آفتاب

آمریکایی‌ها حریف کرزی نمی‌شوند

آمریکایی‌ها حریف کرزی نمی‌شوند

گروه بین‌الملل- وحیدرضا نعیمی: حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان شروط جدیدی را برای امضای موافقتنامه امنیتی دوجانبه با آمریکا اعلام کرد.

دیدگاه > جهان- گروه بین‌الملل- وحیدرضا نعیمی:
حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان شروط جدیدی را برای امضای موافقتنامه امنیتی دوجانبه با آمریکا اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی روز دوشنبه در دیدار با سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت آمریکا باید سریعاً به حملات نظامی به خانه‌های افغان‌ها پایان دهد، پایبندی خود را به مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان نشان دهد و به برگزاری آزادانه و امن انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده کمک کند. این در حالی است که آمریکا بر کابل فشار می‌آورد که تا پایان سال‌جاری میلادی، موافقتنامه را امضا کند.

خودداری کرزی از امضای این موافقتنامه در حالی مطرح می‌شود که لویی‌جرگه به وی اختیار داده بود ظرف یک‌ماه آن را امضا کند. 2500نفر از ریش‌سفیدان و سیاستمداران افغان پس از چند روز مذاکره روز یکشنبه به کرزی اجازه دادند موافقتنامه را ظرف یک‌ماه امضا کند. موافقتنامه امنیتی دوجانبه بخشی از موافقتنامه مشارکت راهبردی آمریکا و افغانستان است که از خرداد سال گذشته رسماً‌ به اجرا درآمد. در چارچوب موافقتنامه امنیتی دوجانبه، حدود 8هزار نفر از سربازان آمریکایی پس از پایان سال 2014تا سال 2024و فراتر از آن در 9پایگاه در این کشور باقی می‌مانند و در مبارزه با نیروهای القاعده و گروه‌های وابسته به نیروهای نظامی و پلیس افغانستان که هنوز انسجام عملیاتی کامل پیدا نکرده‌اند، کمک می‌کنند. آموزش این نیروها و تأمین بخشی از بودجه آنها نیز بخشی از این موافقتنامه است. به علاوه، آمریکا سالانه حدود 4میلیارد دلار به نیروهای نظامی افغانستان کمک می‌کند.

اما جنجالی‌ترین بخش این موافقتنامه، اعطای مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی بود که با تصویب آن توسط لویه جرگه، به‌نظر می‌رسد این مجمع بزرگ به آن تن داده است. یک شرط مهم دیگر که کرزی برای امضای موافقتنامه مطرح کرده است، بازگشت زندانیان افغان از بازداشتگاه گوانتانامو در کوباست. کرزی تصریح کرده است لویه جرگه امضای موافقتنامه را با همین شرط تصویب کرده است. به گفته سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان، کرزی از آمریکا خواسته است در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده از هیچ نامزدی پشتیبانی نکند. در سال 2009، کرزی آمریکا را متهم کرد در انتخابات ریاست‌جمهوری دخالت کرده است.

این در حالی است که مخالفان کرزی وی را متهم کرده‌اند از این موافقتنامه برای تضمین‌کردن نفوذ خود در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری استفاده می‌کند. انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان روز 16فروردین سال آینده برگزاری می‌شود. مقامات آمریکایی آشکارا از موضع جدید کرزی خشمگین شده‌اند. واشنگتن همواره به کابل هشدار داده است درصورتی که این موافقتنامه امضا نشود، گزینه صفر را اجرا خواهد کرد، یعنی خروج تمام نظامیان آن در پایان سال 2014مانند خروج سربازان آمریکایی از عراق. سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما روز دوشنبه در کابل با کرزی دیدار کرد و نگرانی‌های آمریکا را در این‌باره به وی ابلاغ کرد.

وی مصرانه از کرزی خواست موافقتنامه را نهایتاً تا پایان سال‌جاری میلادی (10دی) امضا کند. مقامات آمریکایی می‌گویند باید هر چه زودتر تکلیف نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از سال 2014روشن شود تا از حالا برای آن برنامه‌ریزی کنند. از سوی دیگر، به‌نظر می‌رسد کرزی با پیش‌کشیدن شروط جدید می‌خواهد امضای موافقتنامه را به رئیس‌جمهور آینده محول کند. شماری از تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند شتاب کاخ سفید برای امضای پیمان و اصرار کابل برای امضای آن پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در واقع ناشی از تلاش سران 2کشور برای به‌جاگذاشتن میراثی قابل دفاع است.

کد N5129

وبگردی