آفتاب
ادامه تنش در اوکراین؛

درخواست معترضان برای برگزاری انتخابات زودهنگام رد شد/ یانوکوویچ به دیدار پوتین می رود

درخواست معترضان برای برگزاری انتخابات زودهنگام رد شد/ یانوکوویچ به دیدار پوتین می رود

سفر یانوکوویچ به روسیه، رد درخواست معترضان برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و حمایت آمریکا و اروپا از معترضان از جمله اخبار مرتبط با ناآرامی های اخیر در اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز از سفر ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری اوکراین به سوچی روسیه پس از بازگشت از سفر چهار روزه اش به چین با هدف گفتگو با همتای روسی در مسکو خبر داد.

با وجود افزایش ناآرامی ها در اوکراین، سرهی آربوزوف معاون نخست وزیر اوکراین در یک گفتگوی تلفنی درخواست معترضان را برای استعفای اعضای کابینه و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری رد کرد و از کمبود بودجه در این باره خبر داد.

همچنین ویکتوریا نولاند معاون وزیر خارجه آمریکا از تمام طرفین درگیر در بحران اوکراین خواست تا یا کمک یکدیگر به یک راه حل مسالمت آمیز برای پایان دادن به بحران در این کشور دست یافته و مطالبات مردم محقق شود.

از سوی دیگر دیپلمات های غربی از مقامات اوکراینی خواستند تا به حقوق معترضان که در اعتراض به امتناع رئیس جمهور از امضای قرارداد همکاری تجاری با اتحادیه اروپا به خیابانها آمده اند، احترام بگذارند.

در پی نا آرامی های هفته گذشته در کی یف پایتخت اوکراین که به خاطر صرف نظر کردن رئیس جمهور این کشور از امضاء توافق تجاری با اتحادیه اروپا به خاطر تهدیدات روسیه به وجود آمد، ناتو با صدور بیانیه ای استفاده از خشونت علیه معترضان را محکوم کرده و خواستار گفتگوی دولت و معترضان شد.

اتحاديه اروپا در سال ۲۰۰۹ برنامه موسوم به مشارکت شرقی را به شش عضو پيشين اتحاد جماهير شوروی پيشنهاد کرد. هدف از اين برنامه يکپارچه سازی قوانين و مواضع اقتصادی و سياسی اعلام شد.

نمايندگان اتحاديه اروپا و کشورهاي ارمنستان، آذربايجان، گرجستان، بلاروس، مولداوی و اوکراين در هفتم ماه می 2009 در پراگ گردهم آمدند و بيانيه مشترکی را در اين زمينه امضا کردند، اما طی سالهای اخير، روابط سياسی اقتصادی بين اتحاديه اروپا و بلاروس به حداقل کاهش يافت و بلاروس نيز مانند ارمنستان ترجيح داد برای حفظ روابط بهتر با روسيه به اتحاد گمرکی مورد نظر مسکو بپيوندد.

اوکراين نیز در همین مسیر دو هفته قبل در تصميمی ناگهانی عضويت در برنامه مشارکت شرقی را به حالت تعليق درآورد. اهميت استراتژيک اين شش کشور بديهی است البته در اين ميان، اوکراين با جمعيتي ۴۶ ميليونی و منابع طبيعی و انسانی از اهميت ويژه ای برخوردار است. اتحاديه اروپا، در سه سال اخير بيش از دو ميليارد و ۵۰۰ ميليون يورو در اين زمينه سرمايه گذاری کرده اما اکنون با اقدامات روسیه برنامه های بروکسل در حال از هم پاشیدن است.

کد N8051

وبگردی