آفتاب

حضور صدها تروریست انگلیسی در سوریه

حضور صدها تروریست انگلیسی در سوریه

ایسنا نوشت:

در شرایطی که بیش از 300 تروریست انگلیسی همراه با گروه‌های دیگر در سوریه در حال جنگ با نیروهای بشار اسد هستند،‌ این نگرانی به وجود آمده است که این افراد جدیدترین تکنیک‌های تروریستی را آموزش دیده و به کشورهای خود بازگردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، از نظر دولت انگلیس، سوریه نسبت به پایگاه‌های القاعده در مرز افغانستان - پاکستان تهدید بزرگتری برای امنیت ملی است چرا که تعداد بسیاری از اسلام‌گراهای افراطی انگلیس به این منطقه جنگی می‌روند.

منابع اطلاعاتی اعلام کردند، انگلیسی‌ها بخش اعظم 1000 خارجی را تشکیل می‌دهند که همراه گروه‌های تندرو علیه حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه مبارزه می‌کنند.

فرانسه و استرالیا هر یک حدود 200 شهروند مبارز در سوریه دارند و دیگر خارجی‌ها را شهروندان آمریکایی و کانادایی تشکیل می‌دهد.

ریچارد والتون، رئیس یگان مقابله با تروریسم اسکاتلندیارد گفت، نوجوانانی 16 ساله نیز برای پیوستن به این مبارزات به سوریه سفر می‌کنند.

دورنمای بازگشت صدها تروریست انگلیسی که تجربه‌های عملی و آموزشی بسیار پیشرفته‌ای در ساخت بمب و اسلحه به دست آورده‌اند، چند ماه است که باعث نگرانی‌های شدیدی شده است.

یکی از منابع ارشد دولت انگلیس گفت: تعداد بسیار زیاد افراطگرایان انگلیسی که تحت عنوان "جهاد" علیه حکومت اسد به سوریه سفر می‌کنند، به مساله مهم امنیتی برای انگلیس تبدیل شده است. آن‌ها علنا با گروه‌های تروریستی همچون القاعده همکاری می‌کنند و نگرانی ما این است زمانی که به مبارزات خود در سوریه پایان دهند، به کشور خود بازگشته و در خیابان‌های انگلیس دست به عملیات تروریستی بزنند. آن‌ها نه تنها در نتیجه تجاربشان در سوریه سنگدل می‌شوند، بلکه تمامی تکنیک‌های تروریستی روز را نیز آموزش می‌بینند.

والتون گفت: در حال حاضر نشانه‌هایی وجود دارد که انگلیسی‌ها با دستور انجام حمله از سوریه به لندن باز می‌گردند و پلیس شهری عملیات‌های بسیاری را برای حفاظت از مردم در نظر گرفته‌ است.

وی افزود: فکر نمی‌کنم که مردم جدیت این مساله را درک کرده باشند. مطلب هنوز دستگیرشان نشده است. اما سوریه تغییردهنده بازی است. ما هر روز شاهد آن هستیم. صدها تن به سوریه می‌روند و اگر کشته نشوند، تندرو می‌شوند. این پیامدی است که در موقع بازگشتشان رخ می‌دهد.

5252

کد N7325

وبگردی