنمی‌دارند. مردم فلسطین، لبنان و هزاران گروه مقاومتی دیگر ایران را الگوی خود می‌دانند و به تبع آن هنرمندان دنیا نیز که در جریان مقاومت اقدام به خلق اثر می‌کنند ایران را موطن هنر خود می‌دانند.

چند سال پیش بود که انجمن هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس خلاقیت هنرمندان در جریان هنر مقاومت را سمت و سو داد و جشنواره‌ای بین المللی با نام "هنر مقاومت" را راه‌اندازی کرد تا جریان هنر مقاومت سمت و سو و شکل تازه ای به خود بگیرد. طی این چند سال و تا سال 91 سه دوره از این جشنواره برگزار شده بود که در دوره اول غلامعی طاهری دبیر کل و در دوره دوم حبیب الله صادقی این سمت را برعهده داشت.

جشنواره هنر مقاومت با هدف ترویج فرهنگ مقاومت و ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تاکید بر فرهنگ پایداری در هنرهای تجسمی از طریق تولید و ارائه و نمایش آثار فاخر تجسمی و آخرین دستاوردها و تجربیات هنرمندان معاصر ایران و جهان با موضوع مقاومت و پایداری، نقد و تحلیل جلوه‌های گوناگون هنر مقاومت، تاکید بر فرهنگ مقاومت و پایداری در هنرهای معاصر، متعهد و بیدارگر، ایجاد زمینه‌های تعامل و گفت وگو میان هنرمندان خلاق و فعال در عرصه فرهنگ و هنر مقاومت در ایران و سایر کشورها با تاکید بر جهان اسلام، ایجاد زمینه مناسب برای تشکیل مرکز بین‌المللی هنر مقاومت برگزار شده است.

سال گذشته و در همین ایام بود که بنیاد فرهنگی و هنری روایت از خبرنگاران تجسمی رسانه‌ها دعوت کرد تا در نشست خبری سومین جشنواره هنر مقاومت شرکت کنند و با این نشست و اعلام فراخوان این جشنواره سومین دوره جشنواره هنر مقاومت رسما کار خود را آغاز کرد.

در نشست رسانه ای سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت حبیب‌الله صادقی دبیرکل جشنواره، محمد حبیبی دبیر اجرایی جشنواره حضور داشتند که صادقی گفت: کسی نمی‌تواند ندای حق را خاموش کند و قطعا جشنواره ما مخاطبان جدی را در سراسر جهان خواهد داشت زیرا به دور از شعار و همراه با قرائت‌های مردمی حرکت خواهیم کرد. با مشاهده کتاب اول و دوم شاهد یک اتفاق بزرگ و به سامان هستیم و جشنواره سوم نیز در شرایطی که فرهنگ و هنر اسلامی در نهایت مظلومیت مورد تهاجم دشمنان قرار گرفته حرکت خود را ادامه خواهد دادز  یرا معتقدیم تحریم در حوزه فرهنگ و هنر معنایی ندارد و هنر اجتماعی راه خود را پیدا خواهد کرد.

به گفته صادقی سومین دوره از این جشنواره در رشته‌های نقاشی، طراحی و چاپ دستی‌، نقاشی‌خط ،‌ تصویر سازی‌، پوستر‌، نگارگری،‌ عکاسی‌، کارتون و کاریکاتور‌، طرح‌های حجمی‌، انیمیشن‌، هنرهای جدید و مفهومی‌ و همچنین بخش پژوهش‌های تخصصی برگزار می‌شود که به ترتیب ادهم ضرغام‌، غلامعلی طاهری‌، حسین غلامی،‌ خشایار قاضی‌زاده‌، محمد خزاعی‌، مینا صدری‌، سیدعباس میرهاشمی‌، مسعود شجاعی طباطبایی،‌ طاهر شیخ‌الحکمایی‌، سیدعلیرضا گلپایگانی‌، مصطفی گودرزی و علی اصغر شیرازی دبیری این بخش‌ها را برعهده دارند.

‌یک سال از آن روز خبری گذشت و مدام خبر از رسیدن آثار هنری متناسب با جشنواره هنر مقاومت به رسانه‌ها می رسید تا این که اعلام شد هجدهم آذرماه سال 92 سومین دوره جشنواره هنر مقاومت به مرحله آخر خود و البته مهمترین جریان آن یعنی برپایی نمایشگاهی از آثار مرتبط با هنر مقاومت در موسسه صبا رسیده است.

سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت با شرکت آثاری از هنرمندان 77 کشور و رقابت در 12 رشته تا پایان آذرماه در فرهنگستان هنر برپاست. در این جشنواره از میان 5550 اثر رسیده به دبیرخانه، 4 هزار اثر متعلق به هنرمندان داخلی و 1550 اثر متعلق به هنرمندان خارجی است و در مجموع 940 اثر منتخب از 436 هنرمند روی دیوار رفته است.

این جشنواره، آثار رسیده به جشنواره و موضوع آن آنقدر مهم و استراتژیک بود که در روز افتتاحیه آن یکی از بزرگترین مقام‌های لشگری کشور یعنی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در نمایشگاه حاضر شد و ضمن بازدید از نمایشگاه گفت: آنچه ما را دور هم جمع کرده و امروز در رابطه با آن صحبت می‌کنیم هنر مقاومت است.  تلاش ما بر این واقعیت استوار است که موضوع انقلاب اسلامی و دفاع از اسلام و دفاع حق در برابر دنیای باطل و استکبار جهانی یک موضوع همگانی است. امروز در آغاز یک راه طولانی و سخت قرار داریم و باید از همه توان خود برای توسعه انقلاب استفاده کنیم. هنرمندان انقلابی می‌خواهند با ابزار هنر و از طریق آن مقاومت را که شعار اصلی انقلاب اسلامی است، به تصویر بکشند و به تحقق اهداف بالای استکبارستیزی کمک کنند. جوهره اصلی اسلام ایستادگی در برابر باطل و وسوسه‌های شیطان و حرکت به سمت خدا، خوبی‌ها و عدالت است و مقاومت چیزی جز این حرکت، ایستادگی و همراهی برای مقابله با دشمنی‌ها و بدی‌ها نیست. انقلاب اسلامی نقطه مقابل استکبار جهانی و نظام سلطه است و شعار اصلی انقلاب ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم و استکبار است.

همچنین فرمانده کل سپاه در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره هنر مقاومت گفت که در مقطع فعلی که ما در آن زندگی می‌کنیم از نهضت جمهوری اسلامی، ولایت، هدایت‌های اسلامی و انقلاب اسلامی برخورداریم که البته این ابتدای راه طولانی و سختی است که باید بپیماییم. ایران بنای تمدن بزرگی را می‌گذارد که در طول تاریخ اسلام و شیعه، همه مبارزین و اولیاءالله انتظار آن را می‌کشیدند لذا ما باید با استفاده از همه امکانات و توان و نیرو در راه توسعه هرچه بیشتر انقلاب اسلامی و مبارزه با باطل تلاش کنیم که یکی از این بسترها و ابزاری که می‌توان از آن استفاده کرد هنر است.

و اما حضور هنرمندان خارجی که دلسوز مقاومت و به خصوص مقاومت مردم فلسطین در مقابل ظلم‌های روا رفته بر آنان توسط رژیم صهیونیستی است در این جشنواره به سوژه‌ای داغ برای رسانه‌ها تبدیل شده و هنرمندانی که شاید ملیتشان سنخیت چندانی با جریان هنر مقاومت نداشته باشد اما با حضور خود در این جشنواره نشان دادند و ثابت کردند که تکریم ارزش‌های والای انسانی در جریانی مانند هنر مقاومت ملیت قومیت دین و جنسیت نمی‌شناسد در کانون این توجه هستند. از جمله این هنرمندان هنرمند آمریکایی "دانا بارتلت" بود که به گفته خودش در آمریکا نه رسانه‌ای دارد و نه محبوبیتی پیش سیاست‌مداران.

این دوره جشنواره نیز با بود و نبودهایش به سرانجام رسید و هنرمندان چشم به همت دوباره مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دارند تا دوباره  در جشنواره‌ای دیگر گرد هم آمده و مقاومت مظلومان عالم معاصر را با زبان هنر فریاد بزنند.

گزارش از مجید احمدی

 

کد N8443

وبگردی