آفتاب
با موضوع نقاشی‌های قرن یازده مکه ‌و مدینه:

نگار و نگاره منتشر می‌شود

نگار و نگاره منتشر می‌شود

همشهری آنلاین: رسول جعفریان از انتشار کتاب «نگار و نگاره» با موضوع نقاشی‌هایی از مکه و مدینه مربوط به قرن یازده هجری قمری و تهیه گزارش هنری و تاریخی از هر یک از این نقاشی‌ها، در آینده نزدیک خبر داد.

هنر > تجسمی- همشهری آنلاین:
رسول جعفریان از انتشار کتاب «نگار و نگاره» با موضوع نقاشی‌هایی از مکه و مدینه مربوط به قرن یازده هجری قمری و تهیه گزارش هنری و تاریخی از هر یک از این نقاشی‌ها، در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام رسول جعفریان، نویسنده و رئیس سابق کتابخانه مجلس شورای اسلامی درباره تازه‌ترین اثر زیر چاپ خود، بیان داشت: کتابی دارم که در آینده نزدیک با عنوان «نگار و نگاره» منتشر می‌شود که این اثر دربردارنده بیش از 30 نقاشی مربوط به قرن یازده هجری قمری از مکه و مدینه است.

وی اضافه کرد: نقاشی‌های این کتاب، در یک کتابی به نام «فتوح الحرمین» نقاشی شده بود که این نقاشی‌ها را چاپ کرده و با توضیح گزارش‌های تاریخی آنها را در قالب کتابی به چاپ خواهم رساند.

حجت‌الاسلام جعفریان با بیان اینکه نقاشی‌ها به مسجدالحرام، مسجد النبی، قبرستان بقیع و قبرستان مکه مربوط می‌شود، افزود: در کتاب «نگار و نگاره» تلاش کرده‌ام به گزارش تاریخی هر یک از نقاشی‌ها بپردازم تا مخاطب با مشاهده و مطالعه آنها متوجه شود که در هر یک از نقاشی‌ها چه اطلاعات تاریخی مهمی نهفته شده است.

وی ادامه داد: کتاب «نگار و نگاره» را نشر «علم» منتشر می‌کند که این کتاب نقاشی‌های بسیار نفیسی است اما نقاشی‌های درجه یک نیست اما بسیار مردمی است یعنی تعدادی از آدم‌ها آن را کشیده‌اند و چون در آن دوران عکاسی‌ نبوده این تصاویر را در نسخه‌هایی کشیده و می‌فروختند تا مردم شهرهای دیگر تصاویر مسجدالحرام و مسجد النبی را دیده و بشناسند.

رئیس سابق کتابخانه مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مطلب که در کتاب «نگار و نگاره»، گزارش هنری و تاریخی هر یک از نقاشی‌ها بیان شده است، گفت: این نقاشی‌ها در حدود هشت نسخه خطی در کتابخانه‌های مختلف بود که برخی از آنها در کتابخانه‌های ایران و بعضی دیگر در کتابخانه‌های بیرون از کشور تهیه شده‌اند.

وی اضافه کرد: کتاب «فتوح‌الحرمین» که یک منظومه درباره حرمین شریفه بوده، نسخه زیاد است و نوعاً هم نقاشی دارد اما بنده بهترین‌ها را انتخاب کرده‌امم البته دو نسخه از نقاشی‌ها را از کتابخانه مجلس شورای اسلامی، دو نسخه را از کتابخانه ملی ایران و چند نسخه از نقاشی‌ها را از کتابخانه تاجیکستان و سایر کتابخانه‌ها تهیه کرده‌ام.

حجت‌الاسلام جعفریان عنوان کرد: کتاب «نگار و نگاره» شکل نهایی را به خود گرفته است و این روزها برای تهیه فیلم و زینک راهی چاپخانه می‌شود که امیدوارم در آینده نزدیک منتشر شود.

کد N5105

وبگردی