آفتاب

کودکان کار نقاش شدند/ از آرزوی داشتن خانواده تا پدری که کتک نزند

کودکان کار نقاش شدند/ از آرزوی داشتن خانواده تا پدری که کتک نزند

کودکانی که درگیر کار هستند و آرزوهای کودکی‌های خود را در لابه‌لای نگاه‌های معصوم خود گم کرده‌اند، این‌بار تبدیل به میزبانان نمایشگاه نقاشی شده‌اند که صدای خنده‌هایشان در کاغذهای نقاشی کشیده‌ شده‌ است.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها نمایشگاه آثار نقاشی کودکان خانه علم محله دروازه غار در خانه هنر جمعیت امداد دانشجویی- مردمی امام علی(ع) در حال برگزاری است که در آن کودکان کار آثار نقاشی خود را برای نمایش ارائه کرده‌اند.

این نمایشگاه شامل آثار کودکانی است که شاید گاهی آنها را در مترو در حال فروش فال می‌بینیم و یا در خیابان از کنار بساط دستفروشی‌شان با عجله عبور می‌کنیم.

کودکان تحت پوشش جمعیت امام علی (ع) در محله دروازه غار عمدتا والدینی درگیر اعتیاد دارند، گاهی مورد کودک‌آزاری قرار می‌گیرند و مجبورند به دستفروشی یا تکدی‌گری بپردازند. تعداد زیادی از این کودکان شناسنامه ندارند و از تحصیل در سیستم رسمی آموزشی محرومند.

اما این روزها و در دروازه غار آنها قرار نیست به کسی فال تعارف کنند یا شیشه ماشین کسی را بشویند و یا به من و شما گل تعارف کنند. امروز هر کدام از کودکان این خانه علم در کنار تابلوهایی که نقاشی کرده‌اند می‌ایستند و به بازدیدکنندگان توضیح می‌دهند که تابلوهایشان را چگونه طراحی کرده‌اند.

این کودکان خودشان نمایشگاه را افتتاح کرده و خودشان به فضای کوچک گالری روح می‌بخشند و با شور و هیجان خاصی که دارند زندگی را در فضای نمایشگاه جاری می‌کنند و لبخند را به لب بازدیدکنندگان می‌نشانند. امروز روزی است که آنها در کسوت کودکی هنرمند با دیگران مواجه می‌شوند. در جایگاه کسی که میزبان است و خالق یک اثر هنری. هنری که او را از میان دود و سیاهی شهر بیرون کشیده و پنجره‌ای روشن را به رویش گشوده است.

کودکان حاضر در این نمایشگاه با عشق و علاقه در مورد آثارشان حرف می‌زنند. همگی به هنر عشق می‌ورزند و ناداشته‌های خود را در هنر می‌جویند. آنها چیزهایی را که نداشته‌اند در میان رنگ و بوم و قلم پیدا می‌کنند.

پسرکی که با کنار هم گذاشتن نقاط نقاشی کشیده است این نقطه‌ها را به اعضای خانواده تشبیه می‌کند و دخترکی آنسوتر داشتن زندگی خوب و آرزوی اینکه پدری داشته باشد که او را کتک نزند، در خانه‌ای به رنگ سبز تصویر کرده است.

ندا مرادی، مربی نقاشی کودکان خانه علم دروازه غار در مورد این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: در این نمایشگاه حدود 42 تابلو از نقاشی‌های دانش‌آموزان خانه علم به نمایش گذاشته شده است. ما به بچه‌ها گفتیم که نقاشی‌هایشان را با کمک نقطه طراحی کنند. غالب تابلوها با کنار هم گذاردن نقطه‌های متعدد که گاهی تبدیل به خط می‌شون و همین طور ترکیب آزادانه رنگ‌ها خلق شده‌اند. آزادی بچه‌ها در استفاده و ترکیب رنگ‌هایی که در اختیارشان بود هیجان خاصی به آنها می‌داد. بعضی نقاشی‌ها روی چوب و بعضی روی مقوا کشیده شده‌اند.

این فعال فرهنگی افزود: در کنار تابلوهای نقاشی، تعدادی از آثار هنری که باز هم توسط کودکان تحت پوشش جمعیت امام علی (ع) تهیه شده است، قرار دارد. کیسه‌های دوستدار محیط زیست و زیورآلاتی که توسط کودکان تحت پوشش خانه علم دروازه غار در کلاس‌های آموزش هنر تهیه شده است و به نفع همین کودکان هم به فروش می‌رسد، بخش دیگری از این نمایشگاه را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه افتتاح این نمایشگاه همزمان با افتتاح گالری خانه هنر است، بیان کرد:‌ این مرکز که یکی از مراکز فعال جمعیت امام علی (ع) در محله مولوی است، فعالیت‌هایی در حوزه استعدادیابی و پرورش استعدادهای هنری کودکان تحت پوشش دارد که بخشی از آن هم به ارائه آثار هنری همین کودکان در گالری این مرکز اختصاص دارد.

مرادی خاطرنشان کرد: دوست داریم این نمایشگاه به مانند یک اتفاق خوب و یا پنجره‌ای باشد برای آشنایی دیگران با دنیای کودکان خانه علم دروازه غار؛ محله‌ای که متاسفانه به اسم، چندان معروفیت و محبوبیتی ندارد اما به باطن سرشار از کودکانی است که قلب و چشم‌های پاکشان نظاره‌گر یاری ماست تا دستان کوچکشان را بفشاریم و با یک نگاه به آن ها بگوییم که ما کنار شما هستیم.

وی در مورد اهداف این نمایشگاه و جمعیت امام علی (ع) که بانی برگزاری آن است، توضیح داد: غذارسانی به گرسنگان و محرومان، توجه خاص به آموزش و تحصیل کودکان محروم از تحصیل، توجه خاص به ورزش کودکان خانواده‌های محروم، توجه به مشکلات کودکان از جمله کودکان کار، بی‌سرپرست، بد سرپرست، بزهکار، قربانی اعتیاد و بیماری های خاص، توجه به مشکلات زنان از جمله اهداف جمعیت امام علی (ع)‌ است که در قالب برنامه‌های فرهنگی هنری مانند برگزاری نمایشگاه نقاشی نمود می‌یابد.

این فعال اجتماعی در مورد دیگر فعالیت‌های جمعیت امام علی (ع) گفت: جمعیت امداد دانشجویی - مردمی امام علی (ع) به تاسیس خانه‌هایی معروف به خانه علم در دو منطقه تهران یعنی خاک سفید و دروازه غار اقدام کرده است که هدف از این دو خانه ایجاد امکان تحصیل برای کودکانی است که به دلایلی مانند نداشتن شناسنامه، بی کفایتی والدین به دلیل اعتیاد، فقر  مالی و فرهنگی، کار اجباری از تحصیل در مدارس محروم شده‌اند. در حال حاضر در این دو خانه علم نزدیک به 100 کودک محروم از تحصیل در حال درس آموزی هستند و برای 40 کودک شناسنامه گرفته شده است.

این نمایشگاه که شامل آثاری از کودکان کار و خیابان در گالری خانه هنر جمعیت امام علی(ع) به آدرس تهران، خیابان تختی، نرسیده به خیابان مولوی، بن بست نادری، پلاک 14 در حال برگزاری است به مدت یک ماه تنها در روزهای جمعه از ساعت 17 الی 21 قابل بازدید است.

جمعیت امداد دانشجویی- مردمی امام علی (ع) در سال 1378 به عنوان یک سازمان مردم نهاد در زمینه کاهش معضلات اجتماعی در وزارت کشور تاسیس شد و دارای مجوز رسمی فعالیت از نیروی انتظامی است. این جمعیت در سال 1389 با ثبت نام "مولا علی (ع)" در سازمان ملل متحد و عضویت در شورای امور اقتصادی – اجتماعی این سازمان بین‌المللی به عنوان یکی از سازمان‌ها فعال در زمینه کاهش معضلات اجتماعی شد.

کد N6160

وبگردی